Banner Portal
Editorial
PDF (Português (Brasil))

Keywords

History of education - Editorial

How to Cite

COUTINHO, Luciana Cristina Salvatti; SILVA, Régis Henrique dos Reis; RODRIGUES, Fabiana de Cássia; JACOMELI, Mara Regina Martins. Editorial. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, p. 902–905, 2018. DOI: 10.20396/rho.v18i4.8654319. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8654319. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

With this issue 78 of the HISTEDBR On-Line Magazine, we finished the 2018 publications.

As is well known, HISTEDBR On-Line Magazine is a journal that publishes studies and research developed in the area of Education and establishes a dialogue between History, Society and Education. Seeking to insert the contemporary debates within the scope of the magazine, we inaugurated the Debates Session this year, in addition to highlighting in the editorials aspects that we consider relevant to understanding the current situation. The editorials themselves express this movement of the current history and, for that reason, we highlight in this last editorial some important points, reinforcing them as primordial for understanding the present time.

We conclude the year with the publication in the Debates Session of the Essay by Luiz Carlos de Freitas entitled "APPRISED SCHOOLS IN A DEMOCRACY APPROVED: notes for a purposeful resistance" and, composing still this number 78, besides the essay of the debates session, we count on studies and research with different themes and approaches carried out by researchers linked to different Brazilian and international institutions, such as: PUCPR, UEM, UFS, Unioeste, UFSCar, UFU, UEL, UTFPR, IFRJ, Franscicana University, SME Cascavel, SME Aruarama, Metropolitan University of Sciences of the Education, University Academy of Christian Humanism and Universidad Andrés Bello (Chile).

https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8654319
PDF (Português (Brasil))

References

CAZAVECHIA, William Robson; ARNAUT DE TOLEDO, Cézar de Alencar. A educação na concepção de Herbert Marshall McLuhan (1911-1980). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, dez. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652024. Acesso em: 21 dez. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8652024.

CRUZ, Crislaine Santana; BRETAS, Silvana Aparecida. O método da emancipação chega ao novo mundo: o ensino universal de Jacotot no Brasil (1840-1848). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, dez. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8653536. Acesso em: 21 dez. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8653536.

FREITAS, Luiz Carlos de. Escolas aprisionadas em uma democracia aprisionada: anotações para uma resistência propositiva. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, dez. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8654333. Acesso em: 21 dez. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8654333.

GATICA, Cristian Olivares et al. Contribuições teóricas para a análise da dimensão política-educacional do projeto histórico popular chileno. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, nov. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8653887. Acesso em: 21 dez. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8653887.

MALANCHEN, Julia; ANJOS, Ricardo Eleutério dos. Educação escolar e o desenvolvimento do pensamento conceitual na adolescência: contribuições da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, dez. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8653412. Acesso em: 21 dez. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8653412.

MALAQUIAS, Tadeu Aparecido; VIEIRA, Alboni Marisa. O curso de licenciatura em música da Escola de Música e Belas Artes do Paraná: lutas e conquistas entre os anos 1949 e 1973. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, dez. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652175. Acesso em: 21 dez. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8652175.

MAZARO, Leonete Dalla Vecchia; ORSO, Paulino José. O processo de produção do currículo para rede pública municipal de ensino de Cascavel. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, dez. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8653854. Acesso em: 21 dez. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8653854.

MOLINA, Rodrigo Sarruge. História, instituições escolares e o materialismo histórico dialético. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, dez. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652660. Acesso em: 21 dez. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8652660.

PETTO, Danielle Souza; NASCIMENTO, Manoel Nelito Matheus. A extensão universitária: contribuições da Universidade Federal de São Carlos/UFSCAR para as relações étnico-raciais. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, dez. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8653367. Acesso em: 21 dez. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8653367.

RAMOS JUNIOR, Armenes de Jesus et al. A ideologia do empreendedorismo e da inovação nas universidades públicas brasileiras na fase do capital financeiro / monopolista. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, dez. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652034 . Acesso em: 21 dez. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8652034.

RIBEIRO, Suellen Cristine Isidoro; VELLOSO, Verônica Pimenta; MOREIRA, Maria Cristina do Amaral. História e filosofia da ciência em evento de ensino de ciências. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, dez. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652249. Acesso em: 21 dez. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8652249.

SANTOS, Adriana Regina de Jesus. O imaginário e a construção do gênero e da docência na cidade de Londrina: conceito, contexto e implicações. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, dez. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8651394. Acesso em: 21 dez. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8651394.

SILVA, Carla Cristina Jacinto et al. Periódicos especializados e a historiografia da educação no Brasil: Revista Brasileira de História da Educação (SBHE) e a Revista HISTEDBR On-line (UNICAMP) (2013-2015). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, dez. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652506. Acesso em: 21 dez. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8652506.

SILVA, João Carlos da. Laicismo, liberdade religiosa e educação no Brasil na perspectiva do apostolado positivista (1880-1930). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, dez. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8653196. Acesso em: 21 dez. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8653196.

ZIMMER, Sérgio Antônio; CASTANHA, André Paulo. Educação escolar e transformação social: leituras de Manacorda e Mészáros. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, dez. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8653472. Acesso em: 21 dez. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8653472.

ZUCOLOTTO, Marcele Pereira da Rosa. Contribuições da psicologia à educação básica e o problema da psicologização da educação: uma revisão narrativa. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, dez. 2018. ISSN 1676-2584. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652472. Acesso em: 21 dez. 2018. doi:https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8652472.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.