Banner Portal
Desenvolvimento histórico do conceito e do processo de aprendizagem, a partir de recentes concepções matemático-didáticas (erro, obstáculos, trasposição)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mathematics education

How to Cite

SCHUBRING, Gert. Desenvolvimento histórico do conceito e do processo de aprendizagem, a partir de recentes concepções matemático-didáticas (erro, obstáculos, trasposição). Zetetike, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 9–34, 1998. DOI: 10.20396/zet.v6i10.8646782. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646782. Acesso em: 10 may. 2024.

Abstract

The article intends to emphasize a function of mathematics history which transcends the traditional but unsatisfactory one motivator for classroom practice: as a foundation for theory construction in mathematics education. For this purpose, recent approaches I mathematics historiography and in mathematics education are presented. Discussing them yields a structural convergence which is due to the view which conceptualizes the researcher and the learner as respective members of an interacting social community. At the same time, the close connection between teaching knowledge and developing knowledge is analyzed.

https://doi.org/10.20396/zet.v6i10.8646782
PDF (Português (Brasil))

References

DARSIE, M. M. P.; CARVALHO, A. M. P. de. A reflexão na construção dos conhecimentos profissionais do professor de matemática em curso de formação inicial. Zetetike, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 57–76, 1998. DOI: 10.20396/zet.v6i10.8646780. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646780. Acesso em: 23 out. 2023.

SCHEFFER, N. F.; CAMPAGNOLLO, A. J. Modelagem matemática uma alternativa para o ensino-aprendizagem da matemática no meio rural
p.35-56. Zetetike, Campinas, SP, v. 6, n. 2, 2009. DOI: 10.20396/zet.v6i10.8646783. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646783. Acesso em: 23 out. 2023.

PENTEADO, M. G.; BORBA, M. de C.; GRACIAS, T. de S. Informática como veículo para mudança
p.77-86. Zetetike, Campinas, SP, v. 6, n. 2, 2009. DOI: 10.20396/zet.v6i10.8646784. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646784. Acesso em: 23 out. 2023.

SZTAJAN, P. Buscando um perfil da população: quais as crenças dos professores de matemática?
p.87-103. Zetetike, Campinas, SP, v. 6, n. 2, 2009. DOI: 10.20396/zet.v6i10.8646785. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646785. Acesso em: 23 out. 2023.

BRITO, A. de J.; MORAES, L. A obra de Gerolamo Saccheri e a história da geometria não-euclidiana
p.105-114. Zetetike, Campinas, SP, v. 6, n. 2, 2009. DOI: 10.20396/zet.v6i10.8646786. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646786. Acesso em: 23 out. 2023.

VIANNA, C. R. O que resulta quando se compara a metade maior com a menor?
p.117-125. Zetetike, Campinas, SP, v. 6, n. 2, 2009. DOI: 10.20396/zet.v6i10.8646787. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646787. Acesso em: 23 out. 2023.

FIORENTINI, D. Resumos de dissertações de mestrado e teses de doutorado, relativos à Educação Matemática, produzidas/defendidas, entre 1976 e 1994, na Faculdade de Educação da UNICAMP
p127-147. Zetetike, Campinas, SP, v. 6, n. 2, 2009. DOI: 10.20396/zet.v6i10.8646788. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646788. Acesso em: 23 out. 2023.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.