Banner Portal
The icons of disciplinary power and brazilian colonial education from Serro/MG, from 1759 to 1807
PDF (Português (Brasil))

Keywords

History of education. History of Brazil. Literary subsidy. Pombalism.

How to Cite

BRISKIEVICZ, Danilo Arnaldo. The icons of disciplinary power and brazilian colonial education from Serro/MG, from 1759 to 1807. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 19, p. e019009, 2019. DOI: 10.20396/rho.v19i0.8652544. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652544. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

We analyze the history of colonial Brazilian education in the second half of the eighteenth century, especially the context of Portuguese enlightened despotism and its repercussions in Vila do Príncipe, the present town of Serro/MG in the period from approximately 1758 to 1807. We investigate how external factors to Vila do Príncipe such as the Lisbon earthquake in 1756 and the expulsion of the Jesuits from Brazil in 1759 affected how to handle voluntary subsidies, and in particular, we raised the history of the taxes to understand the financing process of the first teachers of the North of Minas Gerais. We tell the history of the first teachers of Serro, be it of first letters or of Latin grammar. The research methodology intends to amalgamate the concept of disciplinary power and biopower of Michel Foucault to the historical microanalysis, to clarify how education is affected by the iconography of the power of the pillory, of the Real House of Gold Casting and the priest, holder of a certain pedagogy moralizing of the population

https://doi.org/10.20396/rho.v19i0.8652544
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, L. C. de. Notas para a história dos seminários. Revista Eclesiástica Brasileira, Petrópolis, RJ, v. 9, n. 1, p. 114-130, mar. 1949.

ARQUIVO PESSOAL MARIA EREMITA DE SOUZA. Caderno [3] 00-00-0000 Francisco de Assis Gomes Pinheiro [c]. Belo Horizonte, 2018a [em processo de catalogação].

ARQUIVO PESSOAL MARIA EREMITA DE SOUZA. Caderno [23] 24-05-1973 Caderflex. Belo Horizonte, 2018b [em processo de catalogação].

ARQUIVO PESSOAL MARIA EREMITA DE SOUZA. Caderno [25] 10-06-1974 Esdeva. Belo Horizonte, 2018c [em processo de catalogação].

ARQUIVO PESSOAL MARIA EREMITA DE SOUZA. Caderno [27] 00-00-1975 Sem Capa [b]. Belo Horizonte, 2018d [em processo de catalogação].

BARBOSA, S. R. S. A legislação pombalina e a reforma dos estudos menores. Revec – Revista de Estudos de Cultura, Aracaju, SE, n. 4, p. 155-166, jan./abr. 2016.

BOIS, J. L’Europe à l’époque moderne XVIe-XVIIIe siècle. Paris: Armand Colin, 2003.

BOSCHI, C. C. (coord.). Inventário dos manuscritos avulsos relativos a Minas Gerais existentes no Arquivo Histórico Ultramarino (Lisboa). Belo Horizonte: Fundação João Pinheiro, 1998. v. 1, n. 6402.

BOTO, C. Iluminismo e educação em Portugal: o legado do século XVIII ao XIX. Revista da Faculdade de Educação - USP, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 169-191, 1996.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. 2. ed. Lisboa: Edições 70, 2011.

BRISKIEVICZ, D. A. A arte da crônica e suas anotações: história das Minas do Serro do Frio à atual cidade do Serro em notas cronológicas (14/03/1702 a 14/03/2003). Porto Alegre: Revolução E-book; Simplíssimo, 2017.

CARRATO, J. F. Igreja, iluminismo e escolas mineiras coloniais. São Paulo: Editora Nacional, 1968.

CARVALHO, L. R. de. As reformas pombalinas da instrução pública. São Paulo: Saraiva; Ed. da Universidade de São Paulo, 1978.

COELHO, J. J. T. Instrução para o governo da Capitania de Minas Gerais. Belo Horizonte: Fundação João Pinheiro, 1994.

DENIS, M.; BLAYAU, N. Le XVIIIe siècle. Paris: Armand Colin, 1970.

DIAS, D. R. B. Universo das letras: os desdobramentos da reforma pombalina da educação em Minas Gerais colonial. 2009. 85 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2009.

FÉRRER, F. O marquês de Pombal e a instrução em Portugal e no Brasil (Séc. XVIII). Clio – Revista de Pesquisa Histórica, Pernambuco, n. 18, p. 77-91, 1998.

FERRO, C. C. Terremoto em Lisboa, tremor na Bahia: um protesto contra o donativo para a reconstrução de Lisboa (1755-1757). 2009. 153 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em História Social, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2009.

FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade. Curso no Collège de France (1975-1976). São Paulo: Martins Fontes, 2005.

FURTADO, J. F. O livro da capa verde: o regimento Diamantino de 1771 no período da Real Extração. São Paulo: Annablume, 1996.

HESPANHA, A. M. As finanças portuguesas nos séculos XVII e XVIII. Cadernos do Programa de pós-Graduação em Direito, Porto Alegre, RS, v. VIII, n. 2, p. 80-132, 2013.

KARNAL, L. Pecar e perdoar: Deus e o homem na história. Rio de Janeiro: Harper Collins Brasil, 2014.

LUHMANN, N. “Por que uma ‘teoria dos sistemas’?” In: NEVES, C. E. B.; SAMIOS, E. M. B. (org.). Niklas Luhmann, a nova teoria dos sistemas. Porto Alegre: Ed. da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 1997. p. 37-48.

MESQUITA, S. N.; SEABRA, M. da. G. Paróquia do Serro: história e fé. Serro: s.e., 2013.

MIRANDA, N. Teófilo Ottoni: a república e a utopia do Mucuri. São Paulo: Caros Amigos, 2007.

MORAIS, C. C.; OLIVEIRA, C. C. Aulas régias, cobrança do subsídio literário e pagamento dos ordenados dos professores em Minas Gerais no período colonial. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 3, n. 1, p. 81-104, jan./jun. 2012.

NOVAES, F. Portugal e Brasil na crise do antigo sistema colonial (1777-1808). São Paulo: Hucitec, 1995.

PEDROSA, A. J. de. O. José Coelho de Noronha: artes e ofício nas Minas Gerais do século XVIII. 2009. 303 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.

PRIORE, M. D. Histórias íntimas: sexualidade e erotismo na história do Brasil. São Paulo: Planeta, 2011.

RIBEIRO, M. L. S. História da educação brasileira: organização escolar. 17. ed. Campinas: Autores Associados, 2001.

ROCHA, J. J. da. Geografia histórica da Capitania de Minas Gerais. Descrição geográfica, topográfica, histórica e política da Capitania de Minas Gerais. Memória histórica da Capitania de Minas Gerais. Belo Horizonte: Fundação João Pinheiro, 1995.

ROMANELLI, O. de. O. História da educação no Brasil. 40. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.

SECO, A. P.; AMARAL, T. C. I. Marques de Pombal e a reforma educacional brasileira. 2006. 11 p. Artigo científico. Universidade Estadual de Campinas.

SELINGARDI, S. C. Educação religiosa, disciplina e poder na terra do ouro: a história do Seminário de Mariana entre 1750 e 1850. 2007. 205 f. Dissertação (Mestrado) –Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2007.

SELINGARDI, S. C.; TAGLIAVINI, J. V. O Seminário de Nossa Senhora da Boa Morte: Mariana, Minas Gerais, 1750-1850. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 57, p. 230-267, jun. 2014. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640414. Acesso em: 20 abr. 2018.

SHRADY, N. O dia do fim. Lisboa: Texto, 2014.

SILVA, D. A. F. da. Memória sobre o Serro antigo. Serro: Typographia Serrana, 1928.

SILVA, K. V.; SILVA, M. H. Dicionário de conceitos históricos. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2006.

SOUZA, M. E. de. Aconteceu no Serro. Belo Horizonte: BDMG Cultural, 1999.

WEBER, M. A ética protestante e o espírito do capitalismo. São Paulo: Martin Claret, 2001.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.