Banner Portal
Transmedia pedagogical material for Spanish teaching in Brazil
PDF

Keywords

Transmedia pedagogical material
Critical literacy
Spanish language teaching

How to Cite

TILIO, Rogério Casanovas; LOBO, Valdiney Costa. Transmedia pedagogical material for Spanish teaching in Brazil: voices from Latin American peripheries. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 59, n. 1, p. 78–98, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8656653. Acesso em: 6 oct. 2024.

Abstract

This article aims to present the results of a research involving Spanish classes at COLUNI/UFF. The investigation about multimodal literacies (KALANTIZS; COPE, 2012) focuses on the production of resistance/reexistance transmedia pedagogical materials. In a first moment, bilingual (Portuguese/Spanish) comic strips are produced, aiming at the problematization of ethnical and racial issues. In a subsequent moment, secondary narrations about the theme are produced: raps and animations. The investigation results are expected to enlighten pedagogical practices with the material in high school classes, aiming at developing students’ critical literacy.

PDF

References

BAKHTIN, M. [(1952)1979]. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. 2. ed. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1997.

BOHN, H. Ensino e aprendizagem de línguas: os atores da sala de aula e a necessidade de rupturas. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.) Linguística Aplicada na modernidade recente: festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais:

terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Vol 1. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.

CERVETTI, G.; PARDALES, M.; DAMICO, J. A tale of differences: comparing the traditions, perspectives and educational goals of critical reading and critical literacy. Reading Online, v. 4, n. 9, 2001. Available at: https://eric.ed.gov/?id=EJ662487. Access on 13/04/2017.

FABRÍCIO, B. Linguística aplicada como espaço de “desaprendizagem”: redescrições em curso. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.) Por uma Linguística Aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.

HALL, S. [1992] A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Rio de janeiro: DP&A, 2006.

HALLIDAY, M. An introduction to Functional Grammar. 2. ed. London: Arnold, 1994.

HALLIDAY, M.; HASAN, R. Language, context and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. 2. ed. Oxford: Oxford University Press, 1989.

HALLIDAY, M.; MATTHIESSEN, C. An introduction to Functional Grammar. 3. ed. London: Routledge, 2014.

JENKINS, H. Cultura da convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.

KALANTZIS, M.; COPE, B. Literacies. Cambridge University Press.New York, 2012.

KLEIMAN, A. Agenda de pesquisa e ação em linguística aplicada: problematizações. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.) Linguística Aplicada na modernidade recente: festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013.

MOITA LOPES, L. P. Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.) Por uma Linguística Aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.

ROJO, R. Materiais didáticos no ensino de línguas. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.) Linguística Aplicada na modernidade recente: festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013.

ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

ROJO, R. Letramentos múltiplos: escola e inclusão social. São Paulo: Parábola. Editorial, 2009.

SILVA, T.T. A produção social da identidade e da diferença. In: Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000, p. 73-102.

SOUZA, A. Letramentos de reexistência: poesia, grafite, música, dança. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

THE NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. Harvard Educational Review, 66, 1, Spring 1996. p. 60-92.

TILIO, R. Repensando a abordagem comunicativa: multiltramentos em uma abordagem consciente e conscientizadora. In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. (Orgs.) Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas: Pontes, 2013. p. 51-67.

TILIO, R.; ROCHA, C. As dimensões da linguagem em livro didáticos de inglês para o Ensino Fundamental I. Trabalhos em Linguística Aplicada. v.48, p.295 - 315, 2009.

VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2017.


Trabalhos em Linguística Aplicada uses a Creative Commons (CC-BY) license, thus preserving the integrity of the articles in an open access environment. Journal authors retain the copyright of their work by licensing it under the Creative Commons Attribution license, which allows articles to be reused and distributed without restriction, as long as the original work is correctly cited.

Intellectual Property and Terms of Use

All content published in Trabalhos em Linguística Aplicada, unless otherwise specified, is under the Creative Commons Attribution License (CC-BY). This allows the material to be shared and adapted without restriction, as long as due credit is given and any changes made are indicated.

The authors retain the copyright to their work and take full responsibility for its content in the event of any challenge by third parties. The opinions expressed by the authors of the articles are their sole responsibility.

TLA reserves the right to make normative changes to the originals, such as changes to spelling and grammar to comply with the cultured norm of the language, as well as adjustments to form related to the editorial standard of the journal.

Downloads

Download data is not yet available.