Agendas and Agents in the Art World
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Editorial
Bienais
Leandro Erlich

How to Cite

OLIVEIRA, Emerson Dionisio Gomes de; COUTO, Maria de Fátima Morethy; MALTA, Marize. Agendas and Agents in the Art World: Biennials in the Classroom. MODOS, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 1–15, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8665820. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8665820. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

In the wake of studies published by Charles Green and Anthony Gardner, whose impact and criticism readers of this issue can see in the articles evaluated, Terry Smith (2016) observes that the proliferation of biennials and other periodic exhibitions (triennials, documentas, festivals, etc.) in recent decades they have gained global scale thanks to their structure, predictability and organization. Thus, they became vital for the globalization of contemporary art.

https://doi.org/10.20396/modos.v5i2.8665820
PDF (Português (Brasil))

References

ARANTES, P. Waldemar Cordeiro e a Arteônica: reescrituras da arte digital no Brasil e na América Latina. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 87–98, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8663931. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663931.

BANGKOK ART BIENNALE. Leandro Erlich. BAB 2020: scape routes. Site Oficial. Disponível em: https://www.bkkartbiennale.com/artist/leandro-erlich. Acesso em: maio de 2021.

BARRIENDOS, J. La bienal de la Habana en el imaginario geopolítico de la revista Third Text. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 178–192, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8665179. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8665179.

BLOCK, R. We Hop On, We Hop Off: The Ever-faster Spinning Carousel of Biennials, Yishu – Journal of Contemporary Chinese Art. Special Issue: World Biennal Forum, vol. 12, n. 3, p.26-36, May/June 2013.

BUURMAN, N. d is for democracy? : documenta and the Politics of Abstraction between Aryanization and Americanization. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 338–355, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8665413. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8665413.

CHERIAN, P. J. The Pattanam Story. Interview, Sahapedia Encyclopedic, 22 April, 2016. Disponível em: https://www.sahapedia.org/interview-pj-cherian. Acesso em: abril de 2021.

CLARK, J. Contemporary Asian Art at Biennales and Triennales: The 2005 Venice Biennale and Fukuoka Asian Triennale, the Sigg Collection, and the Yokohama and Guangzhou Triennales. CAA Reviews, New York, United States of America: College Art Association, 2006, p. 1-20. Disponível em: http://www.caareviews.org/reviews/884#collapseListGroup1. Acesso em: maio de 2021.

CLARK, J. Asian Biennials: History, Practices, and Literature. Yishu: Journal of Chinese Contemporary Art 13, n. 2, p. 20–31, March-April 2014. Disponível em: http://yishu-online.com/wp-content/uploads/mm-products/uploads/2014_v13_02_clark_j_p020.pdf Acesso em: maio de 2021.

GARDNER, A.; GREEN, C. Las megaexposiciones, los nuevos públicos y las bienales de arte asiáticas. In: OJEDA, D.; NUEZ, R. (Eds.). Trazos discontinuos. Antología crítica sobre las bienales de arte en Asia Pacífico. Leiden, NL: Almenara; Singapur: NTU, 2021, p.138-154.

GLICENSTEIN , J. Paris’ Biennale (1959-85): an impossible encounter between the French State and the avant-garde art scene. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 143–156, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8665537. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8665537.

HOSKOTE, R. Bienales de la Resistencia. In: OJEDA, D.; NUEZ, R. (Eds.). Trazos discontinuos. Antología crítica sobre las bienales de arte en Asia Pacífico. Leiden, NL: Almenara; Singapur: NTU, 2021, p.80-94.

KAPUR, G. Los lugares imagionarios de La Bienal de Kochi-Muziris. In: OJEDA, D.; NUEZ, R. (Eds.). Trazos discontinuos. Antología crítica sobre las bienales de arte en Asia Pacífico. Leiden, NL: Almenara; Singapur: NTU, 2021, p. 57-94.

KRISHNAMACHARI, B.; KOMU, R. Curatorial Note. Kochi-Muziris Biennale. Kochi Bienalle Fundation, 2012, on-line. Disponível em: https://kochimuzirisbiennale.org/. Acesso em: abril de 2021.

LEE, Yongwoo. Case Studies: South Korea, Gwangju Biennale, Yishu – Journal of Contemporary Chinese Art. Special Issue: World Biennal Forum, vol. 12, n.3, p.88-90, May/June 2013.

LINO, J. C. A. C. . I Bienal de Havana e II Bienal de Johannesburgo: considerações para uma metodologia de pesquisa sobre bienais. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 194–210, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8664156. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8664156.

MACHADO, T. O espaço social da arte contemporânea e os trabalhos in situ nas exposições periódicas: as indicações de Daniel Buren. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 307–318, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8665258. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8665258.

MARINO, R. Dança e ritmo em oiticica: sobre a ginga de Hélio. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 374–383, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8664836. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8664836.

NUNEZ, G. A. Melhor acender uma vela do que maldizer a escuridão: o boicote da representação estadunidense à X Bienal de São Paulo, entre dominantes e dominados. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 272–291, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8664199. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8664199.

OLIVEIRA, C. Centralizando Angelina Agostini no cânone: rumo a uma história da arte feminista. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 37–57, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8665321. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8665321.

OLIVEIRA, L. S. da C. de. “Curatorship is about power”: arte e autoria negociada no inSite_05. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 222–237, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8664203. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8664203.

OLIVEIRA , M. M. de. Bienais e os giros epistemológicos: pandemia e decolonialidade. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 212–220, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8665703. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8665703.

ROSA, M. P. M. Cartografia imaginária e geopolítica das artes: as Bienais de São Paulo da década de 1950, Paris e as periferias do mundo artístico. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 253–270, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8664153. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8664153.

ROCCO, R. D. F. M. . Notas sobre a exposição Transbordar: transgressões do bordado na arte. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 357–372, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8665171. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8665171.

SAMBRANI, C. An Experiment in Connectivity: From the ‘West Heavens’ to the ‘Middle Kingdom’. In: ANTOINETTE, M.; TURNER, C. (eds.). Contemporary Asian Art and Exhibitions Connectivities and World-making. Canberra: The Australian National University, 2014.

SANDHU, A. Kochi-Muziris Biennale, Frieze, n. 153, March 2013. Disponível em: https://www.frieze.com/article/kochi-muziris-biennale. Acesso em: maio de 2021.

SMITH, T. Biennials: Four Fundamentals, Many Variations, Biennial Foundation [online], December 6, 2016. Disponível em: www.biennialfoundation.org/2016/12/biennials-four-fundamentals-many-variations/. Acesso em: maio de 2021.

SPRICIGO, V. A origem das megaexposições internacionais e a arte do Brasil no Reino Unido. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 158–176, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8664197. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8664197.

SOUZA, M. de F. M. de. Viajar, observar e registrar: coleção e circulação da produção visual de Maria Graham. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 59–85, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8664763. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8664763.

STERNFELD, N. Assembling and Disassembling: biennials between boycott and counter-hegemony in the second decade of the 21st century. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 133–141, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8665519. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8665519.

TINOCO, B. A.; ALBARRÁN DIEGO, J. . La institucionalización y el coleccionismo de performance en museos españoles. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 100–117, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8664764. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8664764.

TURNER, C. Transformaciones Culturales en la región Asia-Pacífico. Una Comparación entre la Trienal Asia-Pácifico y la Trienal de Fukuoka. In: OJEDA, D.; NUEZ, R. (eds.). Trazos discontinuos. Antología crítica sobre las bienales de arte en Asia Pacífico. Leiden, NL: Almenara; Singapur: NTU, 2021, p.95-116.

VANEGAS, C. . Modelos involuntarios: Víctor de Pol y los desafíos de la escultura de tema étnico en Argentina. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 16–35, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8665039. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8665039.

VÁZQUEZ, A. G. La biennale di Venezia: perspectivas históricas y coyunturas recientes. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 293–305, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8665180. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8665180.

VEIGA, L. Southeast Asian biennales: local and global interactions. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 239–251, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8665187. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8665187.

ZACARIAS, G. F. Denegação da história, exportação do mito: a dOCUMENTA(13) entre Kassel e Cabul . MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 320–336, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8665317. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8665317.

ZACARIAS, G. F.; SPRICIGO, V. Apresentação. Uma ocorrência recorrente: Bienais e exposições periódicas de arte contemporânea. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 119–131, maio/ago. 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i2.8665717. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8665717.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Emerson Dionisio Gomes de Oliveira, Maria de Fátima Morethy Couto, Marize Malta

Downloads

Download data is not yet available.