Banner Portal
Intelligent tutoring systems and adaptation of teaching to user learning profiles
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Personalized teaching
Personalized education
Educational technology
Intelligent tutor system

How to Cite

LIMA JÚNIOR, Afonso Barbosa de; SILVA, Lebiam Tamar Gomes. Intelligent tutoring systems and adaptation of teaching to user learning profiles. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 24, n. 3, p. 618–632, 2022. DOI: 10.20396/etd.v24i3.8663707. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8663707. Acesso em: 7 jul. 2024.

Abstract

In the 21st Century, the demand for teaching and learning mediated by digital technology has grown, specially adjusted to the learning profiles of each person, as well as to the skills and competences needed in contemporary social relations. Thus, considering that it is necessary to reflect on this imperative, this article aims to describe the evolution process and the basic operating requirements of Intelligent Tutoring Systems (STI). To achieve this, the bibliographic research method was used, having as main databases the Bank of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personal (CAPES) and the Google Scholar and Scientific Electronic Library Online platforms (SCIELO). The sources selected for this study were published between 1988 and 2017, in Portuguese and Spanish, totaling two theses, two book chapters, three articles, three dissertations and a monograph. As a result, the text presents a set of explanatory information about the evolution of ITS, with emphasis on the architecture and basic functioning of these computer systems. In the end, Hoz's (1988) concept of personalized education is presented and six founding principles are discussed, which can expand the ability to personalize teaching by intelligent tutoring systems.

https://doi.org/10.20396/etd.v24i3.8663707
PDF (Português (Brasil))

References

GIRAFFA, Lucia Maria Martins. Uma arquitetura de tutor utilizando estados mentais. 1999. 117 f. Tese (Doutorado em Ciências da Computação) - Instituto de Informática, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1999. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/17620/000269142.pdf. Acesso em: 21 dez. 2020.

HOZ, Victor Garcia. Supuestos teoricos. In: HOZ, Victor Garcia. Educacion personalizada. 3. ed. Madrid: Ediciones Rialp, 1988, p. 17-115.

JESUS, Andréia de. Sistema Tutores Inteligentes: uma visão geral. Revista Eletrônica de Sistemas de Informação, [S.L.], v. 2, n. 2, 2009. Disponível em: http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/reinfo/article/view/140/32. Acesso em: 21 dez. 2017.

MIRANDA, Wesley Rodrigues. Organização e metodologias de Sistemas Tutores Inteligentes para Ambientes Virtuais de Aprendizagem. Anápolis, 2015. 85 p. Monografia – Curso de Sistemas de Informação, Universidade Estadual de Goiás, 2015. Disponível em: http://www.ccet.app.ueg.br/biblioteca/?go=monografia&id=759&a=5&p=1&curso=17. Acesso em: 21 dez. 2020.

MOTA, Ana Victoria Cabrera. Metodología personalizada. Innovación Experiencias Educativas, Granada, n. 16, p. 1-14, mar. 2009. Disponível em: https://pt.calameo.com/read/00260191492cba2d44366. Acesso em: 02 fev. 2020.

OLIVEIRA, Rodrigo de. Sócrates - Sistema de Ensino-aprendizado inteligente para Internet com adoção dinâmica de estratégias de ensino híbridas usando MBTI®. 2004. 93 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Computação) - Instituto de Computação, Universidade Estadual de Campinas, 2004. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/bitstream/REPOSIP/276423/1/Oliveira_Rodrigode_M.pdf. Acesso em: 19 out 2018.

PICHLER, Endineia. Metodologia de Ensino/ Aprendizagem de Conceitos de Probabilidade e Estatística através de um Sistema Tutor Inteligente. 2005. 97 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Computação) – Programa de Pós-Graduação em Ciências da Computação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. 2005. Disponível em: http://livros01.livrosgratis.com.br/cp054562.pdf. Acesso em: 19 out 2018.

POZZEBON, Eliane. Tutor Inteligente Adaptável Conforme as Preferências do Aprendiz. 2003. 114 f. Dissertação (Metrado em Ciências da Computação) – Programa de Pós-Graduação em Ciências da Computação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2003. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/86269/190168.pdf?sequence=1. Acesso em: 19 out. 2018.

RISSOLI, Vandor Roberto Vilardi. Uma proposta metodológica de acompanhamento personalizado para aprendizagem significativa apoiada por um assistente virtual de ensino inteligente. 2007. 224 f. Tese (Doutorado em Informática na Educação) – Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/13751 Acesso em: 21 dez. 2020.

RODRIGUES, Lúbia Mara Lopes; CARVALHO, Marcos. STI-I: Sistemas Tutoriais Inteligentes que integram cognição, emoção e motivação. Revista Brasileira de Informática na Educação, [S.L.], v. 13, n. 1, p. 20-34, mar. 2005. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/rbie/article/view/55/61. Acesso em: 21 dez. 2020.

VICARI, Rosa Maria; GIRAFFA, Lucia Maria Martins. Fundamentos dos sistemas tutores inteligentes. In: BARONE, Dante Augusto Couto (Org.). Sociedades artificiais: a nova fronteira da inteligência nas máquinas. 1. ed. Porto Alegre: Bookman, 2003. Cap. 7, p. 155-208.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.