Banner Portal
Foucault, visual arts, art teaching
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Art
Art teaching
Educational studies

How to Cite

SABINO, Kelly; AQUINO, Julio Groppa. Foucault, visual arts, art teaching: a whole other approach. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 26, n. 00, p. e024034, 2024. DOI: 10.20396/etd.v26i00.8672813. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8672813. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Based on some of Michel Foucault's theorizations about visual arts, this article intends to prospect possible contributions to art teaching. When tracing the writings of the French thinker and some of his commentators on the subject, the question of the disjunctive relationship between image, word, and representation is highlighted. It is known that the image is a kind of touchstone for art teaching since at least the creation of the Fine Arts Academies and, in the case of art teaching in Brazil, it figured in a systematized way from the late 1980s, with the so-called Triangular Proposal. More recently, through intercultural, multiculturalist, and visual culture approaches, the plea for expanding the notion of image in visual arts education is attested. Proposing an analytical gaze, from a Foucauldian perspective, on the non-complementary relationship between image and word allows, after all, the temporality of images to emerge, changing the nature of what is seen and who sees it, in an opposite way to the representational assumption of a faithful testimony or even a universal classificatory recognition. Hence, in the company of Didi-Huberman, it is possible to conclude that to see images, in time, is to stand before the archive of the world. In short, it is our own experience that is strengthened there.

https://doi.org/10.20396/etd.v26i00.8672813
PDF (Português (Brasil))

References

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte: anos oitenta e novos tempos. São Paulo: Perspectiva, 2005.

CASTELO-BRANCO, Guilherme. Michel Foucault e a literatura. In: VASCONCELLOS, Jorge; CASTELO-BRANCO, Guilherme. Arte, vida e política: ensaios sobre Foucault e Deleuze. Rio de Janeiro: Edições LCV, 2010. p. 51-65.

CATUCCI, Stefano. O pensamento pictural. In: ARTIÈRES, Philippe (org.). Michel Foucault, a literatura e as artes. São Paulo: Rafael Copetti Editor, 2014. p. 128-138.

CORAZZA, Sandra Mara. Para artistar a filosofia-educação: sem ensaio não há inspiração. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 17, n. 34, p. 237-254, maio/ago. 2008.

DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2005.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2010.

DIDI-HUBERMAN, Georges. “... O que torna o tempo legível, é a imagem”. Revista ArteFilosofia, Ouro Preto, v. 6, n. 11, p. 14-28, 2011.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. Pós: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes da Escola de Belas Artes da UFMG, v. 2, n. 4, p. 204-219, 2012.

DIDI-HIBERMAN, Georges. Diante da imagem. São Paulo: Editora 34, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015a.

DIDI-HUBERMAN, G. Knowing when to cut. In: CAILLAT, François (org.). Foucault against himself. Vancouver: Arsenal Pulp Press, 2015b.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Remontar, remontagem (do tempo). Caderno de Leituras, n. 47, 2016. Disponível em: https://chaodafeira.com/wp-content/uploads/2016/07/cad_47.pdf . Acesso em 22 out. 2020.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Olhos livres da história. Revista Ícone, Recife, v. 16, n. 2, p. 161-172, 2018.

FISCHMAN, Gustavo; SALES, Sandra R. Iconoclash: reflexões sobre cultura visual e pesquisas em Educação. Educação, Porto Alegre, v. 37, n. 3, p. 423-432, set./dez. 2014.

FISCHER, Rosa M. B. Cinema e juventude: uma discussão sobre ética das imagens. Educação, Porto Alegre, v. 37, n. 1, p. 42-51, jan./abr. 2014.

FISCHER, Rosa M. B . Pequena Miss Sunshine: para além de uma subjetividade exterior. Pro-Posições, Campinas, v. 19, n. 2, v. 56, p. 47-57, maio/ago. 2008.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1987.

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FOUCAULT, Michel. Com que sonham os filósofos? In: FOUCAULT, Michel. Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000. p. 296-298.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2006a.

FOUCAULT, Michel. Outros espaços. In: FOUCAULT, Michel. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006b. p. 415-424.

FOUCAULT, Michel. Posfácio a Flaubert: a tentação de Santo Antão. In: FOUCAULT, Michel. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006c. p. 76-110.

FOUCAULT, Michel. A pintura de Manet. Visualidades, Goiânia, v. 9, n. 1, p. 259-285, jan./jun. 2011a.

FOUCAULT, Michel. O governo de si e dos outros: curso no Collège de France (1982-1983). São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011b.

FOUCAULT, Michel. O pensamento, a emoção. In: FOUCAULT, Michel. Arte, epistemologia, filosofia e história da medicina. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011c. p. 94-101.

FOUCAULT, Michel. Isto não é um cachimbo. In: FOUCAULT, Michel. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013. p. 251-267.

FOUCAULT, Michel. O “não” do pai. In: FOUCAULT, Michel. Problematização do sujeito: psicologia, psiquiatria, psicanálise. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014a. p. 185-201.

FOUCAULT, Michel. Sobre a genealogia da ética: resumo de um trabalho em curso. In: FOUCAULT, Michel. Genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014b. p. 214-237.

GROS, Frédéric. De Borges a Magritte. IN: ARTIÈRES, Philippe. (org.). Michel Foucault, a literatura e as artes. São Paulo: Rafael Copetti Editor, 2014. p. 19-26.

MACHADO, Roberto. Foucault, a filosofia e a literatura. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.

MARTINS, Catarina Sofia Silva. As narrativas de génio e salvação: a invenção do olhar e a fabricação da mão na educação e no ensino de artes visuais em Portugal (de finais de XVIII à primeira metade do século XX). Tese (Doutorado em Educação) – Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Portugal, 2011.

MOTTA, Manoel Barros da. Apresentação à Edição Brasileira. IN: FOUCAULT, Michel. Estética: literatura e pintura, música e cinema, Coleção Ditos e escritos, vol. III. Rio de Janeiro, Forense Universitária, 2013. p. VII-LV.

REVEL, Judith. Michel Foucault: conceitos essenciais. São Carlos: Editora Claraluz, 2005.

RIBEIRO, Cintya Regina. Pensamento e sociedade: contribuições ao debate sobre a experiência do ENEM. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 127, p. 443-460, abr./jun. 2014.

RICHTER, Ivone Mendes. Interculturalidade e estética do cotidiano no ensino das artes visuais. Campinas: Mercado das Letras, 2003.

RICHTER, Ivone Mendes. Arte e interculturalidade: possibilidades na educação contemporânea. In: BARBOSA, Ana Mae; AMARAL, Lilian (org.). Interterritorialidade: mídias, contextos e educação. São Paulo: Edições SESC SP, 2008. p. 105-111.

RODRIGUES, Gabriela de A. Pedagogias queer e libertária para educação em cultura visual. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.36, n.3, p. 735-745, set./dez. 2010.

SANTOS, Marta Silva. Imagens do pensamento: a pintura de Édouard Manet e Gérard Fromanger na obra de Michel Foucault. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.

SOUZA, Pedro. Prefácio à edição brasileira. In: ARTIÈRES, Philippe (org.). Michel Foucault, a literatura e as artes. São Paulo: Rafael Copetti Editor, 2014. p. 7-11.

TANKE, Joseph. Foucault's philosophy of art. Nova Iorque: Continuum, 2009.

VEYNE, Paul. Condutas sem crença e obras de arte sem espectador. Topoi, Rio de Janeiro, v. 13, n. 24, p. 175-188, jan./jun. 2012.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.