Banner Portal
Decoloniality in freirian thought
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Liberating education
Dialogic pedagogy
Reflective and liberating practice

How to Cite

TOMELIN, Nilton Bruno; RAUSCH, Rita Buzzi; MULLER, Antônio José. Decoloniality in freirian thought: the culture circle as a critical, creative and liberating space. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 26, n. 00, p. e023021, 2024. DOI: 10.20396/etd.v26i00.8670962. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670962. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

This text deals with the concept of the “Círculo de Cultura” (Circle of Culture), brought by Freire, as a critical, creative to a liberating education and protagonist of the relationship between decoloniality. Theoretical research was carried out to know part of Freire's thought and some elements of decoloniality. Freire (2000a, 2000b, 1999, 1996a, 1996b, 1985a, 1985b, 1970), Dussel (1993) Mignolo (2017), Quijano (2000) and Walsh (2012, 2005) allow a greater proximity to the proposed theme. The objective of the study is to understand the possible relationships between Freire's thought and decoloniality in the critical, creative, and liberating training of students through the Culture Circle. The study points to the role of the Culture Circle in the relationship between decoloniality and Freire's thought based on dialogic pedagogy, in reflective and liberating practice. Through them it is possible to mobilize an insurgent process for an education based on the promotion of criticality, creativity, and freedom.

https://doi.org/10.20396/etd.v26i00.8670962
PDF (Português (Brasil))

References

BRANDÃO, C. R. Círculo de Cultura. In: STRECK, Danilo Romeu; REDIN, Euclides e ZITKOSKI, Jaime. (org.). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

DEMO, Pedro. Introdução à metodologia da ciência. São Paulo: Atlas, 1985.

DUSSEL, Enrique. 1492: O encobrimento do outro - A origem do “mito da modernidade”. Conferências de Frankfurt. Petrópolis (RJ): Vozes. 1993.

FANON, Franz. Os condenados da terra. Juiz de Fora: Editora da UFJF. 2005.

FREIRE, Paulo e FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1985.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000a.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. 3. ed. São Paulo: Olho d’água. 2000b.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 26. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1999.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 32. ed. São Paulo: Cortez, 1996a.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 15. ed. São Paulo, SP: Paz e Terra. 1996b. (Coleção Leitura).

FREIRE, Paulo. Quatro cartas aos animadores de Círculos de Cultura de São Tomé e Príncipe. In: BEZERRA, Aída e BRANDÃO, Carlos Rodrigues. (org.). A questão política da educação popular. São Paulo: Brasiliense, 1980a. p. 136-195.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação – uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3. ed. São Paulo: Moraes, 1980b.

FREIRE, Paulo. The adult literacy process as cultural action for freedom. Harvard Educational Review, v. 40, n. 2, 1970.

HENZ, Celso Ilgo e TONIOLO, Joze Medianeira dos Santos Andrade. Paulo Freire no âmbito da pesquisa: os círculos dialógicos investigativo-formativos como possibilidade de reinvenção dos círculos de cultura e auto(trans)formação permanente com professores. In: Inter-Ação, Goiânia, v. 42, n. 2, p. 519-537, maio/ago. 2017. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/interacao/article/view/44026 . Acesso: 28 mar.2020.

MIGNOLO, Walter. Desafios decoloniais hoje. In: Epistemologias do sul. Foz Do Iguaçu (PR), 1(1), p. 12-32. 2017.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder y clasificación social. Journal of world-systems research, v. 11, n. 2, p. 342-386, 2000.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina. 2020.

WALSH, C Catherine. Lo pedagogico y lo decolonial: entretejiendo caminos. In: WALSH, Catherine (org.). Pedagogias decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)exisitir y (re)vivir. 2012. p. 23-68. Disponível em: https://www.academia.edu/42086391/LO_PEDAG%C3%93GICO_Y_LO_DECOLONIAL_Entretejiendo_caminos?email_work_card=title Acesso em: 21.abr.2020.WALSH, Catherine. Pensamiento crítico y matriz (de)colonial. Quito: Abya-Yala. 2005.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.