Banner Portal
Technological pedagogical content knowledge in emergency remote teaching
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Professional education and technological
Emergency remote teaching
Non-present pedagogical activitie
TPACK Model
SAMR Model

How to Cite

BEDERODE, Igor Radtke; ARAUJO, Jair Jonko. Technological pedagogical content knowledge in emergency remote teaching. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 26, n. 00, p. e023004, 2024. DOI: 10.20396/etd.v26i00.8669279. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8669279. Acesso em: 13 may. 2024.

Abstract

In a world impacted by the COVID-19 pandemic, new challenges arose in profusion for teachers, students and managers, since they had, due to the pandemic scenario, to act in an exceptional environment, in which alternatives became adopted with the aim of both reducing educational harm and preserving the right to education. Therefore, the present research sought to understand how the teachers at the High School Technical Course XXXX, understand and implement their teaching practices in Emergency Remote Teaching through Non-Present Pedagogical Activities, seeking to relate them to elements that make up their profile, with regard to the consortium of knowledge about content, technology and pedagogy. The study is configured as research with a qualitative approach supported, in terms of technical procedures, in a case study. The results point to the existence of a direct correlation between the teacher profile, with regard to the consortium of knowledge about content, technology and pedagogy, and the understanding and implementation of teachers' educational practices in Emergency Remote Teaching through Non-Present Pedagogical Activities.

https://doi.org/10.20396/etd.v26i00.8669279
PDF (Português (Brasil))

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Editora Porto, 1999.

BRASIL. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br . Acesso em: 24 mai. 2019.

BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense. Projeto Pedagógico Institucional. Pelotas, 2006. Disponível em: http://www.ifsul.edu.br/ . Acesso em: 10 jul. 2021.

BRASIL. Lei n.º 11.741, de 16 de julho de 2008. Brasília, 2008a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br . Acesso em: 24 mai. 2019.

BRASIL. Lei n.º 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Brasília, 2008b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br . Acesso em: 24 mai. 2019.

BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense. Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Eletromecânica - Subsequente. Pelotas, 2019. Disponível em: http://www.ifsul.edu.br/ . Acesso em: 10 jul. 2021.

BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense. Diretrizes para o desenvolvimento de atividades pedagógicas não presenciais no IFSul adotadas em razão da pandemia (COVID-19). Pelotas, 2020a. Disponível em: http://www.ifsul.edu.br/ . Acesso em: 13 jul. 2021.

BRASIL. Parecer CNE/CP n. 5/2020. Brasília, 2020b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br . Acesso em: 08 jul. 2021.

HODGES, Charles; MOORE, Stephanie; LOCKEE, Barb; TRUST, Torrey; BOND, Aaron. As diferenças entre o aprendizado online e o ensino remoto de emergência. Revista da escola, professor, educação e tecnologia, v. 2, 2020. Disponível em: https://escribo.com/ . Acesso em: 5 dez. 2021.

KOEHLER, Matthew J.; MISHRA, Punya. Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers college record, v. 108, n. 6, p. 1017, 2006. Disponível em: http://citeseerx.ist.psu.edu . Acesso em: 26 dez. 2018.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. São Paulo: EPU, 2020.

MATTAR, Fauze N. Pesquisa de marketing. São Paulo: Atlas, 1994.

NICOLAU, Ricardo M. Usos particular e educativo das tecnologias digitais de informação e comunicação pelo professor da educação básica na era digital: um estudo com base no modelo SAMR. (Dissertação de Mestrado). PUC/MG. Belo Horizonte, 2017. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/ . Acesso em: 26 dez. 2018.

PUENTEDURA, Ruben. TPCK and SAMR – Models for enhancing technology integration. In: MAINE LEARNING TECHNOLOGY INITIATIVE, 2008, Maine. Palestra. Disponível em: http://deimos3.apple.com . Acesso em 22 set. 2015.

RABELLO, Cíntia R. L. Tecnologias digitais e ensino superior: uma experiência de desenvolvimento profissional docente na UFRJ. (Tese de Doutorado). RJ: UFRJ, 2015. Disponível em: http://www.poslaplicada.letras.ufrj.br . Acesso em: 26 dez. 2018.

RICHARDSON, Roberto J. Pesquisa Social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

SCHMIDT, Denise A.; BARAN, Evrim; THOMPSON, Ann D.; MISHRA, Punya; KOEHLER, Matthew J.; SHIN, Tae S. Technological Pedagogycal Content Knowledge (TPACK): The development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of Research on Technology on Education, v. 42, n. 2, p. 123-149, 2009. Disponível em: https://files.eric.ed.gov . Acesso em: 22 set. 2015.

SILVA, Juarez Bento da; BILESSIMO, Simone M. S.; MACHADO, Leticia R. INTEGRAÇÃO DE TECNOLOGIA NA EDUCAÇÃO: PROPOSTA DE MODELO PARA CAPACITAÇÃO DOCENTE INSPIRADA NO TPACK. Educação em Revista, v. 37, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br . Acesso em: 12 nov. 2021.

STAKE, Robert E. Investigación com estudio de casos. Título original: The art of case study research. 4. ed. Madri: Ed. Morata, 2007.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

VIEIRA, Maristela C. Docência em tempos digitais: mapeamento e análise do perfil e da ação do professor frente às tecnologias em cenários escolares. Tese de Doutorado. UFRGS, 2017.

YIN, Robert K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.