Banner Portal
Policies and management in early childhood education
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Child education
Educational politics
Democratic management

How to Cite

BARBOSA, Luciane Muniz Ribeiro; MONÇÃO, Maria Aparecida Guedes; CORREA, Bianca Cristina. Policies and management in early childhood education: democracy and children’s rights. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023064, 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8667099. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667099. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

The Dossier “Policies and Management in Early Childhood Education: Democracy and Children’s Rights” is made up of ten articles, seven of which are authored by Brazilian researchers who work in different public institutions (USP/São Paulo and Ribeirão Preto, UNICAMP, UNIFESP, UNIFAL/ MG, UFMS/Naviraí and Pantanal and Fundação Carlos Chagas) and three by foreign researchers with recognized insertion in the themes proposed in the dossier, professors from universities on different continents (University College London/England; The University of Waikato/New Zealand; Universidad de Chile /Chile). These researchers address, in the set of articles, both the Public Policy for Early Childhood Education in its different dimensions, as well as the Management of the education system and daycare and preschool units, with children's rights and the democratic perspective as the unifying axis. . This is a set of articles that seek to highlight the challenges for the formulation and implementation of policies and management in early childhood education to promote social justice, racial equality and democratization of access and permanence of babies and children in different contexts. Starting from different theoretical matrices, the texts promote dialogues through the plurality of references that support and favor the analysis of the daily life of early childhood education institutions and the Management of public education networks, covering the aesthetic dimension, teacher training, impasses and advances in policies for public, democratic and quality education in daycare centers and preschools.

https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8667099
PDF (Português (Brasil))

References

APPLE, Michael; BEANE, James. Escolas democráticas. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Gestão da Educação com Justiça Social. Que Gestão dos Injustiçados? Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE, [S.l.], v. 36, n. 2, p. 768-788, ago. 2020.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Gestão democrática: recuperar sua radicalidade política? In: CORRÊA, Bianca Cristina; GARCIA, Teise Oliveira (org.). Políticas educacionais e organização do trabalho na escola. São Paulo: Xamã, 2008. p. 39-56.

CAMPOS, Maria Malta; FÜLLGRAF, Jodete; WIGGERS, Verena. A qualidade da educação infantil brasileira: alguns resultados de pesquisa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 127, p. 87-128, 2006.

CAMPOS, Maria Malta; ROSEMBERG, Fúlvia. Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. 6. ed. Brasília, DF: MEC/SEB, 2009.

CORREA, B. A educação infantil sob a lógica do empreendedorismo e dos “Negócios de Impacto Social”. Educação em Revista [online]. v. 36, 2020.

MONÇÃO, Maria Aparecida Guedes; BARBOSA, Luciane Muniz Ribeiro [org.]. Políticas públicas de educação infantil: diálogos com o legado de Fúlvia Rosemberg. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. 524p.

MOSS, Peter. Introduzindo a política na creche: a educação infantil como prática democrática. Psicologia USP, São Paulo, v. 20, n. 3, p. 417-436, jul./set. 2009.

PARO, Vitor Henrique. Gestão escolar, democracia e qualidade do ensino. São Paulo: Ática, 2007.

ROSEMBERG, Fúlvia. Expansão da educação infantil e processos de exclusão. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 107, p. 7-40, 1999.

ROSEMBERG, Fúlvia. Sísifo e a educação infantil brasileira. Pro-posições, Campinas, SP, v. 14, n. 1 (40), p. 177-194, jan./abr. 2003.

SILVA, Segislane Moésia Pereira da, MACIEL, Valnise Verás; FRANÇA, Marlene Helena de Oliveira. Conservadorismo como instrumento capitalista em tempos de barbárie. Revista Katálysis, v. 23, n. 2, p. 256-265, 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.