Banner Portal
For an intertextual reflection on higher education
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Higher education
Plural analyzes
Intertextuality

How to Cite

AFONSO, Almerindo Janela. For an intertextual reflection on higher education. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022046, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8663906. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8663906. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The reflections that follow constitute the preface to the thematic dossier “Higher Education: (re) configurations of a moving field”. It is, above all, an intertextuality exercise, intentionally contained, in which the author seeks to highlight the most expressive (or with the greatest pedagogical, political or sociological interest) each of the articles was able to develop. Above all, the articles reflect important research contributions and the engaged academic stance of national and foreign researchers with significant insertion in the debates about the (re) configurations that the complex field of Higher Education has been suffering in the last decades. These are plural views that contribute significantly to understanding the contradictions and tensions present in this field, the ongoing movements of change and the multiple implications of the current pandemic context.

https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8663906
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ASTUDILLO, M.; LEGUÍZAMO-LEÓN, A. V. .; CALLEJA, E. . G. . Oportunidades do novo espaço educativo para a educação superior: terceiro entorno digital. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022008, 2021. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8659282. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8659282. Acesso em: 29 maio. 2022.

BOLZAN, D. P. V.; CUNHA, M. I. da; POWACZUK , A. C. H. Docências e movimentos formativos: desafios e tensões nas práticas pedagógicas. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022032, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8663812. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8663812. Acesso em: 29 maio. 2022.

CORTE, M. G. D. .; MOROSINI, M. C.; FELICETTI, V. L. Internacionalização da educação superior na perspectiva sul-sul: movimentos e contextos emergentes em tempos pandêmicos. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022035, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8663797. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8663797. Acesso em: 29 maio. 2022.

FRANCO, S. R. K. .; FRANCO, M. E. D. P. .; LONGHI, S. M. . Política e gestão da educação superior, tecnologia e possibilidades em tempos de Covid-19. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022039, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8663799. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8663799. Acesso em: 29 maio. 2022.

MARTINS, T. B.; BATISTA, S. S. S. A política de internacionalização da educação em institutos politécnicos de Portugal e as parcerias com instituições brasileiras de educação profissional e tecnológica. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022028, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8661804. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8661804. Acesso em: 29 maio. 2022.

NEZ, E. de; FERNANDES, . C. M. B. .; WOICOLESCO , V. G. . Currículo e práticas na educação superior no contexto da pandemia da COVID-19. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022020, 2021. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8663809. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8663809. Acesso em: 29 maio. 2022.

PARRA-SANDOVAL, M. C. Internacionalização da educação superior: o que está subjacente ao discurso da UNESCO e da OCDE. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022013, 2021. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8660706. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8660706. Acesso em: 29 maio. 2022.

SOUSA, J. V. de. Cenários e desafios da universidade na economia do conhecimento. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022014, 2021. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8663806. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8663806. Acesso em: 29 maio. 2022.

VIERA-DUARTE, P. Desenvolvimento profissional de professores em contextos emergentes. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022043, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8663911. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8663911. Acesso em: 29 maio. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.