Banner Portal
Digital reports
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Learning
Remote
Covid-19
Facebook

How to Cite

MENDES, Luis Augusto de Carvalho; GANDINI, Davi Ricardo Rodrigues de Almeida; MENDES, Patrícia Monteiro Cruz; FONSECA, Aline Arruda Rodrigues da. Digital reports: remote learning experiences during the COVID-19 pandemic . ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023056, 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8667649. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667649. Acesso em: 10 may. 2024.

Abstract

This research aims to identify the experiences of Facebook users with remote learning during Covid-19. For this, 815 comments were selected from a post by G1 page, that informed the MEC criteria for teaching during the pandemic. The method followed the documental procedure and computerized textual analysis performed with Iramuteq. The results presented four categories: Technologies, Families, Health and Presential/Remote. Revealing that the impacts were in the lack of technological structures and in the family environment, with a comparison between face-to-face and remote teaching and the return depending on public health strategies.

https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8667649
PDF (Português (Brasil))

References

ASSUNÇÃO-LUIZ, Alan Vinicius et al. Impacto da Covid-19 em alunos de Pós-graduação. Olhares & Trilhas, v. 23, n. 2, p. 538-554, 24 jun. 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.2.60117

BEZERRA, Italla Maria Pinheiro. Estado da arte sobre o ensino de enfermagem e os desafios do uso de tecnologias remotas em época de pandemia do corona vírus. Rev. Bras. Crescimento Desenvolv. Hum., 2020. DOI http://orcid.org/0000-0002-8604-587X

BRASIL. Ministério da Saúde. Gabinete do Ministro. Portaria nº 356, de 11 de março de 2020. Brasília, 2020.

CAMARGO, Brigido Vizeu; JUSTO, Ana Maria. Iramuteq: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em psicologia, 21(2), 513-518. 2013. DOI: 10.9788/TP2013.2-16

CONJUVE – Conselho Nacional de Juventude. Pesquisa juventudes e a pandemia do coronavírus. Conjuve; Rede Conhecimento Social; Fundação Roberto Marinho; Mapa Educação; Porvir; Visão Mundial; UNESCO, 2020. Disponível em: https://www.juventudeseapandemia.com/. Acesso em 20 jul 2021.

DESLANDES, Suely Ferreira; COUTINHO, Tiago. O uso intensivo da internet por crianças e adolescentes no contexto da COVID-19 e os riscos para violências autoinflingidas. Ciência & Saúde Coletiva, v. 25, p. 2479-2486, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.11472020

FERIGATO, Sabrina Helena; TEIXEIRA, Ricardo Rodrigues; FRAGELLI, Maria Claudia Bullio. A universidade e a atividade docente: desafios em uma experiência pandêmica. Revista Docência do Ensino Superior, v. 10, p. 1-17, 2020. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24738

FERNANDES, Sheyla et al. Facebook e pandemia da COVID-19: Um estudo sobre o compartilhamento de crenças online. New Trends in Qualitative Research, v. 8, pp. 78–87. (2021). DOI: https://doi.org/10.36367/ntqr.8.2021.78-87

FERREIRA, Líllian Franciele et al. Considerações sobre a formação docente para atuar online nos tempos da pandemia de COVID-19. Revista Docência do Ensino Superior, v. 10, p. 1-20, 2020. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24761

FERREIRA, Lucas Pazoline et al. Autopercepção das competências digitais pelos professores da educação básica sergipana durante o ensino remoto. Scientia Plena Jovem, v. 8, n. 1, 2021.

GODOI, Marcos et al. O ensino remoto durante a pandemia de covid-19: desafios, aprendizagens e expectativas dos professores universitários de Educação Física. Research Society and Development, v. 9, n. 10, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i10.8734

GOMES, Ana Lúcia. Impressões sobre o ensinar e o aprender em tempos de pandemia de COVID-19. Ensino em Re-Vista, v. 28, p. 1-20, 2021. DOI: https://doi.org/10.14393/ER-v28a2021-14

KUBOTA, Luis Claudio. Levantamento das recomendações para a volta às aulas em tempos da Covid-19. Repositório do Conhecimento do Ipea, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.38116/ntdiset74

MELO, Karine. Covid-19: saiba a diferença entre quarentena e isolamento. Agência Brasil, Brasília, 18/03/2020. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/saude/noticia/2020-03/covid-19-saiba-diferenca-entre-quarentena-e-isolamento . Acesso em 25 jul 2021.

PEREIRA, Ingrid D’avilla Freire et al. Manual sobre biossegurança para reabertura de escolas no contexto da Covid-19 [Livro Digital] São Paulo: Fundação Osvaldo Cruz – Fiocruz, 2020. Disponível em: http://biblioteca.cl.df.gov.br/dspace/bitstream/123456789/583/1/ manual_reabertura.pdf. Acesso em: 30 jul 2021.

PINHEIRO, Marcus Túlio de Freitas; CRAVO, Regiani Coser; SILVA, Renata Cardoso. Análise de redes sociais: a utilização de artefatos tecnológicos na educação profissional. Interfaces da Educação, v. 11, n. 33, p. 564-580, 2020.

RATINAUD, Pierre. Iramuteq: Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires [Computer software]. 2020. Disponível em http://www.iramuteq.org. Acesso em 08 jul. 2021.

RECUERO, Raquel; BASTOS, Marco; ZAGO, Zago. Análise de redes para mídia social. Porto Alegre: Sulina, 2015.

RODRIGUES, Carolina Rabelo; CORREIA, Inês Marques; MARTINS, Isabel Catarina. A escola em nossa casa: o envolvimento parental no ensino a distância. Gestão e Desenvolvimento, n. 29, p. 357-379, 18 maio, 2021. DOI: https://doi.org/10.34632/gestaoedesenvolvimento.2021.10037

SANTOS, Geórgia Maria Ricardo Félix dos; SILVA, Maria Elaine da; BELMONTE, Bernardo do Rego. COVID-19: ensino remoto emergencial e saúde mental de docentes universitários. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, v. 21, p. 237-243, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9304202100S100013

SARAIVA, Karla; TRAVERSINI, Clarice Salete; LOCKMANN, Kamila. A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis educativa. Ponta Grossa, PR. Vol. 15 (2020), e2016289, p. 1-24, 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16289.094

SILVA, Flávia Cristina dos Santos; PEIXOTO, Gilmara Teixeira Barcelos. Percepção dos professores da rede estadual do Município de São João da Barra-RJ sobre o uso do Google Classroom no ensino remoto emergencial. Research, Society and Development, v. 9, n. 10, p. 1-24, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i10.9023

STEVANIM, Luiz Felipe. Uma vacina para a humanidade: da expectativa à realidade, os esforços para se chegar a uma vacina contra Covid-19 acessível à população. RADIS: Comunicação e Saúde, n.216, p.12-21, set. 2020.

TUNES, Elizabeth; PRESTES, Zoia. A criança pré-escolar e o ensino remoto. In: Insfran, Fernanda Fochi Nogueira et al. (Org.) Fraturas expostas pela pandemia: escritos e experiências em educação. Campos dos Goytacazes (RJ): Encontrografia, pp. 62-71, 2020.

VAZQUEZ, Daniel Arias et al. Vida sem Escola e a saúde mental dos estudantes de escolas públicas durante a pandemia de Covid-19. Scielo Preprints, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2329

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.