Banner Portal
Pandemic knowledge to try to imagine what will come
PDF (Português (Brasil))
PDF (Español (España))

Keywords

Arts
Performativity
Necropolitics

How to Cite

DIÉGUEZ CABALLERO, Ileana. Pandemic knowledge to try to imagine what will come. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e020024, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i00.8663703. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8663703. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

When we launched the call for this issue of Conceição | Conception Magazine, asking to “explore the different ways in which critical thinking, the arts and social or citizen performance - particularly in Latin America - commit themselves or reinvent themselves to respond to the challenges of our time ”, we could not imagine what was to come or the scale of the crisis we are now experiencing. At that moment, the first reflections began to circulate: Wuhan Soup (ASPO - Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio, March 2020), Pandemia and capitalism (FilosofíaLibre, April 2020), Everything that falls on us (LA RECI) Ediciones & OnA, San Cristóbal de las Casas, Mexico, 2020), among many others. A year earlier, Ailton Krenak had published Ideas to postpone the end of the world (Companhia das Letras, 2019), which, in short, and, from the perspective of Viveiros de Castro, “reflects on the anthropological assumptions of that civilization that is becoming by the flagship of 'humanity' and on the effects that it is having on the material and spiritual conditions of existence of all peoples, species and existing beings on Earth ”(VIVEIROS DE CASTRO, 2020).

https://doi.org/10.20396/conce.v9i00.8663703
PDF (Português (Brasil))
PDF (Español (España))

References

A. PIÑERO, G. Neoextrativismo e natureza na produção de Daniel Fitte: práticas situadas e estratégias relacionais. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020012, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8662156. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8662156. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8662156

ABDERHALDEN, R.; URREA, A. Política e erótica dos modos de produção nas Artes Vivas. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020018, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8663706. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8663706. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8663706

AGAMBEN, Giorgio. ¿En qué punto estamos? La epidemia como política. Quodlibet, 9 de julio de 2020. Traducciones del blog de Artillería Inmanente. Disponible en: https://artilleriainmanente.noblogs.org/?p=1709. Consultado en: 20/12/2020.

AGAMBEN, Giorgio. Homo Sacer. El poder soberano y la nuda vida. Valencia: Pre-textos, 1998.

AGAMBEN, Giorgio. La invención de una epidemia. En: Sopa de Wuhan. Pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemia. ASPO (Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio), marzo 2020. Disponible en: https://www.medionegro.org/pdf-sopa-de-wuhan/. Consultado en: 20/12/2020.

AGAMBEN, Giorgio. Sobre el tiempo que viene. Intervención de Giorgio Agamben publicada el 23 de noviembre de 2020 en su columna “Una voce” en el sitio web de la editorial italiana Quodlibet. Disponible en: https://artilleriainmanente.noblogs.org/?p=1971 Consultado en: 20/12/2020

ARNAUT DE TOLEDO, L. M. As mulheres da varanda em "Spring Storm", de Tennessee Williams. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020005, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8660641. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8660641. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8660641

ASSUMPÇÃO BARROS COSTA, P.; GREINER, C. Dobrar a morte, despossuir a violência: corpo, performance, necropolítica. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020008, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8661341. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8661341. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8661341

BARRÍA JARA, M. Os tempos de escuta: sobre a revolta social de outubro no Chile. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020019, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8662158. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8662158. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8662158

BRITO, N. M. “Ou então não será nada”: reflexões sobre arte, estética e política em tempos de Brasil fascista. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020023, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8661800. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8661800. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8661800

DIAS, L. da C.; SILVEIRA, M. de N. da; MAIA, R.; FERIGATI PEREIRA, L. G.; METHNER BALDIN, P. Inquietações: pandemia, crise, necropolítica, Artaud . Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020009, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8660589. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8660589. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8660589

DÍAZ HERNÁNDEZ, José Andrés. Un virus y sus metáforas: gramáticas militares, fronteras territoriales y estrategias económicas del biopoder. La Vorágine, Cultura Crítica, 10 abril 2020. https://lavoragine.net/virus-metaforas-gramaticas/. Consultado en 20/12/2020.

DOS SANTOS MONTEIRO, R. Ações de resistência no Complexo da Maré: produção de vida em um contexto marcado por necropolíticas. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020003, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8661305. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8661305. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8661305

ESTEBAN CANGI, A. Planeta infestado, cidades infestadas: performatividade e política. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020001, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8661648. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8661648. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8661648

GALINDO, María. Desobediencia, por tu culpa voy a sobrevivir. In Sopa de Wuhan. Pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemia. ASPO (Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio), marzo 2020. Disponible en: https://www.medionegro.org/pdf-sopa-de-wuhan/. Consultado en: 20/12/2020.

GASPERI, M. R.; THEOTONIO, D. A.Mil Litros de Preto: uma poética sobre a necropolítica. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020004, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8660778. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8660778. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8660778

GRIMALDI FIGUEREDO, H. Performar o risco: quatro necrológicos contemporâneos em Alexander McQueen. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020010, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8659720. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8659720. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8659720

GRÜNER, Eduardo. De las representaciones, los espacios y las identidades en conflicto. IN: LOBETO, Claudio (Org.), Prácticas socioestéticas y representaciones en la Argentina de la crisis. Buenos Aires: el autor, 2004.

HAN, Byung-Chul. La emergencia viral y el mundo de mañana. IN Sopa de Wuhan. Pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemia. ASPO (Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio), marzo 2020. Disponible en: https://www.medionegro.org/pdf-sopa-de-wuhan/. Consultado en: 20/12/2020.

HAN, Byung-Chul. Viviremos como en un estado de guerra permanente. Barcelona: La Vanguardia, 12/05/2020. Disponible en: https://www.lavanguardia.com/cultura/20200512/481122883308/byung-chul-han-viviremos-como-en-un-estado-de-guerra-permanente.html. Consultado en: 20/12/2020.

KOPENAWA, Davi e Bruce, Albert. A queda do céu. Palavras de un xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

MARÍN, P.; ALZATE, G. . Corpos ausentes e armas fundidas: arte e necropolítica na Colômbia. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020020, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8662160. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8662160. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8662160

MBEMBE, Achille. Necropolítica. Madrid: Melusina, 2011.

MONDRAGÓN, R. . Defender a vida em meio à morte: as ações performáticas de Manuel Amador e a Oficina Mulher, Arte e Política. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020015, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8662161. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8662161. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8662161

MOUFFE, Chantal. En torno a lo político. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2007.

OKAMOTO, E.; SYDOW QUILICI, C.; MARTINS RODRIGUES DE MORAES, J. Artes, performatividade, crise generalizada e necropolítica. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020025, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8663702. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8663702. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8663702

OLALDE RICO, K. .; SANTOVEÑA RODRIGUEZ, M.; ANDRADE OLEA, T. Alinhavar o “distanciamento social”: tato, tecido e memória nos tempos de COVID-19. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020014, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8662159. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8662159. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8662159

OLIVEIRA, V. H. N. “A gente combinamos de não morrer”: necropolítica e produção artística. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020021, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8661943. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8661943. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8661943

QUILICI, C. S. Artaud e os Yanomami: pestes, rituais e artes performativas. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020002, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8661521. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8661521. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8661521

RAQUEL, F.; LAÍS DE SOUZA, V. Sobre ocupações e deslocamentos ou como organizar fúria e teoria em cena. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020022, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8661718. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8661718. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8661718

RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ROJAS, S. A violência dos limites na arte. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020013, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8662157. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8662157. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8662157

TAMPLENIZZA, C.; DIAS MATOS, E. Capoeira Angola sob a ótica dos estudos da performance e do ritual. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020006, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8660665. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8660665. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8660665

TOMASS, I. D. B. . A dança como crítica à representação: Merce Cunningham e a filosofia da diferença. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020007, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8659008. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8659008. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8659008

VALLEJO, A. M. Contra-relatos de vida e arte. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020017, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8662155. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8662155. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8662155

VILLALOBOS HERRERA, Álvaro. Performance e contra-argumentos artísticos anticoloniais em Nuestramérica. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020011, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8661888. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8661888. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8661888

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. IN KRENAK, Ailton. Ideias para Adiar o Fim do Mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

ZALIASNIK, Y. . A performatividade da linguagem da guerra e a guerra pela linguagem na rebelião popular chilena e na pandemia. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. e020016, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i1.8662162. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8662162. Acesso em: 12 abr. 2021. https://doi.org/10.20396/conce.v9i1.8662162

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Ileana Diéguez Caballero

Downloads

Download data is not yet available.