Banner Portal
Scientific literacy back to citizen training
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Science teaching
Scientific literacy
Scientific and citizen training

How to Cite

ROSA, Cleci Teresinha Werner da; LANGARO, Raquel. Scientific literacy back to citizen training: analysis of a didactic intervention in initial years. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 22, n. 2, p. 297–316, 2020. DOI: 10.20396/etd.v22i2.8654510. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654510. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The research starts from the necessity to implement and analyze didactic proposals that favor the scientific literacy the initial years. With this perception, and accompanied by the understanding that teaching science is associated with seeking answers to the problems present in the near or remote surroundings of students, the question that guides research is formulated: what characteristics associated with scientific literacy are benefited by pedagogical practices based on by the search for a solution to problems experienced by the students? In order to respond to this questioning, we search for the support of the methodological proposal based on named Three Pedagogical Moments, taking as a point of reference the understanding of scientific literacy in the Lorenzetti (2000). The objective to evaluate a didactic sequence of their contributions to the process of scientific literacy. The research takes as presupposition the qualitative and participatory approach, involving the production of data from the teacher/researcher's records in the form of logbook, the collection of the materials elaborated by the students and the audio and video recording of one of the activities executed - television news. The results indicate that the didactic sequence was favorable to scientific literacy specifically in relation to the use of vocabulary enriched with scientific terms and concepts, to identify this knowledge in everyday situations, to identify that there are myths and beliefs in most of the knowledge acquired in the experiential world, about the conscious role that each subject must exercise in society and their critical responsibility. 

https://doi.org/10.20396/etd.v22i2.8654510
PDF (Português (Brasil))

References

BARDIN, Laurence. A análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC/SEMTEC, 2017.

BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto, 1994.

CHASSOT, Ático. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. Ijuí: Ed. Unijuí, 2000.

DELIZOICOV, Demétrio. Concepção problematizadora do Ensino de Ciências na Educação Formal. 1982.

Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1982.

DELIZOICOV, Demétrio. Conhecimento, tensões e transições. 1991. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1991.

DELIZOICOV, Demétrio. Problemas e problematizações. In: PIETROCOLA, Mauricio (Org.). Ensino de Física: conteúdo, metodologia e epistemologia numa concepção integradora. Florianópolis: UFSC, 2001.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LORENZETTI, Leonir; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 3, n. 1, p. 37-50, 2001.

LORENZETTI, Leonir. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. 2000. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2000.

MINOSSO, Fernanda Balzan. Alfabetização científica e ensino de ciências nos anos iniciais: concepções e ações dos professores. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2017.

SANTOS, Maurício Takahashi dos. Consciência ambiental e mudanças de atitudes. 2005. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Centro Tecnológico, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.

SANTOS, Roziane Aguiar dos. O desenvolvimento de sequências de ensino investigativas como forma de promover a alfabetização científica dos alunos dos anos iniciais do ensino fundamental. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Básica) - Universidade Estadual de Santa Cruz, Santa Cruz, Bahia, 2016.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 36, p. 474-550, 2007.

SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização científica no ensino fundamental: estrutura e indicadores deste processo em sala de aula. 2008. Tese. (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011.

SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização científica como objetivo do ensino de Ciências. 2017. p. 48-57. Disponível em: https://bit.ly/2qwDTVz . Acesso em: 10 jun. 2017.

SCHEID, Neusa Maria John. História da Ciência na educação científica e tecnológica: contribuições e desafios. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, v. 11, n. 2, p. 233-248, maio/ago. 2018.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.