Banner Portal
Digital technologies in education
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Informatics in education
Governmentality algorithmics
Common Curricular National Base

How to Cite

LOUREIRO, Carine Bueira; LOPES, Maura Corcini. Digital technologies in education: communicating, accessing and disseminating information. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 26, n. 00, p. e024010, 2024. DOI: 10.20396/etd.v26i00.8669376. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8669376. Acesso em: 12 may. 2024.

Abstract

By understanding that, nowadays, the dissemination of digital technologies in education lacks discussions that go beyond the defense of the use of technological artifacts as learning tools, this article aims to problematize the intersections that the algorithmic governmentality creates in the relationship between digital technologies in education. Taking the fifth competence defended in the National Common Curricular Base (BNCC) as a starting point, this problematization points out the need to understand the implications of algorithmic modeling for a formative education, more focused on human relations. Communicating, accessing and disseminating information in a responsible, thoughtful and critical way requires that the propagation of digital technologies in education be inscribed in a debate more attuned to sociological, philosophical and even political issues

https://doi.org/10.20396/etd.v26i00.8669376
PDF (Português (Brasil))

References

BECK, Ulrich. A metamorfose do mundo: novos conceitos para uma nova realidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf . Acesso em: 22 fev. 2022.

BROWN, Wendy. Nas ruínas do neoliberalismo: a ascensão da política antidemocrática no ocidente. São Paulo: Politeia, 2019.

CARMELINI, Leandro José; MIZOGUCHI; Danichi Hausen; ARAUJO, Pedro Felipe Moura de. Corpo-drone: Governamentalidade algorítmica e a modulação espaço-imagética. Matrizes, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 147-168, jan./abr. 2021.

CENTRO de Inovação para a Educação Brasileira (CIEB). Eu transformo a educação com tecnologia. 2022. Disponível em: https://cieb.net.br/transformadores/?gclid=Cj0KCQjwxtSSBhDYARIsAEn0thR6XKoKpFtItHWtL3dUBaATvoxzInzexYsxCRS03bEttEBSxeIfq3EaAnp-EALw_wcB . Acesso em: 22 fev. 2022.

CHARLOT, Bernard. Educação ou barbárie? Uma escolha para a sociedade contemporânea. São Paulo: Cortez, 2020.

DALBOSCO, Claudio. A filosofia, a escolar e o experimentum formativo: a libertas como cultivo da soberba inflamada. In: GALLO, Silvio; MEDONÇA, Samuel. A escolar uma questão pública. São Paulo: Parábola, 2020. p. 19-38

DARDOT, Pierre; GUÉGUEN, Haud; LAVAL, Christian; SAUVÊTRE, Pierre. A escolha da guerra civil: uma outra história do neoliberalismo. São Paulo: Elefante, 2021.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural do Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Loyola, 2012.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008a.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território, população. São Paulo: Martins Fontes, 2008b.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019.

LIPOVETSKY, Gilles. Agradar e tocar: ensaio sobre a sociedade da sedução. Lisboa: Edições 70, 2019.

LÓPEZ-RUIZ, Osvaldo. Os executivos das transnacionais e o espírito do capitalismo: o capital humano e empreendedorismo como valores sociais. Rio de Janeiro: Azougue, 2007.

LOUREIRO, Carine Bueira; LOPES, Maura Corcini. Aprendizagem: o imperativo de uma nova ordem econômica e social para o desenvolvimento. Pedagogia y saberes, Bogotá, n. 51, p. 89-101. 2019.

MONTESANTI, Beatriz. Bancada Lemann: os políticos apoiados pelo 2º homem mais rico do Brasil. 2019. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/politica/ultimas-noticias/2019/05/22/com-trajetoria-parecida-deputados-associados-a-lemann-divergem-na-politica.htm . Acesso em: 22 fev. 2022.

MOROZOV, Evgeny. Big Tech: ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu, 2018.

MOVIMENTO Pela Base (MPB). Portal. 2020. Disponível em: https://movimentopelabase.org.br/ . Acesso em: 25 fev. 2022.

O’NEIL, Cathy. Algoritmos de destruição em massa: como o big data aumenta a desigualdade e ameaça a democracia. Santo André: Rua do Sabão, 2020.

PARRA, Henrique. Abertura e controle na governamentalidade algorítmica. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 68, n. 1, p. 39-49. 2016.

PERON, Alcides Eduardo dos Reis. Vaticínios punitivos: os algoritmos preditivos e os imaginários de ordem e cidadania. ComCiência: Revista Eletrônica de Jornalismo Científico. dez. 2018/fev. 2019. Disponível em: https://www.comciencia.br/category/_dossie-204/ . Acesso em: 26 fev. 2023.

PRADO, Magaly. Fake news e inteligência artificial: o poder dos algoritmos na guerra da desinformação. São Paulo: Edições 70, 2022.

ROUVROY, Antoinette. Entrevista com Antoinette Rouvroy: Governamentalidade algorítmica e a morte da política. Revista de Filosofia Moderna e Contemporânea, Brasília, v. 8, n. 3, p. 15-28, dez. 2020.

ROUVROY, Antoinette; BERNS, Thomas. Governamentalidade algorítmica e perspectivas de emancipação: o díspar como condição de individuação pela relação? Revista Eco-Pós, Rio de Janeiro, v. 18, n. 2, p. 36-56, out. 2015.

SCHWAB, Klaus. A quarta revolução industrial. São Paulo: Edipro, 2016.

SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

SUMPTER, David. Dominados pelos números: do Facebook e Google às fake news, os algoritmos que controlam nossa vida. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2019.

TELES, Edson. Governamentalidade algorítmica e as subjetivações rarefeitas. Kriterion, Belo Horizonte, v. 59, n. 140, p. 429-448. 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.