Banner Portal
Aesthetic education in early Chidhood Education as political act
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Early childhood education
Aesthetic education
Public policies
Teacher training

How to Cite

OLIVEIRA, Maria Franciane Bezerra; ANDRADE, Erika Natacha Fernandes de. Aesthetic education in early Chidhood Education as political act. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023065, 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8672804. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8672804. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

The article aims to characterize the foundations of experiences that enhance the aesthetic development of young children and to reflect on their contributions to the construction of meaning and political proposals in early childhood education. The discussion is based on data obtained from a qualitative research study, using the case study method and inspired by research methodology studies with children. This study was conducted with a group of five-year-old girls and boys from a public institution in Corumbá-MS. The analysis was based on historical-cultural theory, especially the assumptions of Vygotsky, and enabled the identification of play, language, art, and other experiences that enhance aesthetic development. It was also found that the construction of meaning, and sense, encouragement of voluntariness, and the unity of affect and cognition are principles of aesthetic quality in experiences. The initial and continuing training of teachers is indicated as the locus par excellence where such principles are discussed and gain political meaning, enabling sharing of sensory experiences that aim at aesthetic development, as well as mobilization in favor of counter-hegemonic public policies for early childhood education that value diversity, democratization of human production, guarantee of rights, and justice.

https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8672804
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, Erika Natacha Fernandes; CUNHA, Marcus Vinicius. Linguagem e acordos linguísticos em Aristóteles: contribuições para uma educação artística, poética e retórica. Educação e Filosofia, v. 30, nesp., p. 243-268, 2016. Disponível em http://dx.doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v30nEspeciala2016-p243a268 . Acesso em: 10 jan. 2023.

ANDRADE, Erika Natacha Fernandes; CUNHA, Marcus Vinicius. Sophistry in Vygotsky: contributions to the rhetorical and poetic pedagogy. Studies in Philosophy and Education, v. 39, 85-99, 2020.

ANDRADE, Erika Natacha Fernandes; SALOMÃO, Fabiola Ponton Saadi; CABRAL, Yasmin Oliveira; CACERES, Caroline. Canfabulando as belezas de Mato Grosso do Sul. Possibilidades brincantes com bebês (0 a 3 anos). Porto Alegre: Fi, 2022.

BAYER, Raymond. Historia de la estética. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica, 1965.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. São Paulo: Imprensa Oficial, 2018.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2010.

BRASIL. Indicadores da Qualidade na Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2009.

BRASIL. Parâmetros nacionais de qualidade para a educação infantil. Brasília: MEC/SEB, 2006.

BRASIL. Parâmetros básicos de infraestrutura para instituições de educação infantil. Brasília: MEC/SEB, 2006.

CAMPOS, Maria Malta; ROSEMBERG, Fúlvia. Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. Brasília: MEC/SEB, 2009.

CRICK, Nathan. Rhetoric and power: the drama of classical Greek. University of South Carolina. Columbia, 2015.

CORRÊA, Bianca; BUCCI, Lorenzza. A Vivência em uma pré-escola e as expectativas quanto ao ensino fundamental sob a ótica das crianças. Jornal de Políticas Educacionais, v. 12, n. 9, p. 1-20, 2018. Disponível em: 10.5380/jpe.v12i0.57964. Acesso em 03 jan. 2023.

CRUZ, Silvia Helena Vieira. A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 136, jan./abr., p. 308-327, 2009.

CRUZ, Silvia Helena Vieira; CRUZ, Rosimeire Costa de Andrade. A perspectiva de crianças sobre a creche. Revista Eventos Pedagógicos: educação de 0 a 3 anos em espaços de vida coletiva v. 6, n. 3 (16. ed.), edição especial temática, p. 155-175, ago./out. 2015.

DANTO, Arthur. O abuso da beleza. Tradução Pedro Süssekind. São Paulo: Martins Fontes, 2018.

DELLA-FONTE, Sandra Soares. Formação omnilateral e a dimensão estética em Marx. Curitiba: Appris, 2020.

ELKONIN, Daniil Borisovich. Psicologia do jogo. Tradução Álvaro Cabral. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

FERRARO, Alceu Ravanello. Quantidade e qualidade na pesquisa em educação, na perspectiva da dialética marxista. Revista Pro-Posições, Campinas, v. 23, n.1(67), p.129-146, jan./abr., 2012.

FREIRE, Paulo. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Tradução Adriana Lopes. São Paulo: Paz e Terra, 2013.

GIL, Antônio Carlos. Método e técnica de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

OLIVEIRA, Maria Franciane Bezerra. Vivências e formação estética na pré-escola. 2021. 129 f. Dissertação (Mestrado em Educação Social) - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campus do Pantanal, Corumbá, 2021.

OLIVEIRA, Maria Franciane Bezerra; ANDRADE, Erika Natacha Fernandes. A qualidade estética da vivência e a organização do trabalho pedagógico. In: MARTINS, Bárbara Amaral; RÜCKERT Fabiano Quadros; SANTOS, Fabiano Antônio. (org.) Temas e práticas em educação social no estado de Mato Grosso do Sul. Curitiba: CRV, 2020. p.135-152.

PLATÃO. Hípias Maior. Tradução Edson Bini. São Paulo: Edipro, 2016.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Exo Experimental, 34, 2005.

ROCHA, Eloisa Acires Candal. Por que ouvir as crianças? Algumas questões para um debate científico multidisciplinar. In: CRUZ, S. H. V. A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. São Paulo: Cortez, 2008. p. 43-51.

RODRIGUES, Silvia Adriana; BORGES, Tammi Flavie Peres; SILVA, Anamaria Santana da. Com olhos de criança: a metodologia de pesquisa com crianças pequenas no cenário brasileiro. Nuances: estudos sobre Educação. Presidente Prudente. SP, v. 25, n. 2, maio/ago. 2014. p. 270-290.

SAFATLE, Vladimir. Em um com o impulso. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

SANTOS, Mirian França. Questões sobre o direito à educação infantil: uma análise dos Parâmetros de Qualidade reeditados em 2018. 2022. 80 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2022.

SUASSUNA, Ariano. Iniciação à estética. Rio de Janeiro: Nova Fronteira Participações, 2018.

TALON-HUGON, Carole. A estética: história e teorias. Lisboa: Texto & Grafia, 2008.

VIGOTSKI, Liev Semenovich. A brincadeira e o seu papel no desenvolvimento psíquico da criança. Revista Virtual de Gestão de Iniciativas Sociais, n. 8, p. 23-36, 2008.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A imaginação e seu desenvolvimento na infância. In: VIGOTSKI, Lev Semenovich. O desenvolvimento psicológico na infância. Tradução Cláudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2003a. p. 107-130.

VIGOTSKI, Liev Semenovich. Imaginação e criatividade na infância. Tradução João Pedro Fróis. São Paulo: Ática. 2014.

VIGOTSKI, Liev Semenovich. Liev S. Vigotski: escritos sobre arte. Organização, tradução e notas Priscila Marques. Bauru: Mireveja, 2022.

VIGOTSKI, Liev Semenovich. Psicologia da arte. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VIGOTSKI, Liev Semenovich. Psicologia pedagógica. Tradução Claudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2003b.

VIGOTSKI, Liev Semenovich. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Tradução Márcia Pileggi Vinha. Psicologia USP, São Paulo, v. 21, n. 4, p. 681-701, 2010.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.