Banner Portal
Gender in brazilian basic education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Gender relations
Basic education
Democratic education
Social movements
Right to education.

How to Cite

AUAD, Daniela; SILVA, Janaína Guimarães da Fonseca e; ROSENO, Camila dos Passos. Gender in brazilian basic education: the unconstitutionality of prohibitive projects. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 21, n. 3, p. 568–586, 2019. DOI: 10.20396/etd.v21i3.8654669. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654669. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Starting from the concept of genre, by Joan Scott; of Chantal Mouffe's understanding of politics; and Donna Haraway's feminist critique of the production of knowledge, the text analyzes allegedly prohibitive bills on dialogue on gender relations in school. These projects put into dispute models of society, through public policies and educational practices, regarding autonomy and equality of rights.

 

https://doi.org/10.20396/etd.v21i3.8654669
PDF (Português (Brasil))

References

ANNUNCIATO, Pedro. 8 autores para estudar e passar nos concursos públicos. Nova Escola, Conteúdos. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/15060/8-autores-para-estudar-e-passar-nos-concursos-publicos . Acesso em: 14 fev. 2019.

AUAD, Daniela. Educar meninas e meninos: relações de gênero na escola. São Paulo: Contexto, 2006.

BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo: a experiência vivida. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.

BELONI, Cris. Ideologia de gênero pode tornar pedofilia “normal”, alerta educadora. Gospel Prime, Sociedade. Disponível em: https://www.gospelprime.com.br/ideologia-de-genero-pedofilia-normal . Acesso em: 22 jan. 2019.

BENEVIDES, Maria Victoria. Fé na luta: a Comissão Justiça e Paz de São Paulo, da ditadura à democratização. São Paulo: Lettera.doc, 2009.

CABRAL, Pedro. Entrevista com Miguel Nagib, fundador e coordenador do Escola Sem Partido. Olhar Atual, 2017. Disponível em: http://olharatual.com.br/entrevista-com-miguel-nagib-fundador-e-coordenador-escola-sem-partido/ . Acesso em: 20 jun. de 2017.

COMISSÃO Especial destinada a proferir parecer ao projeto de lei nº 7.180 DE 2014, do sr. Erivelton Santana, que “altera o art. 3º da lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996". Parecer do Relator. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2174255. Acesso em: 10 ago. 2018.

CORREA, Sônia. A “política do gênero”: um comentário genealógico. Cadernos Pagu, Unicamp, 2018.

COSTA, Ana A.; SARDENBERG, Cecília M. B. Teoria e práxis feministas na academia. Os núcleos de estudos sobre a mulher nas universidades brasileiras. Revista Feminismos, v. 2, n. 2, p. 31-39, maio/ago. 2014. Disponível em: www.feminismos.neim.ufba.br/index.php/revista/article/viewFile/140/113 . Acesso em: 10 jul. 2016.

EDUCAÇÃO, Ação. A ideologia do movimento Escola Sem Partido: 20 autores desmontam o discurso. São Paulo: Ação Educativa, 2016.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2017.

HARAWAY, Donna. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu, v. 5, p. 07-41, 1995. Disponível em: www.clam.org.br/bibliotecadigital/uploads/publicacoes/1065_926_hARAWAY.pdf. Acesso em: 12 jun. 2016.

JONES, Ken. A virada à direita: a revolução conservadora na educação. Londres, 1989. In: BROOKE, Nigel. Marcos históricos na reforma da educação. Belo Horizonte, MG: Fino Traço, 2012, p. 276-285.

LOURO, Guacira L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 16. ed. Petropólis, RJ: Vozes, 2014.

MIGUEL, Luis Felipe. Da “doutrinação marxista” à “ideologia de gênero” - Escola Sem Partido e as leis da mordaça no parlamento brasileiro. Direito & Práxis, Rio de Janeiro, v. 7, n. 15, p. 590-621, 2016.

MINISTÉRIO PÚBLICO FEDERAL. Procuradoria Federal dos Direitos do Cidadão. Nota técnica 01/2016. Brasília, 2016. Disponível em: http://pfdc.pgr.mpf.mp.br/temas-de-atuacao/educacao/saiba-mais/proposicoes-legislativas/nota-tecnica-01-2016-pfdc-mpf . Acesso em: 21 abr. 2018.

MOUFFE, Chantal. Sobre o político. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2015.

ROSENO, Camila dos P. Escola Sem Partido: um ataque às políticas educacionais em gênero e diversidade sexual no Brasil. 2017. Dissertação (Mestrado em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares) - Universidade de Pernambuco, Petrolina, 2017.

ROSENO, Camila dos P.; SILVA, Janaina Guimarães da Fonseca. Políticas públicas educacionais em gênero e diversidade sexual: atos de resistência diante do avanço do conservadorismo do movimento “Escola Sem Partido”. Itinerarius Reflectionis, v. 13, n. 2, p. 01-21, ago. 2017. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/rir/article/view/47804 . Acesso em: 30 ago. 2018.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1995.

SCOTT, Joan. Os usos e abusos do gênero. Projeto História, São Paulo, n. 45, p. 327-351, dez. 2012. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/15018 . Acesso em: 02 jul. 2016.

SUPREMO TRIBUNAL FEDERAL. Medida cautelar na ação direta da inconstitucionalidade 5537 Alagoas. Brasília: STF, 2017. Disponível em: http://portal.stf.jus.br/processos/detalhe.asp?incidente=4991079 . Acesso em: 21 abr. 2018.

UNBEHAUM, Sandra. As questões de gênero na formação inicial de docentes: tensões no campo da educação. 2014. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.