Modes of displaying, viewing and interpreting
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Art collections
Art institutions
Art Exhibitions
Museum collections.

How to Cite

COUTO, Maria de Fátima Morethy; MALTA, Marize; OLIVEIRA, Emerson Dionisio Gomes de. Modes of displaying, viewing and interpreting. MODOS, Campinas, SP, v. 7, n. 3, p. 01–21, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i3.8674932. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8674932. Acesso em: 14 may. 2024.

Abstract

This issue of MODOS: Journal of Art History features twenty-five unpublished texts. We highlight the articles in the dossier "An inventory of moments: collections and connections within art history", proposed by the journal's editors to commemorate the ten years of existence of the MODOS Group, years dedicated to thinking about art, art history and the artistic object in its various dimensions and (in)materialities, based on multidisciplinary approaches.

https://doi.org/10.20396/modos.v7i3.8674932
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, L. M. de. O que pode um samba de uma nota só? : Reflexões sobre história da arte e museologia a partir do Museu de Sant’Ana, Tiradentes, Minas Gerais. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 7, n. 3, p. 739–775, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i3.8673302. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8673302

BELK, R.W. Collecting in a Consumer Society. New York: Routledge, 1995.

CAVALCANTI, A.; COUTO, M. F. M.; MALTA, M.; OLIVEIRA, E. D. G. (Orgs.) Histórias da arte em exposições: modos de ver e exibir no Brasil. Rio de Janeiro: Riobooks, 2016.

CERTEAU, M. de. A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.

CIRILLO, J.; MELLO, J. Memória e patrimônio artístico: um recorte da história da arte do Espírito Santo a partir do acervo da Galeria de Arte e Pesquisa (1976-1992). MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 7, n. 3, p. 149–177, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i3.8673292. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8673292.

COLI, J. “Espelho sem aço”. Folha de São Paulo, Caderno +Mais, 11 out. 2009. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs1110200902.htm. Acesso em: ago. 2023.

COOPER, D. Great Private Collections. New York: The Macmillan Company, 1963.

COSTA, M. A Coleção. Disponível em: https://www.paze.com.br/textos--texts. Acesso em: ago. 2023.

COSTA, L. C. da (Org.). Vidas precárias: a experiência da arte na esfera pública. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2021.

COUTO, M. F. M.; MALTA, M.; OLIVEIRA, E. D. G.; NETO, M. J. (Orgs.) Histórias da arte em coleções: modos de ver e exibir em Brasil e Portugal. Rio de Janeiro: Riobooks, 2016.

COUTO, M. F. M.; MALTA, M.; OLIVEIRA, E. D. G. (Orgs.) Histórias da arte em museus. Rio de Janeiro: Riobooks, 2020.

DHAENENS, L. Sympathy or strategy: A close look at the Belgian exhibitions of modern and contemporary art organized in Argentina in 1946 and 1948. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 7, n. 3, p. 95–116, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i3.8673725. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8673725. Acesso em: set. 2023.

FLORES, M. B. R. A antropofagia na arte de Glauco Rodrigues: a propósito da I Bienal Latino-Americana de São Paulo. Ou um elogio da mestiçagem. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 7, n. 3, p. 54–93, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i3.8673308. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8673308. Acesso em: set. 2023.

HABIB DE SALLES ABREU, C. Deslocamento e destruição: notas sobre as relações entre transferência de objetos, iconoclastia e repatriação. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 7, n. 3, p. 201–231, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i3.8673320. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8673320. Acesso em: set. 2023.

LEITE, C. A. de O. Ruídos da Casa de Vidro: Pietro Bo (2013). MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 7, n. 3, p. 179–199, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i3.8673441. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8673441. Acesso em: set. 2023.

MARQUÉZ-ELUL, F. Lapidários: da seção da biblioteca à sessão expositiva e reprodutiva das pedras – publicação, pedra, mesa. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 7, n. 3, p. 777–805, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i3.8673507. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8673507.

PEARCE, S. M. On Collecting: An Investigation in Collecting in the European Tradition. New York: Routledge, 1995.

PEREC, G. A coleção particular: seguido de A viagem de inverno. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

OLIVEIRA, L. S. de. “Arte do outro lado da ponte”: Galeria de Arte UFF e a experiência de um espaço expositivo universitário (1983-1986). MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 7, n. 3, p. 118–147, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i3.8673596. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8673596. Acesso em: set. 2023.

WILKES, R. A historical and iconographic analysis of Charles Landseer’s Brazilian paintings. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 7, n. 3, p. 22–52, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i3.8673148. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8673148. Acesso em: set. 2023.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Maria de Fátima Morethy Couto, Marize Malta, Emerson Dionisio Gomes de Oliveira

Downloads

Download data is not yet available.