Banner Portal
Remote work in the pandemic and the teaching work in public universities
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Teaching work
Health
COVID 19

How to Cite

BONALDI, Cristiana Mara; BARROS, Maria Elizabeth Barros de. Remote work in the pandemic and the teaching work in public universities. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 26, n. 00, p. e024027, 2024. DOI: 10.20396/etd.v26i00.8666609. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666609. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

This article intends to build a record, a memorial, about the remote work of the professors at Espírito Santo Federal University during the COVID 19 pandemic. As a methodological strategy, we made use of both an oral history and a cartographic management interview. The methodological approach utilized, based on oral history, was due to the fact that we bet on the power of narrating. A research that de-subjects and includes what is said, embraces the narratives at the time of the conversation, taking unpredictable directions, affirmed in their immanence. The interview followed a cartographic approach, that is, listening to how, from a historically and culturally situated experience, professors produce themselves as subjects in the midst of the remote work in the COVID 19 pandemic. Another methodology used was that of instruction to the double, which is a method of apprehension of the ways in which work moves and workers always create renewed forms of acting. In this research, we were interested in accessing the way work is carried out. Teachers' speeches bring us closer to exactly what they use to handle their activity; which are considerable. If we consider that health is normativity, we affirm that these professors, in spite of all the adversities, manage, with effort, to create new standards of life to cope with a job that is now more lonely, precarious and tiring.

https://doi.org/10.20396/etd.v26i00.8666609
PDF (Português (Brasil))

References

CANGUILHEM, Georges. O conhecimento da vida. Rio de Janeiro: Forense, 2012.

CLOT, Yves. Clinique du travail, clinique du réel. Le Journal des Psychologues, n. 185, p. 48-51, 2001.

CLOT, Yves et al. Entrevista: Yves Clot. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, v. 9, n. 2, p. 99-107, 2006.

CLOT, Yves. Clínica do trabalho e clínica da atividade. In: BENDASSOLLI, P.; SOBOLL, L. A. P. (org.). Clínicas do Trabalho: novas perspectivas para compreensão do trabalho na atualidade. São Paulo: Atlas, 2011. p. 71-83.

CLOT, Yves; FAÏTA, Daniel. Gêneros e estilos em análise do trabalho: conceitos e métodos. Revista Trabalho e Educação, Belo Horizonte, v. 25, n. 2, p. 33-60, maio/ago. 2016.

DIAS, Rosimeri Oliveira. Formação inventiva de professores e políticas de cognição. Revista Informática na Educação: teoria e prática, v. 12, n. 2. p. 164-174, 2009.

ECO, Umberto. A nebulosa fascista. Folha de São Paulo, seção Mais! São Paulo, 14 maio 1995.

FOUCAULT, Michel. Problematização do sujeito: psicologia, psiquiatria e psicanálise (Ditos e escritos Vol. I). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.

HOOKS, Bell. Ensinando comunidade: uma pedagogia da esperança. São Paulo: Elefante, 2009.

KASTRUP, Virgínia. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1.273-1.288, 2005.

LÓPEZ, Maximiliano Valerio. O conceito de experiência em Michel Foucault. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 42-55, 2011.

REZENDE, Marcelo Santos; BRITO, Jussara; ATHAYDE, Milton. Pesquisas empíricas: a automobilização de uma teleatendente para enfrentar as adversidades do trabalho em um call center. Revista Laboreal, Lisboa, v. 5, n. 2, p. 63-75, 2009.

RODRIGUES, Heliana de Barros Conde. A história oral como intercessor: em favor de uma dessujeição metodológica. Estudos & Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 190-203, 2010.

SANTOS NETO, Artur Bispo; ARAUJO, Lorraine Marie Farias de. Ensino à distância (EaD) e destruição da universidade pública. Revista Universidade e Sociedade, Brasília, v. 31, n. 67, p. 22-35, 2021.

TEDESCO, Silvia Helena; SADE, Christian; CALIMAN, Luciana Vieira. A entrevista na pesquisa cartográfica: a experiência do dizer. Fractal: Revista de Psicologia, Niterói, v. 25, n.2, p. 299-322, 2013.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.