Banner Portal
Supervised internship in physics teaching
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Supervised internship
Teacher training
Digital information and communication technologies
Pandemic

How to Cite

LEONEL, Andre Ary. Supervised internship in physics teaching : opportunities and challenges in the pandemic’s time. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023073, 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8668123. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8668123. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

In this article, the activities developed in the scope of the Supervised Internship in Physics Teaching during the COVID-19 pandemic are presented. The integrative character of the discipline and its development is evidenced as part of a continuous process of reflection on the challenges faced and the search for teacher education that provides authorship and the critical and creative use of Digital Information and Communication Technologies (DICT). From the description of the pedagogical architecture of the discipline, the perceptions of interns, future Physics teachers, about the activities developed during the internship are analyzed in order to highlight the opportunities and challenges for teacher education in this pandemic time. Such perceptions were raised through a reaction poll, elaborated with the poll activity of the Moodle platform, and highlight as the main challenges: managing time and reconciling with other activities, overload of activities, lack of contact with high school students, lack of dialogue with colleagues from the internship discipline and poor physical and mental health. For the interns, the use of different DICT for interaction and knowledge construction, the recording and availability of synchronous classes and the teacher's availability to resolve doubts between one activity and another, were essential to face the challenges listed.

https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8668123
PDF (Português (Brasil))

References

AGOSTINI, Sandra; TERRAZZAN, Eduardo Adolfo. O estágio curricular supervisionado na UFSM: o trabalho docente no ensino superior. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 12, n. 37, p. 977-995, set./dez. 2012.

BEHAR, Patricia Alejandra; BERNARDI, Maira; DA SILVA, Ketia Kellen Araújo. Arquiteturas Pedagógicas para a EaD: a construção e validação de um objeto de aprendizagem. Revista Renote – Novas Tecnologias na Educação, v. 7, n. 1, p. 1-10, jul. 2009.

BÉVORT, Evelyne; BELLONI, Maria Luiza. Mídia-educação: conceitos, histórias e perspectivas. Educação e Sociedade, Campinas, v.30, n. 109, p. 1081-1102, set./dez. 2009.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP 1°, de 18 de Fevereiro de 2002. Brasília: MEC, 2002a.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP 2°, de 19 de fevereiro de 2002. Brasília: MEC, 2002b.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 1º de julho de 2015. Brasília: MEC, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. BNC Formação. Brasília: MEC, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Nº 544, de 16 de junho de 2020. Brasília: MEC, 2020.

CAMARGO, Sérgio; NARDI, Roberto. Formação de professores de física: os estágios supervisionados como fonte de pesquisa sobre a prática de ensino. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 3, n. 3, p. 34-55, set./dez. 2003.

COSTA, Eliane Miranda; MATTOS, Cleide Carvalho; CAETANO, Vivianne Nunes da Silva. Implicações da BNC-formação para a universidade pública e formação docente. RIAEE–Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp. 1, p. 896-909, mar. 2021.

COUTINHO, Clara Pereira. Metodologias de investigação em Ciências Humanas. Coimbra: Almedina, 2011.

ESPÍNDOLA, Marina Bazzo. Integração de tecnologias de informação e comunicação no Ensino Superior: análise das experiências de professores das áreas de ciências e da saúde com o uso da ferramenta Constructore. 2010. 269 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.

LAPA, Andrea Brandão; BELLONI, Maria Luiza. Educação a distância como mídia-educação. Perspectiva: Revista do Centro de Ciências da Educação/UFSC, Florianópolis, v. 30, n.1, p.175-194, jan./abr. 2012.

LEONEL, André Ary. Formação continuada de professores de física em exercício na rede pública estadual de Santa Catarina: lançando um novo olhar sobre a prática. 2015. 411 f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.

LEONEL, André Ary. Um olhar para a formação docente em física a partir do estágio supervisionado: potencialidades e limites. In: BRANCHER, Vantoir Roberto; DREHMER-MARQUES, Keiciane Canabarro; NONENMACHER, Sandra Elisabet Bazana (org.). Formação de professores no ensino de ciências. Santo Ângelo : Metrics, 2021. 383 p.

LISITA, Verbena; ROSA, Dalva; LIPOVETSKY, Noêmia. Formação de professores e pesquisa. In: ANDRÉ, Marli (org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas: Papirus, 2001. p. 107-115.

MISHRA, Punya; KOEHLER, Mattheu J. Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, New York, v. 108, n. 6, p. 1017-1054, 2006.

PANCIERA, Daniela Cristina; DAL’ACQUA JUNIOR, Juarez; RIES, Carlos Henrique; TIRELLI, Guilherme; DALFOVO, Vinícius Falavigna; LEONEL, André Ary. Reflexões sobre o uso de um podcast no ensino de física em tempos pandêmicos. Revista de Enseñanza de La Física, v. 33, n. 2, p. 421-428, 2021.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo: Cortez 2010.

SAMPAIO, Patrícia Alexandra da Silva Ribeiro; COUTINHO, Coutinho Pereira. Avaliação do TPACK nas atividades de ensino e aprendizagem: um contributo para o estado da arte. Revista EducaOnline, Rio de Janeiro, v. 6, n. 3, p. 39-55, set./out. 2012.

SANTOS, Flavia Rezende Valle; OSTERMANN, Fernanda. A prática do professor e a pesquisa em ensino de Física: novos elementos para repensar essa relação. Cadernos Brasileiros de Ensino de Física, v. 22, n. 3, p. 316-337, dez./2005.

ZIMMERMANN, Erika; BERTANI, Januária Aráujo. Um novo olhar sobre os cursos de formação de professores. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v.20, n.1, p. 43-62, abr./ 2003.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.