Banner Portal
A reading about reading in the Journal Pro-Posições
Acesso Remoto (Português (Brasil))

Keywords

Reading
Pro-posições
Academic articles.

How to Cite

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. A reading about reading in the Journal Pro-Posições. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 30, p. 1–24, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8657936. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Having achieved, in its 30 years of existence, recognition in the scientific community, the journal Pro-Posições constitutes being a privileged source for searching, mapping, and organizing a knowledge concerning practices and reflections about the perspective from which the researchers have sough to publish their studies. The journal becomes a space which embraces, among others, reading as central theme and as an object of study for its authors since the first volumes. This article proposes the following questions: What are the forms and the movements through which reading is constituted as an object of study for different researchers? Which features and aspects has Pro-Posições spreadregarding the debate on reading? The corpus of the analysis is constituted by 19 articles published from 1990 to 2018 and available on Unicamp’s electronic portal of scientific journals and on Scielo’s website. In an interpretative and exploratory study of the articles’ titles, abstracts, and full texts, the research indicates that, in this journal’s 30 years of publications, reading has empowered contemporary discussions in the field and has updated itself in several thematic, theoretical, and methodological dimensions as it has established a dialogue with psychology, history, culture, language, education, public policies, among other fields and areas of knowledge. In Pro-Posições, reading has been made present with other questions and has presented itself to authors as a challengeto be faced in its political complexity and relevance: in the fight for the betterment of the conditions of promoting the use, the creation, and the sharing of texts in a deeply unequal society, as ours.

Acesso Remoto (Português (Brasil))

References

Bittencourt, A. B., & Mercuri, E. (2009, setembro/dezembro). Entre capas e letras, embates e crenças - 20 anos de “Pro-Posições”. Pro-Posições, 20(3) [60], 161-178.

Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica.

Darnton, R. (1992). História da leitura. In P. Burke (Org.), A escrita da história. Novas perspectivas (pp. 197-236). São Paulo: Unesp.

Ferreira, N. S. de A. (1999). Pesquisa em leitura: um estudo dos resumos de dissertações de mestrado e teses de doutorado defendidas no Brasil, de 1980 a 1995. Tese de Doutorado, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

Ferreira, N. S. de A. (2001). A pesquisa sobre leitura no Brasil: 1980 - 1995. Campinas, SP: Komedi.

Ferreira, N. S. de A. (2003). Leitura no Brasil: catálogo analítico de dissertações de mestrado e teses de doutorado: 1980-2000. Campinas: Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas.

Ferreira, N. S. de A. (2007, janeiro/abril). Uma apresentação das primeiras pesquisas sobre leitura, no Brasil, 1969-1975. Revista da Educação Pública, 16(30), 29-42.

Ferreira, N. S. de A. (2011). Contribuições para história da leitura no Brasil: elementos de dissertações de Mestrado e teses de Doutorado. In M. do R. L. Mortatti (Org.), Alfabetização no Brasil: uma história de sua história (pp. 142-161). São Paulo: Cultura Acadêmica.

Fiorentini, D. (1994). Rumos da pesquisa brasileira em Educação Matemática: o caso da produção científica em cursos de pós-graduação. Tese de Doutorado em Educação, Faculdade de Educação, Unicamp, Campinas-SP.

Fiorentini, D., Passos, C. L. B., & Lima, R. C. R. (2016). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: período 2001-2012. Campinas-SP: Faculdade de Educação, Unicamp. Recuperado em 15 de outubro de 2018, de . E-book.

Manguel, A. (2009). Ovos de dragão e plumas de fênix, ou uma defesa do desejo. In A. Manguel, No bosque do espelho [Margarida Santiago, Trad.]. Alfragide, Portugal: Publicações D. Quixote. Recuperado em dezembro de 2018, de https://books.google.com.br/books?id=r_N3gYEeRsAC&pg=PT115&dq=MANGUEL,+A.+Ovos+de.

Manguel, A. (2013). Ovos de dragão e plumas de fênix, ou uma defesa do desejo. In A. Manguel, No bosque do espelho. In J. Juva, Curadoria em literatura: Possibilidades Curativas, 23 de agosto. Recuperado em janeiro de 2017, de https://outroscriticos.com/curadoriaem-literatura-possibilidades-curativas/.

Martins, R. P. (2005). Estudos introdutórios sobre leitura no Brasil – 1996 a 2000. Trabalho de Conclusão de Curso. Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

Penido, T. N. (2010). Um estudo da leitura como temática nos resumos das teses de doutorado e das dissertações de mestrado no Brasil (2000-2005). Trabalho de Conclusão de Curso, Faculdade de Educação, Unicamp, Campinas-SP. Recuperado em 15 de outubro de 2018, de http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/.

Penido, T. N. (2017). Um estudo dos resumos de dissertações de mestrado e teses de doutorado: 45 anos de produção em leitura no Brasil (1965-2010). 1 recurso online (1607 p.). Dissertação de Mestrado, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP. Recuperado em 15 de outubro de 2018, de http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/330329.

Soares, M. (1989). Alfabetização no Brasil. Brasília-DF: INEP.

Soares, M., & Maciel, F. I. P. (2000). Alfabetização. Brasília-DF: MEC/INEP/COMPED.

Almeida, M. J. P. M., & Sorpres, T. P. (2011, janeiro/abril). Dispositivo analítico para compreensão da leitura de diferentes tipos textuais: exemplos referentes à Física. ProPosições, 22(1), 83-95. ISSN 1982-6248. Recuperado em 05 de fevereiro de 2019, de https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643281.

Amarilha, M., & Silva, S. F. da. (2016, novembro). Política de leitura na Educação Infantil: da gestão ao leitor. Pro-Posições, 27(2), 93-114. ISSN 1982-6248. Recuperado em 05 de fevereiro de 2019, de https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8647207.

Andrade, C. A. S. de (2002, março). Leitura e vestibular: novos horizontes. Pro-Posições, 13(2), 35-41. ISSN 1982-6248. Recuperado em 10 de fevereiro de 2019, de https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643951.

Assolini, F. E. P. (2011, abril). Leitura e formação inicial de professores: sentidos, memória e história a partir da perspectiva discursiva. Pro-Posições, 22(1), 33-43. Recuperado em 05 de fevereiro de 2019, de . http://dx.doi.org/10.1590/S0103- 73072011000100004.

Barreto, P. M. (2002, maio/agosto). Intermédio. Pro-Posições, 13(22) [38], 56-61.

Cassiani, S., Von Linsingen, I., & Giraldi, P. M. (2011, abril). Histórias de leituras: produzindo sentidos sobre ciência e tecnologia. Pro-Posições, 22(1), 59-70. Recuperado em 05 de fevereiro de 2019, de . http://dx.doi.org/10.1590/S0103- 73072011000100006.

Costa, K. M. de M., & Nascimento, T. C. (2006, fevereiro). O leitor em formação: múltiplos caminhos. Pro-Posições, 17(3), 217-219. ISSN 1982-6248. Recuperado em 05 de fevereiro de 2019, de https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643617 Acesso em: 05 fev. 2019.

Dresch, M., Lebedeff, T. B., & Dickel, A. (2011, abril). Memórias de leitura, lugar de leitor e conhecimento na formação inicial de docentes. Pro-Posições, 22(1), 45-58. Recuperado em 05 de fevereiro de 2019, de . http://dx.doi.org/10.1590/S0103- 73072011000100005.

Ferreira, N. S. de A. (2002, maio/agosto). Dos amores difíceis: uma leitura compartilhada na aula de Língua Portuguesa. Pro-Posições, 13(2) [38], 43-53.

Ferreira, N. S. de A. (2009, agosto). Um estudo das edições de Ou isto ou aquilo, de Cecília Meireles. Pro-Posições, 20(2), 185-203. Recuperado em 05 de fevereiro de 2019, de . http://dx.doi.org/10.1590/S0103- 73072009000200012.

Gallo, S. (1992). Desde Nuestra Escuela Paideia (Josefa Martín Luengo). Pro-Posições, 3(3), 58- 59.

Holfling, E. de M. (1992). As Ciências Sociais na escola (Maria Tereza Nidelcofl). Pro-Posições, 3(3), 62-63.

Kenski, V. (1992). O cotidiano da escola de 1° grau: o sonho e a realidade (José Luiz Domingues). Pro-Posições, 3(3), 64-65.

Laplane, A. (1992). Dificuldades na aprendizagem da leitura: teoria e prática (Terezinha Nunes, Lair Buarque e Peter Bryant). Pro-Posições, 3(3), 64.

Moura, L. C. B., & Panstretter, J. S. E. (1992). Administração escolar: uma abordagem crítica do processo administrativo em educação (José do Prado Martins). Pro-Posições, 3(3), 65.

Narodowski, M. (1992). Comenius: a persistência da utopia em Educação (Wojciech A. Kulesza). Pro-Posições, 3(3), 62-63.

Oliveira, O. de. (2011, janeiro/abril). Em defesa da leitura de textos históricos na formação de professores de ciências. Pro-Posições, 22(1) [64], 71-82.

Payer, M. O. (2011, abril). O “fato da língua” na materialidade da leitura. Pro-Posições, 22(1), 23- 32. ISSN 0103-7307.

Ramos, F. B., & Marangoni, M. C. T. (2016, agosto). Ecos da poesia no leitor mirim. Pro-Posições, 27(2), 67-92. Recuperado em 05 de fevereiro de 2019, de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103- 73072016000200067&lng=en&nrm=iso http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2015- 0113.

Santos, A. A. A. (1994). Programas de remediação: uma alternativa para o desenvolvimento da compreensão em leitores adultos. Pro-Posições, 5(1), 115-122. ISSN 1982-6248. Recuperado em 10 de fevereiro de 2019, de https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8644342/11761.

Santos, A. A. A. (1997). Psicopedagogia no 3° grau: avaliação de um programa de remediação em leitura e estudo. Pro-Posições, 8(1), 27-37. ISSN 1982-6248. Recuperado em 10 de fevereiro de 2019, de https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8644201.

Souza, S. C., & Almeida, M. J. (2001). Leituras na mediação escolar em aulas de Ciências: a fotossíntese em textos originais de cientistas. Pro-Posições, 12(1), 110-125.

Souza, S. S., & Nascimento, T. G. (2006). Um diálogo com as histórias de leituras de futuros professores de ciências. Pro-Posições, 17(1), 105-135.

Thiollent, M. (2004). Releitura de um livro escolar de Charles ab der Halden. Pro-Posições, 15(3), 173-194.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.