Banner Portal
Teacher Training Policies
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Educational politics
Teacher training
Regulation
Teaching professionalization
Teaching knowledge and practices

How to Cite

GOMES, Suzana dos Santos; PASCHOALINO , Jussara Bueno de Queiroz; SANTOS, Fabiano Antonio dos. Teacher Training Policies: challenges, directions and interceptions. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023054, 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8667058. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667058. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

The dossier proposal entitled “Teacher Training Policies: challenges, directions and interceptions” presented to Revista Educação Temática Digital - ETD, seeks to socialize research results on teacher training policies implemented in Europe (Portugal and Spain); North America (Mexico), Latin America (Argentina, Brazil and Colombia) and the African Continent (Angola). This is a proposal that arises as a response to contemporary demands from researchers who seek to problematize, through research, current teacher training policies, analyzing repercussions in the educational sphere in the national and international context.

https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8667058
PDF (Português (Brasil))

References

BARRIGA, Angel Díaz; ESPINOSA, Catalina Inclán. El docente en las reformas educativas: sujeto o ejecutor de proyectos ajenos. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, n. 25, p. 17-43, jan./abr. 2001.

CASAGRANDE, Ieda Maria Kleinert; PEREIRA, Sueli Menezes; SAGRILLO, Daniele Rorato. O Banco Mundial e as políticas de formação docente no Brasil. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 16, n. 3, p. 494-512, 2014. DOI: 10.20396/etd.v16i3.1311. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1311 . Acesso em: 2 set. 2023.

DOURADO, Luiz Fernandes. Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial e continuada dos profissionais do magistério da educação básica: concepções e desafios. Educação e Sociedade, Campinas, v. 36, n. 131, p. 299-324, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GATTI, Bernardete Angelina. Formação de professores: compreender e revolucionar. In: SILVA JÚNIOR, Celestino Alves da et al. (org.). Por uma revolução no campo da formação de professores. São Paulo: Editora Unesp, 2015.

GOMES, Suzana dos Santos; FERNANDES, Domingos; SOUSA, Sandra Zákia. Políticas de formação de professores e regulação de cursos em Portugal e no Brasil. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 32, p. e08437, 2021. DOI: 10.18222/eae.v32.8437. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8437 . Acesso em: 2 set. 2023.

KALMUS, Jaqueline; SOUZA, Marilene Proença Rebello de. Trabalho e formação: uma análise comparativa das políticas de formação de professores em serviço no Brasil e no México. Educação e Pesquisa, [S. l.], v. 42, n. 1, p. 53-66, 2016. DOI: 10.1590/S1517-9702201603141716. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/114079. Acesso em: 17 jul. 2021.

NÓVOA, Antônio. O regresso dos professores. Pinhais: Melo, 2011.

OLIVEIRA, Hosana Larissa Guimarães; LEIRO, Augusto César Rios. Políticas de formação de professores no Brasil: referenciais legais em foco. Pro-Posições, Campinas v. 30, p. 1-26, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656527 Acesso em: 17 jul. 2021.

OLIVEIRA, Sandra de; BAHIA, Sabrine Borges de Mello Hetti; NEVES, Antônia Regina Gomes Professores iniciantes e coformação: indicações para as políticas públicas de formação continuada. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 24, n. 4, p. 882-902, 2022. DOI: 10.20396/etd.v24i4.8663612. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8663612 . Acesso em: 2 set. 2023.

PRADA, Luís Eduardo Alvarado. Formação continuada de professores: experiências em alguns países. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 2, n. 3, p. 97-116, 2009. DOI: 10.20396/etd.v2i3.584. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index. php/etd/article/view/584 . Acesso em: 17 jul. 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.