Banner Portal
Useful apps: a teaching process - learning applied to the daily needs
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Supplementary Files

Termo de Originalidade (Português (Brasil))
Referências (Português (Brasil))

Keywords

Education. Computation. Reality. Daily needs.

How to Cite

JACINTO, Adriana da Silva; MARTELI, Alice Nardoni; PIRES, João Gabriel Dias; JACINTO, Jaqueline da Silva. Useful apps: a teaching process - learning applied to the daily needs. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 4, n. 3, p. 610–630, 2018. DOI: 10.20396/riesup.v4i3.8652076. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8652076. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

The outcome of Education should be efficient, effective and meaningful learning. However, in the 21st century, it is well known that there are many difficulties in teaching and learning. New computational technologies are pointed out as a factor that can bring benefits to the teaching and learning process, since they
should support new pedagogical strategies. So, the problem lies in how to develop and apply new pedagogical strategies to make student aware about his responsibility for his own teaching-learning process. This article proposes a teaching-learning process that unites the use of smartphones, application programming and critical reasoning about problems that the student sees in his daily life. This process was applied to undergraduate students of the Database Technology course. Among the obtained results, there was the development of a collaborative application to help manage the risks of hydro - meteorological environmental disasters. This app is intended to alert responsible agencies to they can take preventive attitudes to evacuate areas at risk, more quickly than commonly used. This and other results indicate the validity of the proposal.

https://doi.org/10.20396/riesup.v4i3.8652076
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ALEXANDRUK, Marcos. Modelagem de Banco de Dados. Unilivros, , 2011. Disponível em: http://www.unilivros.com.br/pdf/dbmod.pdf. Acesso em: 19 jan. 2018.

ARANTES, José Tadeu. Prejuízo ao país com enchentes em São Paulo ultrapassa R$ 762 milhões por ano. 2013. Disponível em: http://agencia.fapesp.br/prejuizo_ao_pais_com_enchentes_em_sao_paulo_ultrapassa_r_762_milhoes_por_ano/16968/. Acesso em: 19 jan. 2018.

ARAÚJO, Raul; BELIAN, Rosalie. Concepções de Professores Universitários Sobre Inovação Pedagógica. Revista Internacional Educação Superior - RieSUP, [s. l.], v. 4, n. 2, p. 387–400, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8651698/17838 . Acesso em: 08 mai. 2018.

AUSUBEL, David P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003. Disponível em: http://files.mestrado-em-ensino-de-ciencias.webnode.com/200000007-610f46208a/ausebel.pdf. Acesso em: 08 jan. 2018.

BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: Uma Abordagem Teórico-Prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

CARVALHO, C. S.; MACEDO, E. S.; OGURA, A. T. (Org. .. Mapeamento de riscos em encostas e margem de rios. Brasília: Ministério das Cidades e Instituto de Pesquisas Tecnológicas – IPT, 2007. Disponível em: http://www.cidades.gov.br/images/stories/ArquivosSNPU/Biblioteca/PrevencaoErradicacao/Livro_Mapeamento_Enconstas_Margens.pdf. Acesso em: 08 jan. 2018.

CARVALHO, Maria Cristina Ferro. Um método para elicitação e modelagem de requisitos baseado em objetivos. São LuisUniversidade Federal do Maranhão, 2002. Disponível em: https://tedebc.ufma.br/jspui/bitstream/tede/307/1/Marcia Cristina Ferro Carvalho.pdf. Acesso em: 08 jan. 2018.

CENAD. Anuário Brasileiro de Desastres Naturais: 2013. Brasília: Ministério da Integração Nacional. Secretaria Nacional de Proteção e Defesa Civil. Centro Nacional de Gerenciamento de Riscos e Desastres., 2014.

Disponível em: http://www.mi.gov.br/c/document_library/get_file?uuid=fee4007a-ab0b-403e-bb1a-8aa00385630b&groupId=10157. Acesso em: 08 jan. 2018.

FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; FREITAS, Rejane Cunha; MOREIRA, Laélia Carmelita Portela. Inovação, TIC e docência: práticas e concepções de professores em uma IES privada. Revista Internacional de Educação Superior, [s. l.], v. 4, n. 1, p. 25–51, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8650880. Acesso em: 08 mai. 2018.

FRAGELLI, Thaís Branquinho Oliveira. Gamificação como um processo de mudança no estilo de ensino aprendizagem no ensino superior: um relato de experiência. Revista Internacional de Educação Superior, [s. l.], v. 4, n. 1, p. 221–233, 2017. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8650843. Acesso em: 08 mai. 2018.

JORGE, Juliana Gomes et al. Influence of passive smoking on learning in elementary school. Jornal de Pediatria, [s. l.], v. 92, n. 3, p. 260–267, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1016/j.jpedp.2016.02.012. Acesso em: 08 jan. 2018.

LIMA, Franciele Santos De; ZAGO, Nadir. Desafios Conceituais E Tendências Da Evasão No Ensino Superior: a Realidade De Uma Universidade Comunitária. Revista Internacional de Educação Superior, [s. l.], v. 4, n. 2, p. 366–386, 2018.

MARIM, Vlademir; FREITAS, Adriano Vargas; SANTOS, Heinrich da Solidade. a Formação De Professores Na Era Da Inclusão Digital. Revista Contexto & Educação, [s. l.], v. 29, n. 94, p. 153–178, 2014.

MELO-SOLARTE, Diego Samir; BARANAUSKAS, M. Cecília C. Uma Abordagem para EaD Baseada em Resolução de Problemas. [s. l.], n. Sbie 2008, p. 716–725, [s.d.].

MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. [s.l: s.n.]. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/metodologias_moran1.pdf. Acesso em: 08 mai. 2018.

NETO, Francisco Frederico et al. DIFICULDADE DE APRENDIZAGEM NO ENSINO FUNDAMENTAL E MÉDIO: A PERCEPÇÃO DE PROFESSORES DE SETE ESCOLAS PÚBLICAS DE SÃO PAULO - SP. Rev. Psicopedagogia, [s. l.], v. 32, n. 97, p. 26–37, 2015.

NOGARO, Arnaldo; CERUTTI, Elisabete. As TICs nos labirintos da prática educativa. Curitiba: Editora CRV, 2016.

NOGUEIRA, Teresinha De Fátima; MARTINEZ, Juliana Forin Pasquini; OLIVEIRA, Angélica Gomes De. JOGOS PARA CELULAR: UMA EXPERIÊNCIA INTERDISCIPLINAR NA APRENDIZAGEM DE LÍNGUA INGLESA. In: CBTECLE 2016, Anais... [s.l: s.n.].

PENSIN, Daniela Pederiva. Educação superior e agenciamento: a constituição singular do professor da educação superior no presente. Revista Internacional de Educação Superior, [s. l.], v. 4, n. 1, p. 74, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8650674. Acesso em: 08 mai. 2018.

PERDIKURI, Katerina. Students’ Experiences from the use of MIT App Inventor in classroom. In: PROCEEDINGS OF THE 18TH PANHELLENIC CONFERENCE ON INFORMATICS - PCI ’14 2014, New York, New York, USA. Anais... New York, New York, USA: ACM Press, 2014. Disponível em: http://dl.acm.org/citation.cfm?doid=2645791.2645835. Acesso em: 08 jan. 2018.

REIS, Bia. Cortella: “A escola passou a ser vista como um espaço de salvação”. O Estado de São Paulo, [s. l.], 2014. Disponível em: http://educacao.estadao.com.br/noticias/geral,cortella-a-escola-passou-a-ser-vista-como-um-espaco-de-salvacao,1168058. Acesso em: 08 mai. 2018.

SALES, Shirlei Rezende; LEAL, Rafaela Esteves Godinho. Práticas pedagógicas inovadoras na formação docente: ciborguização do currículo do curso de pedagogia. Revista Internacional de Educação Superior, [s. l.], v. 4, n. 1, p. 7–24, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8650710. Acesso em: 08 mai. 2018.

SANTOS, Orildo Ribeiro. UM OLHAR DE ALUNOS DA EJA SOBRE IMPACTOS AMBIENTAIS DO TURISMO COSTEIRO EM AJURUTEUA (BRAGANÇA-PA). Revista Contexto & Educação, [s. l.], v. 31, n. 100, p. 116–139, 2016. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/5736. Acesso em: 08 jan. 2018.

SILVA, Simone Vieira Da. AS PRINCIPAIS CAUSAS DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM ALUNOS DA REDE MUNICIPAL DE SINOP ATENDIDOS PELO INSTITUTO CRIANÇA. Eventos Pedagógicos, [s. l.], v. 7, n. 3, p. 1321–1332, 2016.

SILVA JR., Romualdo. Indicadores acerca da importância do papel do professor no processo de formação continuada do aluno: um ensaio a partir da Teoria da Aprendizagem Significativa de David Ausubel. Revista Thema, [s. l.], v. 14, n. 2, p. 329–335, 2017. Disponível em: http://revistathema.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/410. Acesso em: 08 jan. 2018.

THIESEN, Juares da Silva. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, [s. l.], v. 13, n. 39, p. 545–554, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v13n39/10.pdf. Acesso em: 08 jan. 2018.

WOLBER, David et al. App Inventor Create Your Own Android Apps. Sebastopol: O’Reilly Media, Inc, 2011. Disponível em: http://cs.usfca.edu/~wolber/appinventor/appinv_0331.pdf. Acesso em: 08 jan. 2018.

Revista Internacional de Educação Superior utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.