Banner Portal
The educative aims and the teachers training in Brazil
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Educational objectives
Core curriculum
Teacher training

How to Cite

LIBÂNEO, José Carlos; SANTOS, Fabiano Antonio dos; MARQUES, Hellen Jaqueline. The educative aims and the teachers training in Brazil: for a school socially fair. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023061, 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8671371. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8671371. Acesso em: 12 may. 2024.

Abstract

This article investigates the relationship between the content of the Resolution CNE/CP n.2/2019, whiches defines the National Curricular Guidelines for the Initial Teachers Training for Basic Education and establishes the BNC-Training, and the global conflict around school educative aims. The educative aims compose a group of assumptions and actions that indicate the courses adopted by the education systems in the implementation of education policies. Since their formulation results from philosophical and evaluatings orientations, with strong ideological impregnation, they involve disputes between different interests in relation to the purposes and functions of school and the role of school knowledge in human formation, with obvious implications for the teacher education system. At present, on one side, it can be seen the neoliberal orientation expressed in documents from International Organizations focused on education for results based on competencies and skills in function of the market; on the other side, the humanizing and emancipating orientation of an education focused on the full development of human capacities, based on cultural and scientific education. Thus, it is about problematizing the content of the mentioned resolution and seeking the formulation of another school and professional teacher education project in the direction of a humanizing and emancipating education proposal focused on human development. The investigation of this problem was realized through bibliographic and documental research. The results show the effective opposition between two conceptions of school, curriculum and teachers training with the predominance of the neoliberal perspective.

https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8671371
PDF (Português (Brasil))

References

BAZZO, Vera; SCHEIBE, Leda. De volta para o futuro… retrocessos na atual política de formação docente. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 27, p. 669-684, set./dez. 2019. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde. Acesso em: 5 maio 2023.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1. Diário Oficial da União. Brasília, 2002.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2 jul. 2015.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2019.

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação de professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: ARTMED, 2005.

DAVYDOV, Vasili. O que é a atividade de estudo? Revista “Escola Inicial” n. 7, Moscou, 1999.

FELIPE, Eliana da Silva; CUNHA, Emmanuel Ribeiro; BRITO, Ana Rosa Peixoto de. O avanço do projeto neoliberal nas diretrizes para a formação de professores no Brasil. Práx. Educ., Vitória da Conquista , v. 17, n. 46, p. 127-151, jul. 2021.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Capital humano e sociedade do conhecimento: concepção neoconservadora e qualidade da educação. Contexto & Educação, v. 34, 1994.

GENTILI, Pablo. O Discurso da “Qualidade” como Nova Retórica Conservadora no Campo Educacional. In: GENTILI, Pablo; SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Neoliberalismo, qualidade total e educação: visões críticas. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994. p. 111-177.

LEONTIEV, Alexei Nikolaevich. Desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Centauro, 2004.

LESSARD, Claude. Les organisations internationales et l’éducation dénationalisée d’un apprenant perpétuel et adaptable. Educativa, Goiânia, v. 24, p. 1-37, 2021. DOI : http://dx.doi.org/10.18224/educ.v24i1.8649

https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/8649/5191. Acesso em: 27 abr. 2023.

LIBÂNEO, José Carlos. Internacionalização das políticas educacionais: elementos para uma análise pedagógica de orientações curriculares para o ensino fundamental e de propostas para a escola pública. In: SILVA, C.; SILVA, M. A. (org.) Educação Básica: políticas, avanços e pendências. Campinas, SP: Autores Associados, 2014.

LIBÂNEO, José Carlos. A teoria do ensino para o desenvolvimento humano e o planejamento de ensino. Educativa, Goiânia, v. 19, n. 2, p. 353-387, maio/ago. 2016.

LIBÂNEO, José Carlos; ECHALAR, Adda D. L. Figueiredo; SUANNO, Marilza Vanessa R.; ROSA, Sandra Valéria L. (org.). In: Em defesa do direito à educação escolar: didática, currículo e políticas educacionais em debate. [Ebook]. Goiânia: Gráfica UFG, p. 33-57, 2019.

LIBÂNEO, José Carlos. Currículo de resultados, atenção a diversidade, ensino para o desenvolvimento humano: contribuição ao debate sobre a escola justa. In: BOTO, Carlota; SANTOS, Vinício de Macedo; SILVA, Vivian Batista; OLIVEIRA, Zaqueu Vieira (org.). A escola pública em crise: inflexões, apagamentos e desafios. São Paulo: Livraria da Física, 2020. p. 41-68.

LIBÂNEO, José Carlos; FREITAS, Raquel A. M. da Madeira. Vasily Vasilyevich Davídov: a escola e a formação do pensamento teórico-científico. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (org.). Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. v.1. 2.ed. Uberlândia: EDUFU, 2015.

LIBÂNEO, José Carlos; FREITAS, Raque A. M. da Madeira. Abstração, generalização e formação de conceitos no processo ensino-aprendizagem. In: PUENTES, Roberto Valdés; LONGAEZI, Andrea Maturano (org.). Ensino desenvolvimental: sistema Elkonin-Davídov-Repkin. São Paulo: Mercado de Letras/Editora UFU, p. 213-239, 2019.

MAUÉS, Olgaíses Cabral. A política da OCDE para a educação e a formação docente: a nova regulação? Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 1, p. 75-85, jan./abr. 2011.

RAMOS, Marize Nogueira. A pedagogia das competências: autonomia ou adaptação? São Paulo: Cortez, 2001

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-critica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 1995.

SILVA, Eliane; LIBÂNEO, José Carlos. Atividade de estudo e desenvolvimento humano. Obutchénie. Rev. de Didática e Psicologia Pedagógica, Uberlândia, MG. v. 5.,n. 3, p. 700-725, set./dez. 2021. DOI:10.14393/OBv5n3.a2021-59160

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.