Banner Portal
Pertaining to school culture and the colonial peoples: the question of the assimilated ones in the african countries of portuguese official language (palop)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Colonial peoples. Assimilated. Pertaining to school culture.

How to Cite

CÁ, Lourenço Ocuni. Pertaining to school culture and the colonial peoples: the question of the assimilated ones in the african countries of portuguese official language (palop). ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 13, n. 1, p. 207–224, 2010. DOI: 10.20396/etd.v13i1.1174. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1174. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

 The studies on the formal history education, public or private and its pratical pedagogic pratices a povement in recent years, in part because of results the theoretic-methodologics of research of the history of education as well in the field of school culture. These studies have contributed, since the decade of 1990, among others studies, to demolish old historygrafic myths, among the ones that they had looking for interpret the state politics and legislation, its conflicts its theoretical bases achievement, many times as not-achievement and/or accomplishments of copies of educational politics made another context social-political cultural.

https://doi.org/10.20396/etd.v13i1.1174
PDF (Português (Brasil))

References

ANDERSON, P. Portugal e o fim do ultranacionalismo. Trad. Eduardo de Almeida. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira S.A, 1966.

CÁ, L. O. A constituição da política do currículo na Guiné-Bissau e o mundo globalizado. Cuiabá: EdUFMT; CAPES, 2008.

CÁ, L. O. Perspectiva histórica da organização do sistema educacional da Guiné-Bissau. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, UNICAMP, Campinas, SP, 2005.

CABRAL, A; ANDRADE, M. (Coord.) A arma da teoria: unidade e luta I. Lisboa: Seara Nova, 1978.

CASTRO, A. O sistema colonial português em África: meados do século XX. Lisboa: Editorial Caminho SARL, 1980.

CHARTIER, R. A história cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro, RJ: Difel, 1990.

FERREIRA, E. S. O fim de uma era: o colonialismo português em África. Lisboa: Sá da Costa, 1977.

GINZBURG, C. O queijo e os vermes: o cotidiano e as idéias de um moleiro perseguido pela inquisição. Rio de Janeiro, RJ: Cia das Letras, 1998.

JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico. Trad. Gizele de Souza. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p.115-142, 2001.

VIDAL, D. G. Cultura e prática escolares: uma reflexão sobre documentos e arquivos escolares In: SOUZA, R. F.; VALDEMARIN, V. T. (Org.). A cultura escolar em debate: questões conceituais, metodologias e desafios para a pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2005.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.