Abstract
This article analyzes six intervention projects (IP) presented by directors of school groups in a municipality located south of Porto, during the first application for the Competition for Employment for school directors (for the four-year period 2009-2013). It reflects on the content of IPs as true individual projects of governance intentions of school educational organizations, analyzing them to the extent that they contribute to learning and social justice. This is to assume the proposal for intervention in the single-person figure of the school director (which decree-law 75/2008 proposes) and the aim is to understand what are the main concerns that guide the intervention proposed by the directors to the schools that apply, in which refers to school results as indicators against school dropout and educational success. From this perspective, we provide an overview of the interpretative analysis carried out, bringing to this text, essentially, the categories of equity and learning in the fight against failure and school dropout, in accordance with what was announced in the IP. Finally, it is hoped that this analysis can contribute with preliminary but structuring indicators on the issue of leader training in the Portuguese context.
References
BARROSO, João. Para uma abordagem teórica da reforma da administração escolar: a distinção entre «Direcção» e «Gestão», Revista Portuguesa de Educação, 8 (1), 33-56, 1995.
BARROSO, João. Teorias das organizações e da administração educacional. Lisboa: Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade de Lisboa, 2001.
BERELSON, Bernard. Content analysis in communication research. Glencoe, Ill: Free Press, 1952.
CORREIA, José Alberto. Para uma teoria crítica em educação. Porto: Porto Editora, 1998.
COSTA, Jorge Adelino. Imagens organizacionais da escola. Lisboa: ASA, 1996.
ESTEVÃO, Carlos. Políticas educativas, autonomia e avaliação. Reflexões em torno da dialéctica do reajustamento da justiça e modernização, Revista Portuguesa de Educação, 14 (2), 155-178, 2001.
FERREIRA, Elisabete. A autonomia da escola pública: a lenda da estátua com pés de barro. Educação, Sociedade & Culturas, 22, 133-152, 2004.
FERREIRA, Elisabete. (D)Enunciar a Autonomia. Tese de Doutoramento, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação do Porto, 2007.
FERREIRA, Ilídio. As parcerias educativas e o caso da relação escola-famílias. In Elo - Revista do Centro de Formação Francisco de Holanda, Instituto de Estudos da Criança - Universidade do Minho, 1999.
PELLETIER, Guy. Entre Le cristal et la fumé: former le personnel d’encadrement administratif de l’éducation aux États-Unis et au Canada, Administration et Éducation, 66, 53-65, 1995.
TRINDADE, Rui. Prefácio. In: Memórias de um presidente de conselho executivo. LIMA, Filinto. Porto : Papiro, 2006. - 106, [3] p. ; 23 cm. - ISBN 989-8056-32-0
OUTROS DOCUMENTOS
PORTUGAL (2004). Programa do XVI Governo Constitucional (2004-2005)
PORTUGAL (2005). Programa do XVII Governo Constitucional (2005-2009)
PORTUGAL (2009). Programa do XVIII Governo Constitucional (2009-2011)
PORTUGAL (2011). Programa do XIX Governo Constitucional (2011-presente)
DECRETO-LEI nº 43/89, de 3 de fevereiro
DECRETO-LEI nº 115-A/98, de 4 de maio
DECRETO-LEI n.º 75/2008, de 22 de abril
PORTARIA n.º 604/2008, de 9 de julho
SITES CONSULTADOS:
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE DIRIGENTES ESCOLARES http://www.ande.pt/a/Home/tabid/36/Default.aspx, 24/05/10
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE DIRECTORES DE AGRUPAMENTOS E ESCOLAS PÚBLICAS http://andaep.com/docs/Estatutos.PDF, 24/05/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital