Banner Portal
The home as a place of study and binding
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

House
Classroom
Study
Binding

How to Cite

TEIXEIRA, Ângela Castelo Branco; SIQUEIRA, Giuliano Tierno de. The home as a place of study and binding. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023010, 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8670602. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670602. Acesso em: 8 jul. 2024.

Abstract

Considering that all houses can be places of study and attachments, we propose an essay about A Casa Tombada’s experience, a space that conduct studies and researches about the fields of art, culture and education from its principles (values), vertexes (ways of studying) and vortexes (encounters with the development). We are going to think about the house as the place for the exercise of the oral and written word, of conversation as an experience; of practicing the trust in the dialectical process of welcoming and of being welcomed in thoughts, feelings and sayings to each other in a territory of studies; and, at last, of the practice of daily attention and the risk of asking questions about one’s own existence.

https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8670602
PDF (Português (Brasil))

References

ARENDT, Hannah. Liberdade para ser livre. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2018.

BLANCHOT, Maurice. A conversa infinita. São Paulo: Editora Escuta, 2007

HAN, Byung-Chul. O desaparecimento dos rituais: uma topologia do presente. Petrópolis- RJ: Vozes, 2021.

MOLDER, Maria Filomena. A arquitetura é um gesto. Variações sobre um motivo wittgensteiniano. Lisboa: Sr Teste Edições, 2021. p. 12

OYEWÜMÍ, Oyèwùmi. A invenção das mulheres. Construindo um sentido africano para os discursos ocidentais de gênero. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

PROUST, Marcel. Em busca do tempo perdido. No Caminho de Swann. À Sombra das Moças em Flor. Rio de Janeiro: Ediouro, 2004.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante. Cinco lições para emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

ROCHA, Aline Matos da. A corporal(idade) discursiva à sombra da hierarquia e do poder: uma relação entre Oyewúmí e Foulcault. Dissertação de Mestrado (Filosofia), Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstream/tede/8955/5/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20-%20Aline%20Matos%20da%20Rocha%20-%202018.pdf

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.