Banner Portal
Self-regulated learning strategies based on digital technologies by high school students
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Learning strategies
Digital technologies of information and communication
High school
Self-regulated learning

How to Cite

LISBÔA, Thiago Januario; VERSUTI, Fabiana Maris; MULLE, Rafael Lima Dalle. Self-regulated learning strategies based on digital technologies by high school students. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 26, n. 00, p. e024030, 2024. DOI: 10.20396/etd.v26i00.8673054. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8673054. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

This research aimed to investigate the use of self-regulated learning strategies that involve the use of Digital Technologies of Information and Communication (DTIC) by high school students. The sample was composed of 123 high school students. The results indicate that high school students could use more DTIC-mediated learning strategies. In addition, it also shows that they presented dysfunctions when using DTIC to study. Therefore, it is concluded that actions are necessary on the part of pedagogical teams and teachers that aim to instruct and encourage students to use digital technologies as learning strategies in a judicious way. Those actions could result in an improvement in the learning process of these students.

https://doi.org/10.20396/etd.v26i00.8673054
PDF (Português (Brasil))

References

BALAGUERA, Erika; VILLEGAS, Maria. Criterios para tomar la información suministrada por la web: una perspectiva con estudiantes universitarios. Paradígma, v. 33, n. 2, p. 159-172, 2012.

BANDURA, Albert. Social foundations of thought and action: a social cognitive theory. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1986.

BELUCE, Andrea Carvalho; OLIVEIRA, Katya Luciane. Estrategias de aprendizaje mediadas por tecnologías: uso y observación de profesores. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 28, 2018.

BELUCE, Andrea Carvalho et al. Escala de estratégias de aprendizagem e tecnologias digitais: ensinos médio e universitário. Avaliação Psicológica, v. 20, n. 4, p. 463-474, 2021.

BORUCHOVITCH, Evely. Autorregulação da aprendizagem: contribuições da psicologia educacional para a formação de professores. Psicologia Escolar e Educacional, v. 18, n. 3, p. 401-409, 2014.

CASELLA, George; BERGER, Roger Lee. Hypothesis testing in statistics. International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences, v. 10, p. 7118-7121, 2001.

CASIRAGHI, Bruna; BORUCHOVITCH, Evely; ALMEIDA, Leandro da Silva. Variáveis psicológicas e seu impacto no rendimento acadêmico no ensino superior. Revista Brasileira de Educação, v. 27, p. 1-23, 2022.

COZBY, Paul. C. Métodos de pesquisa em ciências do comportamento. São Paulo: Atlas, 2006.

DANCEY, Christine; REIDY, John. Análise de correlação: o r de Pearson. Estatística sem Matemática para a Psicologia: usando SPSS para Windows. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 178-218.

FIELD, Andy. Descobrindo a estatística usando o SPSS. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GANDA, Danielle Ribeiro; BORUCHOVITCH, Evely. A autorregulação da aprendizagem: principais conceitos e modelos teóricos. Psicologia da Educação, n. 46, 2018.

GÓES, Natália Moraes; BORUCHOVITCH, Evely. Estratégias de aprendizagem: como promovê-las? Petrópolis, RJ: Vozes, 2020.

JOLY, Maria Cristina Rodrigues Azevedo et al. Autorregulação na universidade. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL “CONTRIBUTOS DA PSICOLOGIA EM CONTEXTOS EDUCATIVOS”. 2., 2012, Braga. Anais [...]. Braga: Universidade do Minho, 2012.

IBM. Statistical Package for Social Sciences for Windows: versão 20.0. IBM Corporation, 2011.

MARCELO, Carlos; RIJO, Deyadira. Aprendizaje autorregulado de estudiantes universitarios: Los usos de las tecnologías digitales. RECIE: Revista Caribeña de Investigación Educativa, v. 3, n. 1, p. 62-81, 2019.

MOHALLEM, Rosana Martins. Estratégias de aprendizagem em universitários: avaliação e intervenção. 2016. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade São Francisco, Itatiba, 2016.

PAVESI, Marilza Aparecida; ALLIPRANDINI, Paula Mariza Zedu. Autorregulação da aprendizagem de alunos de cursos à distância em função do sexo. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 16, n. 2, p. 100-108, 2015.

POLYDORO, Soely Aparecida Jorge; AZZI, Roberta Gurgel. Autorregulação da aprendizagem na perspectiva da teoria sociocognitiva: introduzindo modelos de investigação e intervenção. Psicologia da Educação, n. 29, p. 75-94, 2009.

WU, Jiun-Yu. University students' motivated attention and use of regulation strategies on social media. Computers & Education, v. 89, p. 75-90, 2015.

WU, Jiun-Yu. The indirect relationship of media multitasking self-efficacy on learning performance within the personal learning environment: implications from the mechanism of perceived attention problems and self-regulation strategies. Computers & Education, v. 106, p. 56-72, 2017.

YOT-DOMÍNGUEZ, Carmen; MARCELO, Carlos. University students’ self-regulated learning using digital technologies. International Journal of Educational Technology in Higher Education, v. 14, n. 1, p. 1-18, 2017.

ZIMMERMAN, Barry Joseph. Attaining self-regulation: a social cognitive perspective. In: BOEKAERTS, Monique; PINTRICH, Paul R.; ZEIDNER, Moshe (Org.). Handbook of self-regulation. Londres: Academic Press, p. 13-39, 2000.

ZIMMERMAN, Barry Joseph; LABUHN, Andju Sara. Self-regulation of learning: process approaches to personal development. Washington: American Psychological Association, 2012.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.