Banner Portal
The brazilian scientific production on the history of education in international circulation (2008-2022)
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

History of education
Scientific production
Bibliometric studies
Database

How to Cite

NEVES, Vanusa Nascimento Sabino; MACHADO, Charliton José dos Santos. The brazilian scientific production on the history of education in international circulation (2008-2022). ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 26, n. 00, p. e023020, 2024. DOI: 10.20396/etd.v26i00.8670952. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670952. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

The objective was to analyze the scientific production on History of Education published by Brazilian researchers indexed on the Web of Science database from 2008 to 2022. A bibliometric study was developed, which analyzed 229 products. The VOSviewer program anchored the data processing and analysis. Until 2016, production was quite small, with 1 to 4 articles per year. As of 2017, it became more expressive, with 31 to 54. The production emerged from 373 authors and there was co-authorship with 12 countries. The theme covered multiple categories related to the History of Education, with emphasis on the preservation of historiographical sources. It is concluded that it is important to expand the Brazilian scientific production in the History of Education internationally and the strengthening of collaborative networks can be a promising strategy.

https://doi.org/10.20396/etd.v26i00.8670952
PDF (Português (Brasil))

References

BARAUSSE, Alberto. A pesquisa em História da Educação. Entrevista com Maria Helena Câmara Bastos. Espacio, Tiempo y Educación, Salamanca, v. 4, n. 1, p. 1-17, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.14516/ete.2017.004.001.169 . Disponível em: https://www.espaciotiempoyeducacion.com/ojs/index.php/ete/article/view/169/115 . Acesso em: 11 ago. 2022.

BITTAR, Marisa. A pesquisa em Educação no Brasil e a constituição do campo. Revista Histedbr, Campinas, v. 9, n. 33, p. 3-22, 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.20396/rho.v9i33.8667054 . Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8667054 . Acesso em: 12 ago. 2022.

BITTAR, Marisa; MEDEIROS NETA, Olivia Morais de; FERREIRA JUNIOR, Amarílio. Um estudo sobre a Revista Brasileira de História da Educação (2001-2017): autorias, temas e citações. Comunicações, Piracicaba, v. 28, n. 1, p. 279-294, 2021. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/4627 . Acesso em: 13 ago. 2022.

BITTENCOURT, Jaqueline Marcela Villafuerte; PÉREZ, Maria Luz Mardesich. Os indígenas como sujeitos no Marco Regulatório da Educação no Estado Plurinacional da Bolívia. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 31, p. 147-162, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.22481/praxis.v15i31.4664 . Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4664 . Acesso em: 9 ago. 2022.

CONCEIÇÃO, Joaquim Tavares da. “Lugar aprazível e salubre”, “Casa vasta e bem arejada”: localização e espaços de colégios-internatos na Corte Imperial do Rio de Janeiro (século XIX). Educação, Santa Maria, v. 47, n. 1, p. 1-23, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/1984644448342 . Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/48342 . Acesso em: 11 ago. 2022.

CONCEIÇÃO, Joaquim Tavares da; SANTOS, Laísa Dias. A temática intelectuais na escrita da História da Educação em Sergipe (2004-2018). Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 35, p. 407-425, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.22481/praxisedu.v15i35.5689 . Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5689 . Acesso em: 9 ago. 2022.

FIORIN, José Luiz. Internacionalização da produção científica: a publicação de trabalhos de Ciências Humanas e Sociais em periódicos internacionais. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, DF, v. 4, n. 8, p. 263-281, 2007. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/133 . Acesso em: 10 ago. 2022.

FREITAS, Anamaria Gonçalves Bueno de. A Califasia e a formação de professores na Escola Normal de São Paulo. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 10, p. 81-94, 2019. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v4i10.520 . Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/520 . Acesso em: 21 ago. 2022.

FURTADO, Alessandra Cristina; BEZERRA, Giovani Ferreira; MOREIRA, Kênia Hilda. Pesquisas em História da Educação: problematizando o uso de arquivos, documentos e fontes. Patrimônio e Memória, Assis, v. 15, n. 2, p. 530-556, 2019. Disponível em: https://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/viewFile/970/1121. Acesso em: 12 ago. 2022.

GIL, Natália de Lacerda. A produção dos números escolares (1871-1931): contribuições para uma abordagem crítica das fontes estatísticas em História da Educação. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 29, n. 58, p. 341-358, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-01882009000200005 . Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbh/a/kXbMttMYtBH87TkzrNBmNgk/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 9 ago. 2022.

GOMES, Maria Laura Magalhães. Potentialities of Literature as a Source for the History of Mathematics Education: the work of Pedro Nava. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 21, n. 30, p. 89-110, 2008. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1785/0 . Acesso em: 9 ago. 2022.

GRESPAN, Fernanda Plaza; CONCEIÇÃO, Aline de Novaes; CASTRO, Rosane Michelli de. Manuais das Escolas Normais como fonte de pesquisa histórica. Revista Eletrônica Pesquiseduca, Santos, v. 14, n. 34, p. 582-598, 2022. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1214 . Acesso em: 9 ago. 2022.

LOPES, Tânia Maria Lopes; FIALHO, Lia Machado Fiuza; MACHADO, Charliton José dos Santos. Mulheres educadoras do Cariri cearense no fomento à inclusão (1970-1990). Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, n. 38, p. 240-261, 2018. DOI: https://doi.org/10.26694/les.v1i38.6122 . Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/1194 . Acesso em: 10 ago. 2022.

FIALHO, Lia Machado Fiuza; SANTOS, Francisca Mayane Benvindo dos; SALES, José Albio Moreira de. Pesquisas biográficas na História da Educação. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 26, n. 3, p. 11-29, 2019. DOI: https://doi.org/10.18764/2178-2229.v26n3p11-29 . Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/12743 . Acesso em: 10 ago. 2022.

FIALHO, Lia Machado Fiuza; SOUSA, Francisca Genifer Andrade de; FREIRE, Vitória Chérida Costa. Pesquisas em História da Educação publicadas por periódicos do Norte e Nordeste do Brasil. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 40, p. 382-403, 2020. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i40.6904 . Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6904 . Acesso em: 9 ago. 2022.

FIALHO, Lia Machado Fiuza; SOUSA, Francisca Genifer Andrade de; NASCIMENTO, Karla Angélica Silva do. Educação & Formação Journal: balance of scientific production (2016-2018). Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 13, n. 32, p. 1-20, 2020. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.12926 . Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/12926 . Acesso em: 10 ago. 2022.

FIALHO, Lia Machado Fiuza; HERNÁNDEZ DÍAZ, José María; FREIRE, Vitória Chérida Costa. História da Educação na biografia da transexual José Honorato Batista Neta. Foro de Educación, Salamanca, v. 19, n. 2, p. 289-293, 2021. Disponível em: https://www.forodeeducacion.com/ojs/index.php/fde/article/view/796 . Acesso em: 14 ago. 2022.

PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes; SOUSA, Ana Carolina Braga de; FIALHO, Lia Machado Fiuza. Helena Potiguara: biografia da educadora indígena (1954-2009). Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp.3, p. 1386-1403, 2021. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v16iesp.3.15288 . Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15288 . Acesso em: 9 ago. 2022.

PINHEIRO, Antônio Carlos Ferreira. Historiadores da educação brasileira: gerações em diálogo. Revista Brasileira de História da Educação, v. 19, p. 1-26, 2019. DOI: https://doi.org/10.4025/rbhe.v19.2019.e059 . Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbhe/a/gBMJ5grGpYxTkgwvXvNGY9d/#

FIALHO, Lia Machado Fiuza; MACHADO, Charliton José dos Santos; NEVES, Vanusa Nascimento Sabino. Trajetórias formativas (auto)biográficas de educadores(as) negros(as) nas teses e dissertações brasileiras (2003-2021). Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 22, e220, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e220 .

MONTI, Ednardo Monteiro Gonzaga do; CONDURU, Roberto Luís Torres; OLIVEIRA, Marcia Pereira de. De cantor a maestro: viagens e horizontes (auto)biográficos do barítono Raimundo Pereira. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, e75181, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.75181 . Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/6LfGKj6vpjw85stdKQYZsbJ/ . Acesso em: 9 ago. 2022.

ORIANI, Angélica Pall. Entre limites geográficos e pedagógicos: organização do trabalho escolar nas escolas isoladas e nos grupos escolares (São Paulo, 1892-1950). Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 7, p. 104-123, 2018. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v3i7.174 . Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/174 . Acesso em: 21 ago. 2022.

PEREIRA, Pablo; HEINZLE, Marcia Regina Selpa. Professor cosmopolita: as ações sociais de internacionalização nos Programas de Pós-Graduação stricto sensu. ETD: Educação Temática Digital, Campinas, v. 22, n. 3, p. 694-711, 2020. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v22i3.8658308 . Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658308 . Acesso em: 21 ago. 2022.

QUITZAU, Evelise Amgarten; MORENO, Andrea. Apresentação - História da Educação do corpo: pesquisas para uma noção em construção. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, e80259, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.80259. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/9JYTdqtxkv6ggQKM5sH5zfj/ . Acesso em: 9 ago. 2022.

ROCHA, Fábio Rocha; RODRIGUEZ, Guillermo. SPEdu: a toolbox for processing digitized historical documents. In: MARTÍNEZ-VILLASEÑOR, Lourdes et al. (ed.). Advances in computational intelligence. Mexico City, DF: MICAI, 2020. p. 363-375.

RODRIGUES, Tavares de Souza; SILVA, Luciene Clea da; SARAT, Magda. História e profissão docente: a trajetória de uma professora do interior de Mato Grosso do Sul (1982-2012). Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp, Guarulhos, v. 7, n. 3, p. 103-118, 2019. DOI: https://doi.org/10.34024/olhares.2019.v7.9678 . Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9678 . Acesso em: 9 ago. 2022.

SANTOS, Patrícia Batista dos; FERRONATO, Cristiano; ANDRADE, Maristela do Nascimento de. Os rituais festivos escolares para a infância: elementos da cultura material escolar em Sergipe no século XX. Humanidades & Inovação, Palmas, v. 8, n. 33, p. 24-33, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/5031 . Acesso em: 31 ago. 2022.

SAVIANI, Dermeval. Sobre a especificidade do objeto da história da educação. ETD: Educação Temática Digital, Campinas, v. 1, n. 3, p. 90-91, 2009. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v1i3.550 . Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/550. Acesso em: 21 ago. 2022.

SCHERER, Renata Porcher. Docência e a profissionalização do magistério no Brasil: contribuições da obra de Luiz Pereira. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. 1, p. 210-226, 2021. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v16i1.12730 . Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12730 . Acesso em: 9 ago. 2022.

SOMOGYVÁRI, Lajos; BITTAR, Marisa; HAMEL, Thérèse. Observatory for the History of Education: Looking at the past, analysing the present and reflecting on the future - a transnational perspective. Paedagogica Historica, [S.l.], p. 1-10, 2021. DOI: 10.1080/00309230.2021.1962927 . Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00309230.2021.1962927 . Acesso em: 31 ago. 2022.

SOUZA, Joice Nunes de; ALMEIDA, Diego Orgel Dal Bosco; SILVEIRA, Éder da Silva. Arquivos escolares e História da Educação: o que dizem os artigos do Portal de Periódicos da Capes/MEC (2002-2019). Dialogia, São Paulo, n. 37, p. 1-13, e19356, 2021. DOI: https://doi.org/10.5585/dialogia.n37.19755 . Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/download/19755/8945 . Acesso em: 13 ago. 2022.

SUCUPIRA, Tânia Gorayeb; GARCÍA DELGADO, Francisco Javier. Reflexões metodológicas sobre a historiografia do movimento estudantil. Educação & Formação, Fortaleza, v. 5, n. 14, p. 216-239, 2020. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i14mai/ago.2750. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2750 . Acesso em: 21 ago. 2022.

VAN ECK, Nees Jan; WALTMAN, Ludo. VOSviewer manual. Leiden: Univeristeit Leiden, Leiden, v. 1, n. 1, p. 1-53, 2022. Disponível em: https://www.vosviewer.com/documentation/Manual_VOSviewer_1.6.18.pdf . Acesso em: 9 ago. 2022.

VIANNA, William Barbosa; PINTO, Adilson Luiz. Deficiência, acessibilidade e tecnologia assistiva em bibliotecas: aspectos bibliométricos relevantes. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 22, n. 2, p. 125-151, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5344/2951 . Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/33z93qVCRbcWJbCK5Ffm9qC/abstract/?lang=pt . Acesso em: 11 ago. 2022.

VIDAL, Diana Gonçalves; FARIA FILHO, Luciano Mendes de. História da Educação no Brasil: a constituição histórica do campo (1880-1970). Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, p. 37-70, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-01882003000100003 . Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbh/a/tDdpKPbzPmprhd9Pz5VMQHH/?lang=pt&format=pdf . Acesso em: 12 ago. 2022.

WEB OF SCIENCE. Confident research begins here. 2022. Disponível em: https://clarivate.com/webofsciencegroup/solutions/web-of-science/ . Acesso em: 15 ago. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.