Banner Portal
UFSCar mentoring programs
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teacher education
Induction program
Mentoring
Basic education

How to Cite

REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues; SOUZA, Ana Paula Gestoso de; MARINI, Carolina; BARROS, Bruna Cury de. UFSCar mentoring programs: theoretical-methodological basis, characteristics and contributions. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023051, 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8671273. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8671273. Acesso em: 2 jul. 2024.

Funding data

Abstract

In Brazil, political factors showed to be related to educational` historical inequalities, including access, permanence, and quality of the teaching-learning processes for students and their teachers. These conditions, among others, demand the elaboration and application of policies focused on teachers and their professional development. For these initiatives to be successful, we defend the importance of robust, systematic, and continuous formative actions in the educational qualification of teachers, in their initial training, and throughout their careers, especially at the beginning. The importance of support is recognized so that these professionals become socialized in the school culture, accomplish what is expected of them and can deal with the typical difficulties of this professional activity. This article, inspired by the synthesis of qualitative evidence, analyzes the contributions of four mentoring programs to the professional learning of beginning teachers of Early Years and Physical Education with a focus on teaching. To this end, we present a systematization of the results of five dissertations and seven theses on mentoring programs developed at the XXX. We introduce aspects related to the theoretical and methodological bases, principles, characteristics, and results of these initiatives that may subsidize public policies of teacher induction. Each program presents specificities, such as aid to beginner teachers who work at distinct levels of education, characteristics of the mentors, and use of the Internet and virtual tools. Based on the results, we problematize aspects related to the proposition and development of induction policies for beginning teachers in the Brazilian context.

https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8671273
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. As pesquisas sobre professores iniciantes: uma revisão integrativa. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 14, 2020.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. Educação, v. 33, n. 3, 2010.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Políticas e programas de apoio aos professores iniciantes no Brasil. Cadernos de Pesquisa [online], v .42, n. 145, 2012.

BARROS, Janailza Moura de Sousa. Contribuições do Programa Híbrido de Mentoria (PHM) para o desenvolvimento profissional de professoras iniciantes. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020.

BECA, Eugenio Carlos; C.; BOERR, Ingrid. Políticas de indução para professores iniciantes: a experiência chilena e os desafios para América Latina. Revista Eletrônica de Educação, v.14, 2020.

BUENO, Adriana Helena. Contribuições do Programa de Mentoria do Portal dos Professores - UFSCar, autoestudo de uma professora iniciante. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008.

CESÁRIO, Priscila Menarin. Programa híbrido de mentoria: contribuições para a aprendizagem da docência de professoras iniciantes. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021.

CRUZ, Gisele Barreto; FARIAS, Isabel Maria Sabino; HOBOLD, Márcia de Souza. Indução profissional e o início do trabalho docente: debates e necessidades. Revista Eletrônica de Educação, v. 14, 2020.

FERREIRA, Lilian Aparecida. Apoiando professores iniciantes: análise de um Programa de Mentoria. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2005.

FRASSON, Goran. Mentoring policies: possibilities, challenges and future directions. In: IRBY, Beverly J.; BOSWELL, Jennifer N.; SEARBY, Linda; KOCHAN, Francis; GARZA, Rubén; ABDELRAHMAN, Nahed. The Wiley International Handbook of Mentoring: paradigms, practices, programs and possibilities. Hoboken: NJ, USA: John Wiley&Sons, Inc., 2020. p. 435-451.

GATTI, Bernardete; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília, DF: Unesco. 2019. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2019/05/Livro_ProfessoresDoBrasil.pdf. Acesso em: 21 ago. 2023.

GOBATTO, Paula. Programa de Formação Online de Mentores da UFSCar: contribuições para o desenvolvimento profissional de professores iniciantes participantes. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020.

GUARNIERI, Maria Regina; GIOVANNI, Luciana. Pesquisas sobre professores iniciantes e as tendências atuais de reforma da formação de professores: distância, ambiguidades e tensões. In: GIOVANNI, Luciana Maria; MARIN, Alda Junqueira. (org.). Professores iniciantes: diferentes necessidades em diferentes contextos. Araraquara: Junqueira Marín, 2014.

GUEDES, Marilde Queiroz. Política de formação docente: as novas diretrizes e a base nacional comum instituídas. Revista de Ciências Humanas e Sociais, 2020.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, Antônio (org.). Vidas de Professores. Porto: Porto Editora, 1995.

KNOWLES, J. Gary; COLE, Ardra; PRESSWOOD, Colleen. Through preservice teachers’ eyes: exploring field experiences through narrative and inquiry. New York: Macmillan College Publishing Company, 1994.

LIMA, Emília Ferreira de. A construção do início da docência: reflexões a partir de pesquisas brasileiras. Educação, Santa Maria, v. 29, n. 2, 2004.

MALHEIRO, Cícera. Mapeamento das necessidades formativas do formador de professores atuante no Programa de Formação Online de Mentores. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2017.

MARCELO, Carlos. Políticas de inserción en la docencia: de eslabón perdido a puente para el desarrollo profesional docente. PREAL, Serie Documentos, n. 52, 2011.

MARCELO, Carlos; VAILLANT, Denise. Políticas y programas de inducción en la docencia en Latinoamérica. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, 2017.

MASSETTO, Débora Cristina. Aprendizagem no programa de Formação Online de Mentores: experiências emocionais de professoras experientes, Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018.

MASSETTO, Débora Cristina. Formação de professores iniciantes: o Programa de Mentoria Online da UFSCar em foco. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.

MIRA, Marília Marques; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Processos de inserção profissional docente nas políticas de formação: o que documentos legais revelam. Acta Scientiarum. Education, 38(3), 283-29, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v38i3.27641. Acesso em: 13 de abril de 2022.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. et al. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EdUFSCar, 2010.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoleti; REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues. Aprender a ser mentora: um estudo sobre reflexões de professoras experientes e seu desenvolvimento profissional. Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 1, p. 113-133, jan./abr. 2019.

NÓVOA, Antônio. Entre a formação e a profissão: ensaio sobre o modo como nos tornamos professores. Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 1, p. 198-208, jan./abr. 2019.

OLIVEIRA, Rosa Maria Moraes Anunciato de. Narrativas: contribuições para a formação de professores, para as práticas pedagógicas e para a pesquisa em educação. R. Educ. Públ., Cuiabá, v. 20, n. 43, p. 298-305, maio/ago. 2011.

OLIVEIRA, Sandra de; BAHIA, Sabrine Borges de Mello Hetti; NEVES, A. Professores iniciantes e conformação: indicações para as políticas públicas de formação continuada. ETD – Educação Temática Digital, [s. l.], v. 24, n. 4, p. 882-902, 2022.

PIERI, Glaceie dos Santos. Experiências de ensino e aprendizagem: estratégias para a formação online de professores iniciantes no Programa de Mentoria da UFSCar, Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010.

PINHEIRO, Tarciana dos Santos. Elementos da constituição da identidade docente de professoras iniciantes da educação infantil e do ensino fundamental – anos iniciais. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020.

PRÍNCIPE, Lisandra; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Condições de trabalho na fase de indução profissional dos professores. Currículo sem fronteiras, v. 19, n. 1, p. 60-80, jan./abr. 2019. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol19iss1articles/princepe-andre.pdf. Acesso em: 21 de agosto de 2020.? Acesso em: 14 set. 2020.

REIS, Adriana Teixeira; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; PASSOS, Laurizete. Políticas de formação de professores no Brasil, pós LDB 9.394/96. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 12, n. 23, jan./abr. 2020.

RODGERS, Carol; LA BOSKEY, Vicki. Reflective Practice In: LOUGRHAN, John; HAMILTON, Mary Lynn. International Handbook of Teacher Education, v. 2, 2016.

SARTI, Flávia Medeiros. Parceria intergeracional e formação docente. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 2, p. 133-152, 2009.

SHULMAN, Lee. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1987.

STROM, Kathryn; MARTIN, Adrian; VILLEGAS, Ana María. Clinging to the edge of chaos: the emergence of practice in the first year of teaching. Teachers College Record, v. 120, 2018.

TIMPERLEY, Helen. Professional conversations and improvement-focused feedback: a review of the research literature and the impact on practice and student outcomes. Melbourne: Australian Institute of Teaching and School Leadership (AITSL), 2015.

VAUGHAN, Norman; GARRISON, Randy; CLEVELAND-INNES, Martha. Teaching in blended learning environments: creating and sustaining communities of inquiry. Canadá: AU Press, Athabasca University, 2013.

WANG, Jian; ODELL, Sandra J. Mentored learning to teach according to standards-based reform: a critical review. Review of Educational Review of Educational Research, v. 72, n. 3, p. 481-547, 2002.

ZEICHNER, Kenneth. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, set./dez. 2010.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.