Banner Portal
Knowledge sharing, continuing teacher education and the use of digital technologies
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Continuing teacher education
Digital technological resources
Knowledge sharing

How to Cite

ALVES, Miriam Aparecida Beckhauser; SARTORI, Viviane; LARA, Angela Mara de Barros; BRAMBILLA, Marcos Aurélio. Knowledge sharing, continuing teacher education and the use of digital technologies: a case study in a municipal school in the interior state of Paraná. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 26, n. 00, p. e024038, 2024. DOI: 10.20396/etd.v26i00.8674484. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8674484. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The use of digital technological resources is a relevant ally for teacher education, as it enables the sharing of information and knowledge, providing teachers with opportunities for innovative pedagogical practices, raising the use of these technologies as significant methodologies in educational processes. In this context, the objective of this research is to analyze how the sharing of knowledge is carried out in the continuing education of elementary school teachers of a municipal school in the interior of the state of Paraná in order to favor the use of digital technological resources. In methodological terms, it is classified as an applied, exploratory research with a qualitative approach, carried out through content analysis. The results emphasized that the problem focuses on broad and complex issues, such as the lack of an effective teacher training plan, school management failures and public policies regarding initial and continuing teacher training. Thus, knowledge sharing, can be used as one of the strategies to connect all subjects involved in the school environment.

https://doi.org/10.20396/etd.v26i00.8674484
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, S. do C. D. de; SANTOS, A. M. Z. Gestão do conhecimento na educação a distância: propondo competências para o nível operacional. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 1, p. 332-349, jan./mar. 2017. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8282 . Acesso em: 4 mar. 2022.

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Curitiba: Penso Editora, 2018.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2010.

CAMARGO, B. V.; JUSTO, A. M. IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 21, n. 2, p. 513-518, dez. 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/tp/v21n2/v21n2a16.pdf . Acesso em: 12 fev. 2022.

CHAO, C.-Y.; HWU, S.-L.; CHANG, C.-C. Supporting interaction among participants of online learning using the knowledge sharing concept. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, v. 10, n. 4, p. 311-319, Oct. 2011. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ946639.pdf . Acesso em: 10 abr. 2022.

CHRISTOV, L. H. S. Coordenador pedagógico e a educação continuada. São Paulo: Loyola, 2003.

DALKIR, K. Knowledge Management in Theory and Practice. 2. ed. Cambridge: MIT Press, 2011.

DAVENPORT, T. H.; PRUSAK, L. Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. Rio de Janeiro: Elsevier, 1998.

FUNDAÇÃO ABRINQ. Publicações. São Paulo: Fundação ABRINQ, 2021 (on-line). Disponível em: https://www.fadc.org.br/publicacoes . Acesso em: 14 dez. 2021.

GATTI, B. A. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 7, p. 57-70, jan./abr. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/vBFnySRRBJFSNFQ7gthybkH/ . Acesso em: 18 mar. 2022.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

HOFLING, E. de M. Estado e políticas (públicas) sociais. Cadernos Cedes, Campinas, v. 21,

n. 55, p. 30-41, nov. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/pqNtQNWnT6B98Lgjpc5YsHq/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 12 mar. 2022.

MENDONÇA, G. B.; FÁVERO, R. F. Centro de Mídias SP: uma ferramenta para educar os estudantes da rede pública para o século XXI. 2020. 85 f. Dissertação (Mestrado em Gestão e Políticas Públicas) – Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2020. Disponível em: https://repositorio.fgv.br/server/api/core/bitstreams/a96be241-602e-4615-b968-5113d18f4888/content . Acesso em: 7 abr. 2022.

OLIVEIRA, S. de; BAHIA, S. B. de M. H.; NEVES, A, R, G. Professores iniciantes e conformação: indicações para as políticas públicas de formação continuada. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 24, n. 4, p. 882-902, out./dez. 2022. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/etd/v24n4/1676-2592-etd-24-4-0882.pdf . Acesso em: 12 fev. 2022.

PEREIRA, L. P.; COSTA, M. R. da; CAZELLA, S. C. Estilos de aprendizagem e construção do conhecimento na modalidade de educação a distância: contribuições ao debate. ETD –Educação Temática Digital, Campinas, v. 24, n. 4, p. 956-975, out./dez. 2022. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/etd/v24n4/1676-2592-etd-24-4-0956.pdf . Acesso em: 12 fev. 2022.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

SALVIATI, M. E. Manual do aplicativo IRAMUTEQ: versão 0.7 alpha e R versão 3.2.3. Planaltina: Iramuteq, 2017. Disponível em: http://www.iramuteq.org/documentation/fichier%20s/anexo-manual-do-aplicativo-iramuteq-par-maria-elisabeth-salviati . Acesso em: jan. 2022.

SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO (SEDUC). Projeto Político Pedagógico da Escola Municipal Hermeto Botelho. Paranavaí: Escola Municipal Hermeto Botelho, 2022.

WILLIAMSON, Ben; EYNON, Rebecca; POTTER, John. Pandemic politics, pedagogies and practices: digital technologies and distance education during the coronavirus emergency. Learning, media and technology, v. 45, n. 2, p. 107-114, 2020. v. 45, n. 2, p. 107-114, May 2020. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17439884.2020.1761641. Acesso em: 17 jan. 2022.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.