Banner Portal
Critical-collaborative language education through english
PDF

Keywords

Maya Angelou
Youth and Adult Education
Critical-collaborative language education through English

How to Cite

ALMEIDA, Ricardo Regis de; LAGO, Neuda Alves do; FIGUEIREDO, Francisco José Quaresma de. Critical-collaborative language education through english: an experience with youth and adult education students. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 60, n. 3, p. 748–761, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8664690. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This study takes a cue from the biography of Maya Angelou and aims to intertwine her life experiences to a critical-collaborative language education through English approach. To reach our goal, a group of four Youth and Adult Education (YAE) students departed from Instituto Federal de Goiás (IFG) and metaphorically went to the U.S.A. through the story of the black woman aforementioned. Our reflections during this adventure were drawn on the works of many scholars such as Almeida (2017), Figueiredo (2008, 2018); Figueiredo & Lago (2018); Flores & Rosa (2017); Lago (2016); Magalhães (2014); Morrison (1975); Pessoa (2014); Scarcella & Oxford (1992), among others. We find it paramount to mention that our problematizations also stemmed from our very own experiences with the study participants as well as our personal narratives and struggles against racism, sexism, poverty and other types of prejudice in our classes. Our empirical material was generated through an open-ended questionnaire, the letters the students wrote to themselves in class, and the discussions carried out in a yarning circle about an experience the study participants had with students from three first-year high school integrated courses – Foreign Trade, Construction and Chemistry. We conclude that this investigation allowed us and the study participants to reflect upon and rethink our opinions about our bodies, complexion, and the very process of language education through English.

PDF

References

ALMEIDA, R. R. Educação linguística crítica de aprendizes de inglês: problematizações e desestabilizações. 2017. Dissertação (Mestrado Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologia) – Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, 2017.

ANDRÉ, M. E. D. A. (1995). Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus.

FIGUEIREDO, F. J. Q. The influences of collaboration on the learning of a foreign language. MOARA, n. 30, p. 117-134, 2008.

FIGUEIREDO, F. J. Q. A aprendizagem colaborativa de línguas: considerações conceituais e aplicações em distintos contextos. In: FIGUEIREDO, F. J. Q. (Org.). A aprendizagem colaborativa de línguas. 2. ed. rev. e ampl. – Goiânia: Editora UFG, 2018. p. 13-57.

FIGUEIREDO, F. J. Q.; LAGO, N. A. O que eu sinto e como reajo: a autoestima e a atitude quanto à escrita na revisão colaborativa. In: FIGUEIREDO, F. J. Q. (Org.). A aprendizagem colaborativa de línguas. 2. ed. rev. e ampl. – Goiânia: Editora UFG, 2018. p. 195-234.

HOELZLE, M. J. L. R. (2016). Desestabilizando sociabilidades em uma sala de aula de Língua Inglesa de uma escola pública. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística). Faculdade de Letras, Universidade Federal de Goiás, Goiânia.

LAGO, N. A.; CINTRA, D. N. M. ‘Sou uma pessoa melhor’: formação continuada de professores de inglês. In: PESSOA, R. R.; OLIVEIRA, E. C. Tensões e desestabilizações na formação de professoras/es de inglês. Goiânia: Ed. da UFG, 2016. p. 133-155.

MAGALHÃES, M. C. C. (2014). Escolhas teórico-metodológicas em pesquisas com formação de professores: as relações colaborativo-críticas na constituição de educadores. In: MATEUS, E.; OLIVEIRA, N. B. (Orgs.). Estudos Críticos da Linguagem e Formação de Professores/as de Línguas: Contribuições Teórico-Metodológicas. Campinas, SP: Pontes Editores: 17-47.

MOITA LOPES, L. P. (2006). Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial: 13-44.

MORRISON, T. (1975). Black Studies Center Public Dialogue. Pt. 2. Toni Morrison at Portland State. From Portland State University’s Oregon Public Speakers Collection. Online: http://mackenzian.com/wpcontent/uploads/2014/07/Transcript_PortlandState_TMorrison.pdf. Accessed: July 18, 2019.

OKAZAKI, T. (2005). Critical consciousness and critical language teaching. Second language studies, 23(2): 174-202.

PENNYCOOK. A. (2001). Critical Applied Linguistics: a critical introduction. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

PENNYCOOK, A. (2004). Critical moments in a TESOL praxicum. In: NORTON, B.; TOOHEY, K. (Org.). Critical pedagogies and language learning. Cambridge: CUP: 27-345.

PENNYCOOK, A. (2012). Language and mobility. Unexpected places. Bristol: Multilingual Matters.

PESSOA, R. R. (2014). A critical approach to the teaching of English: pedagogical and identity engagement. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 14(2): 353-372.

ROSA, J.; FLORES, N. (2017). Unsettling race and language: Toward a raciolinguistic perspective. Language and Society, 46(5): 621-647.

SABOTA, B. (2017. Leitura e Compreensão Textual. In: FIGUEIREDO, F. J. Q. (Org.). Formação de professores de línguas estrangeiras: princípios e práticas. 2. ed. rev. e ampl. – Goiânia: Editora UFG: 125-150.

SABOTA, B. (2018). Traçando os fios da leitura em língua inglesa: por uma resolução colaborativa de exercícios de compreensão textual. In: FIGUEIREDO, F. J. Q. (Org.). A aprendizagem colaborativa de línguas. 2. ed. rev. e ampl. – Goiânia: Editora UFG: 99-131.

SCARCELLA, R. C.; OXFORD, R. L. (1992). The Tapestry of Language Learning. Boston: Heinle & Heinle Publishers.

SILVESTRE, V. P. V. (2017). Colaboração e crítica na formação de professores/as de línguas: teorizações construídas em uma experiência com o Pibid. 1. ed. Campinas, SP: Pontes Editores.

SOUSA, L. P. Q.; TIRABOSCHI, F. F.; LAGO, N. A.; FIGUEIREDO, F. J. Q. (2019). Collaborative English language learning: some reflections from interactions between pairs. Trabalhos em Linguística Aplicada, 58(1): 259-286.

TILIO, R. C. (2013). Repensando a abordagem comunicativa: multiltramentos em uma abordagem consciente e conscientizadora. In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. (Org.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. 2ed. Campinas: Pontes, v. 1: 51-67.

URZÊDA-FREITAS, M. T. (2012). Pedagogia como transgressão: problematizando a experiência de professores/as de inglês com o ensino crítico de línguas. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística: Estudos Linguísticos). Faculdade de Letras, Universidade Federal de Goiás, Goiânia.

URZÊDA-FREITAS, M. T. (2018). Letramentos queer na formação de professorxs de línguas: complicando e subvertendo identidades no fazer docente. 2018. 285f. Tese (Doutorado em Letras e Linguística). Faculdade de Letras, Universidade Federal de Goiás, Goiânia.

VASQUES, C. C.; ANJOS, M. B.; SOUZA, V. L. G. Políticas públicas para a Educação de Jovens e Adultos (EJA). Revista Educação Pública, v. 19, nº 16, 13 de ago. 2019. Online: < https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/19/16/politicas-publicas-para-a-educacao-de-jovens-e-adultos-eja > Accessed: October 17, 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Trabalhos em Linguística Aplicada

Downloads

Download data is not yet available.