Banner Portal
Educational policy and school gentrification
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

School gentrification
Integral Education
Geography of Education

How to Cite

GIROTTO, Eduardo Donizeti; OLIVEIRA, João Victor Pavesi de. Educational policy and school gentrification: A case study on the integral education program in the city of São Paulo. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023037, 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8666691. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666691. Acesso em: 28 sep. 2024.

Abstract

The article analyzes the relevance of using the concept of school gentrification in analyzing the impacts of the Integral Education Program (PEI) in the city of São Paulo. Therefore, we carried out a case study with 18 school units that joined the Program between 2012 and 2019. In the analysis, we verified whether there was a change in the socioeconomic and ethnic-racial profile of students enrolled in the units after joining the Program, considering two variables: number of self-declared black students receiving Bolsa Família. The data indicate that in 88% of the schools there was a decrease in black students and in 77.7% there was a drop in those receiving Bolsa Família, a strong indication of the existence of school gentrification induced by the Program. These first results indicate the need to establish a research agenda based on the theme of school gentrification, considering the context of Brazilian educational policy and in tension with the evidence produced at the international level. 

https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8666691
PDF (Português (Brasil))

References

ALCÂNTARA, M. F. Gentrificação e “hipsterização”: um estudo sobre a Vila Buarque (São Paulo, Brasil). Sociabilidades Urbanas – Revista de Antropologia e Sociologia, v.2, n.6, p. 31-48, nov. 2018.

BATALLER, M. A. S. O estudo da gentrificação. Revista Continentes (UFRRJ), ano 1, n. 1, 2012.

CÁSSIO, Fernando. L; GIROTTO, Eduardo D. A desigualdade é a meta: implicações socioespaciais do Programa Ensino Integral na cidade de São Paulo. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas. v. 26, n. 109, set. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.3499

DESENA, J. N. & ANSALONE, G. Gentrification, scholing and social inequality. Educational Research Quartely, 2009.

FODRA, S. M. & NOGUEIRA, M. E. C. O projeto de vida nas escolas do Programa Ensino Integral Revista @mbienteeducação. Universidade Cidade de São Paulo. Vol. 10 - nº 2 , jul/ dez, p. 251-61 2017.

FREIDUS, A. “A Great School Benefits Us All”: Advantaged parents and the gentrification of an urban public school. Urban Education, v. 54, n.8, p. 1121-1148, 2019.

GEVEHR, D. L.; BERTI, F. Gentrificação: uma discussão conceitual. Políticas Públicas & Cidades, v.5, n.1, jul. 2017.

GIROTTO, Eduardo D.; OLIVEIRA, João Victor P.; GRATON, Bruna B. Geografia, política educacional e desigualdade: o caso do Programa de Ensino Integral do Estado de São Paulo (2012-2018). Giramundo, Rio de Janeiro, v. 6, n. 12, p. 23-38, jul./dez. 2019.

GLASS, R. Introduction to London: aspects of change. London: Centre for Urban Studies, 1964.

HARVEY, D. A produção capitalista do espaço. 2.ed. São Paulo: Annablume, 2006.

HARVEY, D. O neoliberalismo: história e implicações. 5.ed. São Paulo: Ed. Loyola, 2014.

HARVEY, D. Espaços de esperança. São Paulo: Edições Loyola, 2015.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo Escolar - 2011. Brasília: MEC, 2011.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo Escolar - 2012. Brasília: MEC, 2012.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo Escolar - 2013. Brasília: MEC, 2013.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo Escolar - 2014. Brasília: MEC, 2014.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo Escolar - 2015. Brasília: MEC, 2015.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo Escolar - 2016. Brasília: MEC, 2016.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo Escolar - 2017. Brasília: MEC, 2017.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo Escolar - 2018. Brasília: MEC, 2018.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo Escolar - 2019. Brasília: MEC, 2019.

JORDAN, R. & GALLAGHER, M. Does school choice affect gentrification? Washington, DC: Urban Institute, 2015.

LEY, D. Liberal ideology and the postindustrial city. In: Annals of the Association of American Geographers, v. 70, n. 2, p. 238-258, 1980.

LEY, D. Gentrification and the politics of the new middle class. In: Environment and Planning Development: Society and Space, v. 12, n. 1, p. 53-74, 1994.

NOVAES, P. R. Favelas e gentrificação: possibilidades analíticas para explicar as transformações urbanas na cidade do Rio de Janeiro. Sociabilidades Urbanas – Revista de Antropologia e Sociologia, v.2, n.6, p. 49-65, nov. 2018.

OLIVEIRA, João Victor P. Geografia, escola e política educacional: um estudo do Programa Ensino Integral (PEI) (2011 - 2019) na cidade de São Paulo. 2020. 107 f. Dissertação (Mestrado em Geografia Humana) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2020.

PERMAN II, F. A. & SWAIN, W. A. School choice, gentrification, and the variable significance of racial stratification in urban neighborhoods. Sociology of Education, v. 90, n.3, p. 213-235, 2017.

POSEY-MADDOX, L., KIMELBERG, S. M., & CUCCHIARA, M. Gentrification goes to school: a three-city examination of middle-class investment in urban public schools. American Sociological Association, 2012.

REINA, M. L., COMARÚ, F. A. Dinâmicas imobiliárias e políticas urbanas no centro de São Paulo: uma discussão sobre gentrificação na Mooca. Cad. Metrop., São Paulo, v. 17, n. 34, p. 419-440, 2015.

RIBEIRO, T. F. Gentrificação: aspectos conceituais e práticos de sua verificação no Brasil. Revista de Direito da Cidade, v.10, n.3, p. 1334-1356, 2018. ISSN 2317-7721.

SAKATA, F. G.; MEDEIROS, W. GONÇALVES, F. M. Gentrificação verde em Goiânia: o papel dos parques brasileiros do século XXI nas transformações urbanas. Sociabilidades Urbanas – Revista de Antropologia e Sociologia, v.2, n.6, p. 137-149, nov. 2018.

SMITH, N. Toward a theory of gentrification: a back to the city movement by capital, not People. Journal of the American Planning Association, v. 45, n. 4, p. 538-548, 1979.

SMITH, N. The new urban frontier: gentrification and the revanchist city. Londres, Routledge, 1996.

SMITH, N. Gentrificação, a fronteira e a reestruturação do espaço urbano. GEOUSP - Espaço e Tempo, São Paulo, Nº 21, pp. 15 - 31, 2007.

SMITH, N. Geografía, diferencia y las políticas de escala. Terra Livre, São Paulo, ano 18, n. 19, p. 127-146. jul./dez. 2002.

SIGNORI, Z. M. M.; MELO, A. Trabalhadores/estudantes da educação básica no ensino noturno: uma análise da relação do tempo de trabalho com o tempo da educação. ORG & DEMO, Marília, v. 15, n. 2, p. 65-82, jul./dez., 2014.

SOUZA, S. K. L.; OLIVEIRA, R. L. P. de; LOPES, V. V. Ensino médio noturno: democratização e diversidade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.

TRIBUNAL DE CONTAS DO ESTADO DE SÃO PAULO (TCE-SP). Relatório de fiscalização de natureza operacional sobre os modelos de educação em período integral existentes na Rede Pública Estadual de Ensino. São Paulo: TCE-SP, 2016.

VIANA, G. D. dos S. Processos de gentrificação em São Paulo: estudo no Conjunto Habitacional Butantã fase 2. Sociabilidades Urbanas – Revista de Antropologia e Sociologia, v.2, n.6, p. 85-103, nov.2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.