Banner Portal
Psychoanalysis and education
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Psychoanalysis and education
Remote teaching
Distance education

How to Cite

PEREIRA, Anderson de Carvalho. Psychoanalysis and education: remote teaching, the concept of subject and the virtual Other on the screen. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 26, n. 00, p. e023002, 2024. DOI: 10.20396/etd.v26i00.8669175. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8669175. Acesso em: 11 may. 2024.

Abstract

The article discusses the contrast between the concept of subject in Psychoanalysis, constituted by the historical dimension of the Other, and the notion of the psychological individual framed in a process of massification of information governed by the virtual machinery of remote teaching. For this, the Freudian concept of transference, the Lacanian concept of subject, and the contributions of the interface between Psychoanalysis and Education by Kupfer and Patto are rescued. This debate is redemption supposedly brought about by remote teaching. Because of this, we end the debate pointing to remote teaching as a symptom, in line with a form of the psychopathology of everyday life and its deepening of the malaise of contemporary education. 

https://doi.org/10.20396/etd.v26i00.8669175
PDF (Português (Brasil))

References

AQUINO, Júlio. Instantâneos da escola contemporânea. Campinas, SP: Papirus, 2007.

FREUD, Sigmund. Olvido de nomes próprios [1901]. In: FREUD, S. Obras completas, Madri: Editora Biblioteca Nueva, 1967, v. I, p. 629-632.

FREUD, Sigmund. La dinámica de la transferencia [1912]. In: FREUD, S. Obras completas, Madri: Editora Biblioteca Nueva, 1968a, v. II, p. 413-418.

FREUD, Sigmund. Recuerdo, repetición y elaboración [1914]. In: FREUD, S. Obras completas, Madri: Editora Biblioteca Nueva, 1968b, v. II, p. 437-442.

FREUD, Sigmund. Observaciones sobre el amor de transferencia [1915]. In: FREUD, S. Obras completas, Madri: Editora Biblioteca Nueva, 1968c, v. III, p. 442-448.

FREUD, Sigmund. La transferencia [1916]. Introducción al psicoanálisis. In: FREUD, S. Obras completas, Madri: biblioteca Nueva, 1968d, v. III, p. 373-382.

GAY, Peter. Freud: uma vida para nosso tempo. São Paulo, SP: Cia das Letras. 1989.

HAN, Byung-Chul. Sociedade da transparência. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017. 116 p.

HAROCHE, Claudine. O sujeito diante da aceleração e da ilimitação contemporânea. Educação e Pesquisa [online]. São Paulo, 2015, v. 41, n. 4, p. 851-862. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1517-97022015041920 . Acesso em: 31 março 2022.

KUPFER, Maria Cristina. Freud e a educação: o mestre do impossível. São Paulo, SP: Scipione. 1992.

KUPFER, Maria Cristina.Educação para o futuro: psicanálise e educação. São Paulo, SP: Escuta. 2001.

LACAN, Jean Jacques. Escritos. Rio de Janeiro, RJ: Zahar, 1998.

LACAN, Jean Jacques. O seminário, livro 8: a transferência. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar. 1992a. (Trabalho original de 1960-1961)

LACAN, Jean Jacques. O Seminário livro 17, O avesso da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.1992b. (Trabalho original de 1969-1970).

LÉVY, Pierre. O que é o virtual? São Paulo, SP: editora 34, 1996.

MAURITS CORNELIS ESCHER, guiadasartes.com.br, data da publicação: 2015. Disponível em: https://www.guiadasartes.com.br/maurits-cornelis-escher/obras-e-biografia. Acesso em: 13/2/2023.

MORIN, Edgard. A noção de sujeito. In: D. F. Schnitman (org.), Novos paradigmas, cultura e subjetividade. Porto Alegre: Artes Médicas. 1996, p. 45-58.

PÊCHEUX, Michel. Discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas, SP: Pontes. 1997.

PATTO, Maria Helena Souza. O ensino a distância e a falência da educação. Educação e Pesquisa [online]. São Paulo, v. 39, n. 2, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000200002. Acesso em 30 mar 2022.

SARTORI, Giovanni. Homo videns: televisão e pós-pensamento. Bauru, SP: EDUSC. 2001.

VOLTOLINI, Rinaldo. Educação à distância: algumas questões. ETD [online]. v.10, n.02, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.20396/etd.v10i2.981. Acesso em 14 abr 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.