Banner Portal

Zetetike

Current Issue

Vol. 31 (2023)
Published October 24, 2023

Escopo:Zetetiké é uma publicação institucional da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (em parceria editorial com a UFF), tendo como objetivo contribuir, de um lado, para o desenvolvimento da pesquisa na Área da Educação Matemática e, de outro, para a formação de pesquisadores dessa Área, mediante intercâmbio e divulgação de pesquisas e estudos realizados por educadores matemáticos vinculados a instituições brasileiras ou estrangeiras. A Zetetiké publica artigos inéditos de estudos e pesquisas sobre temas e problemas de natureza acadêmica ou profissional, sob múltiplas abordagens metodológicas – empíricas ou de campo, ensaios teóricos ou estudos histórico-filosóficos - relacionados ao ensino e à aprendizagem da matemática em todos os níveis de ensino, à formação de professores que ensinam matemática, às práticas matemáticas na escola, na universidade e em outras atividades sociais, entre outras. Além disso, a Zetetiké pode ser composta por artigos encomendados, números temáticos e por artigos de demanda regular, podendo ser escritos e publicados em língua portuguesa, espanhola e inglesa.
Qualis: A2
Área do conhecimento: Ciências Humanas
Ano de fundação: 1993
e-ISSN:  2176-1744
Título abreviado: Zetetiké
E-mail: zetetike@unicamp.br
Unidade: FE
Editor: Dario Fiorentini
Prefixo DOI: 10.20396
Licença Creative Commons

Article

Kaio Trindade Mineiro Vale, Cássia Batista
e023023
Gender relations, teaching and Mathematics
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8667774
Maria Marta da Silva, Wellington Lima Cedro
e023024
Pre-service mathematics teacher: the function of assessment in pedagogical activity
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8664239
Ligia Bittencourt Ferraz de Camargo, Marisa Martinez Tarran, Angela Marta Pereira das Dores Savioli, Geraldo Aparecido Polegatti
e023025
The discipline Real Analysis and the future Mathematics teacher: a rethink
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8667533
César Thiago José da Silva, Verônica Gitirana
e023026
Covariational approach to functions: aspects of teaching, learning, and possibilities of digital technologies
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8664258
Neuma Teixeira dos Santos, Roberta Modesto Braga, Adilson Oliveira do Espírito Santo
e023027
Mathematical modeling and knowledge of complexity: a multi-thematic approach
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8665460
Francisco Josimar Ricardo Xavier, Adriano Vargas Freitas
e023028
Teacher training and mathematical pedagogical practices in Sobral Youth and Adult Education
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8659350

Dossiê Temático

Cleyton Hércules Gontijo, Mateus Gianni Fonseca, Rodolfo Eduardo Vertuan
e023022
Apresentação - Pensamento criativo/criatividade em matemática: ampliando os horizontes da pesquisa no cenário brasileiro
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8675484
Elenice Josefa Kolancko Setti, Rodolfo Eduardo Vertuan
e023001
Constitution of creative action in Mathematical Modeling
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8672178
Maria da Graça Peraça, Rafael Montoito
e023002
Creativity and creative thinking: a practical study on the models of Wallas and Hadamard
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8671675
Raimunda de Oliveira, Cleia Alves Nogueira
e023003
1st Degree Polynomial Equations: stimulating creativity in education books
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8672203
Ildenice Lima Costa, Cleyton Hércules Gontijo
e023004
Critical and creative thinking in mathematics and formative assessment: limitations and potentialities
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8672206
Mateus Gianni Fonseca, Cleyton Hércules Gontijo, Alexandre Tolentino de Carvalho
e023005
Critical and creative thinking in mathematics: assessment rubrics
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8672149
Teodora Pinheiro Figuereoa, Saddo Ag Almouloud
e023006
Proposal of a didactic model for the development of creative thinking in mathematics
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8671768
Sandra Alves de Oliveira, Reginaldo Fernando Carneiro
e023007
Meanings and senses about creative thinking and creativity in mathematics: a systematic review
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8672205
Gustavo Barbosa
e023008
Creativity and mathematical knowledge in the Plato’s Ion
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8672174
Márcia Rodrigues Leal, Líviam Santana Fontes, Cleiton Rodrigues dos Santos, Cleyton Hércules Gontijo
e023009
Creativity in mathematics and the supervised internship: implications for teaching practice
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8672191
Flávia Sueli Fabiani Marcatto
e023010
Creativity in the education of teachers who teach mathematics: a case study
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8672194
Jéssica Adriane de Mello, Marcus Vinicius de Azevedo Basso
e023011
Teacher education and creativity: an experience with mathematics undergraduates
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8671862
Arline Thomé da Silva, Renata Veiga, Luciane Mulazani dos Santos
e023012
Teacher creative insubordination: potent for overcoming negative beliefs about mathematics
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8671815
Heliza Colaço Góes, Ettiène Cordeiro Guérios
e023013
Creative thinking in the didactic practice of teachers who teach mathematics
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8672172
Adriana Santos Sousa, Tania Cristina Rocha Silva Gusmão
e023014
(Re)Design of mathematical tasks in the light of didactic suitability and creativity criteria
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8672198
Rosane Rossato Binotto, Marcus Vinicius Maltempi, Rogério Aparecido Batista da Silva
e023015
Potentials of python programming for the development of creative thinking in mathematics
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8672180
Jeferson Moizés Lima, Luciane Mulazani dos Santos
e023016
Creative learning in mathematics education: a means to promote financial literacy
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8671806
Alexandre Tolentino de Carvalho, Cleyton Hércules Gontijo, Mateus Gianni Fonseca
e023017
Collective mathematical creativity: the role of mediation towards shared creativity
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8672128
Cristiane Winkel Elert, Thaís Philipsen Grützmann
e023018
Mathematical creativity with comics in the first year of elementary school
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8672190
Celi Espasandin Lopes, Solange Aparecida Corrêa
e023019
Statistical education that promotes creativity and criticality in childhood
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8672080
Leonardo Silva Diniz, Ronaldo Barros Ripardo
e023020
Creative strategies in the problem formulating and solving in school mathematical discourse
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8672196
Gilberto Vieira, Janaína Poffo Possamai, Norma Suely Gomes Allevato
e023021
Problem posing and creative thinking in mathematics class
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8671869

Resenha

Monike Alves Gouvea (Reviewer)
e023029
Creative Insubordination, Self(trans)formation and Mathematical Connections: engendering knowledge in teacher self-training
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) INGLÊS (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8666031
View All Issues