Banner Portal
To self produce black at brazil: a study of the didatic and pedagogical devices present in raça brasil magazine
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education. Identity. Race.

How to Cite

VITORINO, Artur José Renda; MONTANARI, Paula Bernadete. To self produce black at brazil: a study of the didatic and pedagogical devices present in raça brasil magazine. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 16, n. 1, p. 134–153, 2014. DOI: 10.20396/etd.v16i1.1334. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1334. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

As from the teachings of Michel Foucault about self-government , it was made an analysis of the national magazine titled Raça Brasil , whose target audience is the black Brazilian with a view to show the didactic and pedagogical devices present in the magazine. To evaluate this discourse, it was analyzed a set of fifteen magazines which covered the period of January 2000 to May 2001 , where it was choose an edition for  research through Foucaultian concepts , comparing the results with the bibliography. It indicated that the Raça Brasilmagazine, from the devices dotted throughout the article, intends to model the Brazilian black identity, which has is common among its members the culture and memory called african-Brazilian, proposing thus, in the society, a taxonomy between blacks and whites. In short, was made an effort of the analysis about the discourse and commercials present in the highlighted number , pretending to understand what the magazine sees as "Black Brazilian" and what features, proposed in its discourse, about Brazilian black identity.
https://doi.org/10.20396/etd.v16i1.1334
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL. Presidência da República. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática" História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, Ano CLX, n. 8, seção 1, p. 1, 10 de janeiro de 2003.

CATANI, Denice. Bárbara. Ensaios sobre a produção e circulação de saberes pedagógicos. 1994. 166f. Tese (Livre docência) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1994.

CORDEIRO, Jaime Francisco Parreira. Pedagogias multiplicadas: como as revistas masculinas e femininas produzem sujeitos. In: VAIDERGORN, José; BERTONI, Luci Mara (Org.). Indústria cultural e educação: ensaios, pesquisas, formação. Araraquara: JM Editora, 2003, p. 31-59.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Mini-dicionário Aurélio da língua portuguesa. 3.ed. rev. e ampl. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Trad. Luiz Felipe Baeta Neves. Petrópolis, RJ: Vozes ; Lisboa: Centro do Livro Brasileiro, 1972.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Trad. Ligia M.. Pondé Vassalo. Petrópolis, RJ: Vozes, 1983.

FOUCAULT, Michel. A microfísica do poder. 25.ed. Rio de Janeiro: Graal Editora, 2008.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade e saber. 4.ed. Trad. Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1982.

FRY, Peter. Política: relações entre "raça", publicidade e produção da beleza no Brasil, in: FRY, Peter A persistência da raça. Ensaios antropológicos sobre o Brasil e a África austral. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005, p. 249-271.

GILLIAM, Angela; GILLIAM, Onik’a. Raça Brasil: por quem, para quem. Cadernos Pagu, Campinas, n. 6, p.307-310, 1996.

GILROY, Paul. O Atlântico negro: modernidade e dupla consciência. Rio de Janeiro: Editora 34, 2002.

KOFES, Suely. Gênero e raça em revista: debate com os editores da revista Raça Brasil. Cadernos Pagu, Campinas, n.6, p.241-296, 1996.

LINEBAUGH, Peter. Todas as montanhas atlânticas estremeceram”. Revista Brasileira de História, São Paulo, ano 3, n. 6, p.7-46, set. 1983.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Prefácio de Néstor García Canclini; Tradução de Ronald Polito e Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: Editora UFRJ. 1997.

NOGUEIRA, Oracy. Preconceito racial de marca e preconceito racial de origem (sugestão raciais no Brasil). Revista Tempo Social, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 281-308, 2007.

RAÇA BRASIL, São Paulo: Editora Símbolo, n. 41, ano 2000

RAÇA BRASIL, São Paulo: Editora Símbolo, n. 42, ano 2000.

RAÇA BRASIL, São Paulo: Editora Símbolo, n. 44, ano 2000.

RAÇA BRASIL, São Paulo: Editora Símbolo, n. 46, ano 2000.

RAÇA BRASIL, São Paulo: Editora Símbolo, n. 47, ano 2000.

RAÇA BRASIL, São Paulo: Editora Símbolo, n. 48, ano 2000.

RAÇA BRASIL, São Paulo: Editora Símbolo, n. 49, ano 2000.

RAÇA BRASIL, São Paulo: Editora Símbolo, n. 50, ano 2000.

RAÇA BRASIL, São Paulo: Editora Símbolo, n. 51, ano 2000.

RAÇA BRASIL, São Paulo: Editora Símbolo, n. 52, ano 2000.

RAÇA BRASIL, São Paulo: Editora Símbolo, n. 53, ano 2001.

RAÇA BRASIL, São Paulo: Editora Símbolo, n. 54, ano 2001.

RAÇA BRASIL, São Paulo: Editora Símbolo, n. 55, ano 2001.

RAÇA BRASIL, São Paulo: Editora Símbolo, n. 56, ano 2001.

RAÇA BRASIL, São Paulo: Editora Símbolo, n. 57, ano 2001.

ROSE, Nikolas. Governando a alma: a formação do eu privado. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Liberdades reguladas. Petrópolis, RJ: Vozes, 1988, p. 30-45.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

SODRÉ, Muniz. Claros e escuros: identidade, povo e mídia no Brasil (identidade brasileira). Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.