In a few moments, another art collection and another study on collections...
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Art collections
Institutions
Collectors
Art historiography

How to Cite

MALTA, Marize; OLIVEIRA, Emerson Dionisio Gomes de; COUTO, Maria de Fátima Morethy. In a few moments, another art collection and another study on collections... MODOS, Campinas, SP, v. 7, n. 3, p. 233–264, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i3.8674784. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8674784. Acesso em: 11 may. 2024.

Abstract

The History of Art History aligns with different patterns of collecting: devoted to the celebration of an authorized past, outlined by a pedagogical need, by the urgent preservation of an endangered culture, or by specific economic and political strategies, as a way of transmitting a taste, an ideological position, or the excellence and traditions of the masters and its institutions. This dossier seeks to welcome recent research that thinks about art, its value judgments and stories in their connections and interactions through collections and collections. The questions that mark the current debates on the interactions between contemporary cultural production and circulation operate as benchmarks for discussing the processes related to collecting and art collecting over the last two centuries: collections made, unmade, remade and collections that are yet to come.

https://doi.org/10.20396/modos.v7i3.8674784
PDF (Português (Brasil))

References

ABREU, R. A fabricação do imortal: memória, história e estratégias de consagração no Brasil. Rio de Janeiro: Lapa, Rocco, 1996.

ALMEIDA, A. Uma flor de silêncio e assombro: memórias entrelaçadas na Coleção Perseverança. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 6, n. 1, p. 150–173, 2022. DOI: https://doi.org/10.20396/modos.v6i1.8667476. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8667476. Acesso em: ago. 2023.

BAL, M. Telling Objects: A Narrative Perspective on Collecting. In: CARDINAL, R.; ELSNER, J. (Eds.). The cultures of collecting. London: Reaktion Books, 1997, p.97-115.

BAUDRILLARD, J. O sistema dos objetos. São Paulo: Perspectiva, 1993.

BELTING, H. Arte global e o museu (GAM). In: BUDENSIEG, A; BELTING, H.; GROSSMANN, M. (Coords.). A virada global da arte contemporânea nas coleções brasileiras [workshop]. São Paulo: Goethe-Institut São Paulo, ZKM, Centro de Arte e Mídia Karlsruhe, Alemanha, Fórum Permanente de Museus de Arte São Paulo, 2008. Disponível em: https://iptv.usp.br/portal/video.action?idItem=2758. Acesso em: ago. 2023.

BENJAMIN, W. Desempacotando minha biblioteca: um discurso sobre o colecionador. In: BENJAMIN, W. Rua de mão única. Obras escolhidas, v.2. Brasília: Editora Brasiliense, 1987, p.227-235.

BENJAMIN, W. O colecionador. In: BENJAMIN, W. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2009, p. 237-246.

BLOOM, P. Ter e manter: uma história íntima de colecionadores e coleções. Rio de Janeiro: Record, 2003.

BOLSA DE ARTE. Coleção Emanoel Araújo. Catálogo de leilão. São Paulo, 2023.

BROWN, B. On the contemporary: Jay-Z’s “Picasso Baby: a Performance Art Film”. Openspace, 14 oct. 2013. Disponível em: https://openspace.sfmoma.org/2013/10/on-the-contemporary-jay-zs-picasso-baby-a-performance-art-film/. Acesso em: ago. 2023.

CAFFÉ, J.; GONTIJO, J. Expor o sagrado: o caso do manto tupinambá na exposição Kwá Yepé Turusú Yuriri Assojaba Tupinambá. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 23–47, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i2.8670562. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8670562. Acesso em: ago. 2023.

CALVINO, I. A redenção dos objetos. In: _____. Coleção de areia. São Paulo: Companhia das Letras, 2010a, p.119-124.

CALVINO, I. Coleção de areia. In: _____. Coleção de areia. São Paulo: Companhia das Letras, 2010b, p.11-16.

CANCLINI, N. G. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp, 2013.

CARSOSO, R. Museu Nacional recebe doação de manto tupinambá do século 17. Agência Brasil, Brasília, 26 jun. 2023. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2023-06/museu-nacional-recebe-doacao-de-manto-tupinamba-do-seculo-17. Acesso em: jul. 2023.

CHIARELLI, T. Apropriação/coleção/justaposição. In: APROPRIAÇÕES/COLEÇÕES. Porto Alegre: Santander Cultural, 2002, p.21-32.

COLEÇÃO EMANOEL ARAUJO. São Paulo: Bolsa de Arte, 2023. [catálogo de leilão]

DANTAS, D. De volta para casa. Brasil vai reaver 600 peças indígenas que estão na França. O Globo, Rio de Janeiro, p.13, 18 jun. 2023.

FERNEDA, G. Dinamarca devolverá ao Brasil manto Tupinambá levado no período colonial. CNN Brasil, 26 jun. 2023. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/nacional/dinamarca-devolvera-ao-brasil-manto-tupinamba-levado-no-periodo-colonial/. Acesso em: jul. 2023.

GALOFRÉ, E. A.; CATALÁN, C. B. (Eds.). El reverso de la historia del arte. Exposiciones, comercio y colecionismo (1850-1950). Gijón: Ediciones Trea, 2015.

GEORGEL, C. O colecionador e o museu, ou como mudar a história da arte? Trad. Ana Cavalcanti. Museologia e Interdisciplinaridade, Brasília, v.3, n.6, p.276-287, mar./abr. 2015. DOI: https://doi.org/10.26512/museologia.v3i6.16765. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/16765/15047. Acesso em: ago. 2023.

HASHIMOTO CORDARO, M. .; OKANO, M. Gêneros artísticos em discussão através de coleções de objetos asiáticos. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 3, p. 197–221, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i3.8665547. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8665547. Acesso em: ago. 2023.

JAY-Z. Picasso Baby: A Performance Art Film. © 2013. Mark Romanek, director. S. Carter Enterprises, LLC., Distributed by Roc Nation Records, LLC. Music video. 10min.45s. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=67m0ng6fKQE. Acesso em: ago. 2023.

KNAUSS, P. O cavalete e a paleta: arte e prática de colecionar no Brasil. In: Anais do Museu Histórico Nacional, v.33. Rio de Janeiro: MHN, 2001, p. 23-44.

MALTA, M. et al. (Orgs). Histórias da arte em coleções. Rio de Janeiro: Rio Books, 2016.

MALTA, M.; OLIVEIRA, E. D. de. Arte compartilhada: coleções, acervos e conexões com a história da arte. In: SANTOS, N. C.; CARAVALHO, A. M. A. de (Orgs). Para pensar o compartilhamento nas artes: redes e conexões. Santa Maria: ANPAP, UFSM, UFRGS, 2015, p.8-20.

MARCONDES, G. Implodindo a colonialidade: a produção científica de artistas negras na/da arte contemporânea brasileira. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 147–177, 2022. DOI: 10.20396/modos.v6i2.8668411. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8668411. Acesso em: ago. 2023.

MONTECHIARE, R. Arte versus Cultura: A exibição dos objetos da Sala de África do Museo de Culturas del Mundo de Barcelona. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 3, n. 3, p. 191–208, 2019. DOI: 10.24978/mod.v3i3.4223. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663193. Acesso em: ago. 2023.

NEWHOUSE, V. Toward a new museum. New York: The Monacelli Press, 1998.

OLIVEIRA, E. D. G. de. Algo familiar: considerações sobre as doações em museus de

arte brasileiros. Revista MUSAS, n. 6, p.78-92, 2014. Disponível em: https://antigo.museus.gov.br/wp-content/uploads/2015/01/Revista-Musas-6.pdf. Acesso em: ago. 2023.

OLIVEIRA, J. P. (Coord.). O manto indígena Tupinambá. In: OS PRIMEIROS BRASILEIROS [exposição virtual do Museu Nacional UFRJ]. Rio de Janeiro: Museu Nacional UFRJ, 2021. Disponível em: https://osprimeirosbrasileiros.mn.ufrj.br/pt/mundo-indigena/o-manto-tupinamba/. Acesso em: jul. 2023.

PAINE, C. Religious objects in museums: private lives and public duties. London: Bloomsbury, 2013.

PALMERI, M. Mutilation of political power: Spolia exhibiting as symbolic strategy. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 2, n. 2, p. 178–191, 2018. DOI: 10.24978/mod.v2i2.1054. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663315. Acesso em: ago. 2023.

PAMUK, O. O museu da inocência. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

PAMUK O. The innocence of objects. New York: Abrams, 2012.

PEREC, G. Pensar/Classificar. Barcelona: Gedisa, 1986.

POMIAN, K. Colecção. In: ENCICLOPÉDIA EINAUDI. Memória/História. Porto: Imprensa Nacional; Casa da Moeda, 2014.

POPOVA, O. Structure and connections of Alexander Golitsyn’s agents network on the European art market of the 2nd half of the 18th century. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 1, n. 3, p. 09–24, 2017. DOI: 10.24978/mod.v1i3.861. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662247. Acesso em: ago. 2023.

PORFÍRIO, I. Notas sobre a encruzilhada. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 6, n. 3, p. 402-428, set.2022. DOI: 10.20396/modos.v6i3.8670174. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8670174. Acesso em: ago. 2023.

PREZIOSI, D. Collecting/Museums. In: NELSON, R. S.; SHIFF, R. (Eds.). Critical Terms for Art History. Chicago: London: The University of Chicago Press, 2003, p.407-418.

RHEIMS, M. Le colectionneurs: de la curiosité, de la beauté, du goût, de la mode, et de la spéculation. Paris: Éditions Ramsay, 1981.

RHEIMS, M. La vie étrange des objects. Paris: Plon, 1959.

ROXO, E. A volta do manto tupinambá. Piauí, São Paulo, 27 jun. 2023. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/volta-do-manto-tupinamba/. Acesso em: jul. 2023.

SANTOS, D. O. C. dos; FAULHABER, P. A estética do Assombro nas coleções de arte popular de Jacque, Lina e Emanoel. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 3, n. 3, p. 228–241, 2019. DOI: 10.24978/mod.v3i3.4335. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663180. Acesso em ago. 2023.

SILVA, M. O que é um objeto de museu sem as narrativas que o cercam? Museu de folclore: a exposição. MODOS. Revista de História da Arte. Campinas, v. 1, n.2, p.170-174, maio 2017. DOI:https://doi.org/10.24978/mod.v1i2.764. Disponível em: http://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/mod/article/view/764. Acesso em ago. 2023.

SIQUEIRA, V. B. Sítio Santo Antonio da Bica: As coleções de Roberto Burle Marx. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 1, n. 1, p. 90–112, 2017. DOI: 10.24978/mod.v1i1.731. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662264. Acesso em ago. 2023.

STEWART, S. On longing: narratives of the miniature, the gigantic, the souvenir, the collection. Durham, London: Duke University Press, 1992.

TATSCH, F. G. A Virgem Abrideira dos Gozos de Maria da Coleção Ivani e Jorge Yunes: transculturalidade e espaços intermediários. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 3, p. 313–372, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i3.8666746. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8666746. Acesso em: ago. 2023.

TINOCO, B. A. A vertigem do querer de um colecionador voraz: Entrevista com Sérgio Carvalho. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 2, n. 3, p. 261–272, 2018. DOI: 10.24978/mod.v2i3.1868. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663222. Acesso em: ago. 2023.

VALLEGO, R. Novas aquisições: a coleção Roger Wright na exposição “Vanguarda Brasileira dos anos 1960”. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 2, n. 1, p. 296–304, 2018. DOI: 10.24978/mod.v2i1.1037. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663341.

VERLAINE, J. Femmes collectionneuses d’art et mécènes. Paris: Éditions Hazan, 2013.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Marize Malta, Emerson Dionisio Gomes de Oliveira, Maria de Fátima Morethy Couto

Downloads

Download data is not yet available.