Banner Portal
Editorial
PDF (Português (Brasil))

Keywords

History of education - Editorial

How to Cite

SILVA, Régis Henrique dos Reis; COUTINHO, Luciana Cristina Salvatti; RODRIGUES, Fabiana de Cássia; JACOMELI, Mara Regina Martins. Editorial. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, p. 286–290, 2018. DOI: 10.20396/rho.v18i2.8652830. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652830. Acesso em: 11 may. 2024.

Abstract

With satisfaction we announce the edition of number 76, da Revista Histedbr on-line, in which we inaugurated the section debates with an article of Professor Dermeval Saviani, as well as we give sequence to our commitment of socialization of knowledge and critical thinking Publishing 14 (fourteen) articles and 1 (one) review concerning a variety of thematic, historical periods of Brazilian education and of authors (as) linked to the various school institutions of basic, professional and higher education national and International, according to the following list: Universidade de Fribourg – Suíça, UNICAMP, UNIFAL, UEFS, UEM, UFT, UNESPAR, UENP, PUC/PR, IFPR, UEPG, UFBA, UnB, UFPA, UFRA, Secretaria Estadual de Educação do Pará, UNESP/Mar.
https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8652830
PDF (Português (Brasil))

References

BUGNARD, Pierre-Philippe. Um MOOC no século XVIII! Um lugar real como plano de estudos para ensinar onde o professor não está presente. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, jun. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652345 >. Acesso em: 29 jun. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8652345.

FREITAS, R. C. F. et al. Privação de escolaridade: a situação do jovem em conflito com a lei. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, jun. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8645881>. Acesso em: 29 jun. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8645881.

KLEIN, R. B.; STENTZLER, M. M. Arquivos escolares: uma caixa de surpresas com as especificidades e características de uma instituição educativa. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, jun. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8651906 >. Acesso em: 29 jun. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8651906.

LIMA, S. T. V. M. L. de.; MACHADO, M. C. G.; NETTO, M. B. Imprensa especializada em educação: em destaque o periódico A Instrucção Publica (1872-1875). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, jun. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652187 >. Acesso em: 29 jun. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8652187.

MIGUEL, M. E. B. A experiência da promoção automática no Grupo Escolar Xavier da Silva: 1965-1969. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, jun. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652210 >. Acesso em: 29 jun. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8652210.

NODA, M. Políticas públicas de educação no ensino básico do Estado do Paraná: da dívida social à formação para o mercado (1980-2000). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, jun. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652356 >. Acesso em: 29 jun. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8652356.

OLIVEIRA, L. A. de.; SILVA, C. M. da.; BUENO, S. P. Fontes para história da educação no Município de Curiúva – PR: contribuições para a historiografia das escolas rurais no Norte Pioneiro do Paraná. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, jun. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652192 >. Acesso em: 29 jun. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8652192.

PEREIRA, R. da. S.; SILVA, M. A. da. Estado capitalista brasileiro e organismos internacionais: continuidades e aprofundamentos das reformas educacionais. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, jun. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8651372 >. Acesso em: 29 jun. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8651372.

PRADO, W. da. S.; HERNANDES, P. R. Os exercícios espirituais e a formação do jesuíta no século XVI. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, jun. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652068 >. Acesso em: 29 jun. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8652068.

RUCKSTADTER, F. M. M. Grupos escolares no Norte Pioneiro do Paraná (1910-1971). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, jun. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652349 >. Acesso em: 29 jun. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8652349.

SAVIANI, D. Política educacional no Brasil após a Ditadura Militar. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, jun. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652795 >. Acesso em: 29 jun. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8652795.

SILVA, C. R. da. Autogestão popular e autoeducação: a experiência de Oaxaca – México (2006). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, jun. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8651344 >. Acesso em: 29 jun. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8651344.

SOUSA, I. C. Escolas noturnas para adultos trabalhadores - Bahia 1871-1889. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, jun. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8645891 >. Acesso em: 29 jun. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8645891.

TORRES, C. M. R.; NASCIMENTO, M. I. M. Os impressos estudantis e a história da educação. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, jun. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8651230 >. Acesso em: 29 jun. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8651230.

VIEIRA, A. M. D. P.; RIBEIRO, A. F. M. O arquivo pessoal da professora Pórcia Guimarães Alves (1917-2005): um suporte para a escrita de si. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, jun. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652179 >. Acesso em: 29 jun. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8652179.

ZANLORENZI, C. M. P. A imprensa periódica na pesquisa em história da educação: um estado de conhecimento. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, jun. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652374 >. Acesso em: 29 jun. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8652374.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.