Banner Portal
Vol. 10 (2024): Continous Publication
Continous Publication

Editorial

José Camilo dos Santos Filho, Gildenir Carolino Santos, Maria de Lourdes Pinto de Almeida
e024046
Higher Education in times of pandemic: between faculty and students
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8673571
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH SPANISH (Español (España))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8673571

Artigos

Jane Peruzo Iacono, Elisandra Cristina Dal Bosco, Francielli Pereira Gozzi Freiberger
e024004
Accessibility and Inclusion in Higher Education: a study on the information available on the websites of the public universities of Paraná
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8668436
VÍDEO (Português (Brasil)) PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8668436
Luciana Pereira Pacheco Werneck, Ivanete da Rosa Silva de Oliveira; Denise Celeste Godoy de Andrade Rodrigues
e024045
Construction and validation of technological educational Content: podcast for continuing education of Higher Education teachers
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8663948
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8663948
Júlio Cesar da Rocha Alves, Luiz Fabio Magno Falcão, Valéria Marques Ferreira Normando
e024037
Development of an Educational Video as a Teaching Resource in Health Product Projects
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8665621
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8665621
Darllen Almeida da Silva, Norma Iracema de Barros Ferreira
024034
Global north american hegemony and the MEC/USAID agreements (1965-1968)
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8657974
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8657974
Marineiva Moro Campos de Oliveira
e024043
Teaching writing: on the move or adrift in the initial training of literacy teachers
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8670316
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8670316
Francisco José de Lima, Joyce Pereira Oliveira
e024039
Challenges for staying in Higher Education: the case of students entering a bachelor of mathematics course
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8667417
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8667417
Djanires L. Neto de Jesus, Flavinês Rebolo
e024040
Teacher stress and technostress: the effects of emergency remote teaching with Brazilian university professors
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8667528
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8667528
Kélli Renata Corrêa de Mattos, Luciane Inês Matte, Mariglei Severo Maraschin
e024042
Remote higher education and policies to confront the COVID-19 pandemic at the Federal University of Santa Maria
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8668712
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8668712
Tomás Jacociunas, Jorge Renato Verschoore, Jefferson Marlon Monticelli
e024036
Digital transformation of Higher Education Institutions: a framework for strategic decision-making
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8665499
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8665499
Pablo Daniel Garcia
e024031
Access to the university in Argentina: devices and regulations for admission to the universities of the Buenos Aires suburbs
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8670480
SPANISH (Español (España)) ENGLISH AUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8670480
Fabrício Oliveira da Silva, André Ricardo Lucas Vieira
e024021
Perceptions of university students about the assessment practice of their professors
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8667226
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8667226
Viviane Martins Ferreira Milagres, Lilian Perdigão Caixêta Reis, Sérgio Domingues
e024002
Psychosocial support and academic experiences of university students
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8666009
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8666009
Adriana Benevides Soares, Zeimara de Almeida Santos, Almir Diego Brito
e024003
Predictors of academic adaptation of beginners in the psychology course
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8668325
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8668325
Marcia Giraldez Evald, Gustavo de Oliveira Figueiredo
e024005
Public evaluation policies in higher education: recontextualization and challenges of the practice at the Federal University of Rio de Janeiro
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8661573
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8661573
Beatriz Salemme Corrêa Cortela, Gabriela Oldane Gebara, Tarso Bortolucci Ferrari
e024006
Challenges and difficulties of university professors beginning in the area of Natural Sciences and the formative potential of the teaching internship.
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8663758
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8663758
Antonia Diniz, Cesar Gomes de Freitas , Valdirene Nascimento da Silva Oliveira
e024007
The educational context of visually impaired people in two federal public education institutions in Rio Branco/AC: traces of a narrative in the reflective voice in the western Amazon
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8663742
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8663742
Renato Pereira Lima de Carvalho, Mario Cesar Barreto Moraes
e024009
Internationalization and Higher Education : a comparative study between Brazilian and North American students’ perceptions on the reality of Brazilian Higher Education institutions
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8664364
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8664364
Francisca Marli Rodrigues de Andrade, Letícia Pereira Mendes Nogueira
e024010
Rural educators training: indigenous issues and decoloniality
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8664685
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8664685
Pedro Guilherme Basso Machado, Paulo Cesar Porto-Martins, Dilmeire Sant´ Anna Ramos Vosgerau
e024011
Entrepreneurship and engagement in higher education students
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8666248
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8666248
Naanna Evangelista Agostinho Silva, Carla Chagas Ramalho, José Jairo Vieira
e024014
Gender and relations of oppression in the social context : a look at the university
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8668115
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH AUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8668115
Patricia Carvalheiro Pereira, Michel Bregolin, Luciane Todeschini Ferreira
e024016
Internationalization of higher education : obstacles of undergraduates from a Brazilian Community University to the realization of international academic mobility
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8669066
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VIDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8669066
Valéria Giannella
e024017
Critical pedagogy for public and social management : the thematic workshop device as an integral experience
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8669959
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8669959
Flavio Augusto Leite Taveira, Natália Torres Alves; Deise Aparecida Peralta
e024018
What Unesp students say about their experience with emergency remote teaching: a Benjaminian perspective
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8667598
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8667598
Kleber Monteiro Pinto, Carla Liane Nascimento dos Santos
e024022
Participation and social recognition in the context of university management: interfaces of a study on the participation of administrative technicians of Bahia State University in capacity training
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8666942
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VIDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8666942
Sabrina Calil-Elias, Zilda de Santana Gonsalves, Selma Rodrigues de Castilho
e024023
Overview of residency programs for pharmacists in South America
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8667470
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH AUDIO (Português (Brasil)) VIDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8667470
Aliandra Cristina Mesomo Lira, Heloisa Toshie Irie Saito
e024024
Challenges and tensions of the supervised internship in early childhood education : Paraná experiences
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8667469
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH AUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8667469
Carina Elisabeth Maciel , Franciele Aparecida Henrique Taveira, Kelly Cristina da Silva Ruas
e024025
Educational policy, access and innovation in distance degree courses : literature review and scientific method in focus
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8668174
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH AUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8668174
Antonio Vanderley Moreira, Maxweel Veras Rodrigues, Conceição de Maria Pinheiro Barros
e024026
The impact of interiorization of medicine teaching: the case of the municipality of Sobral - CE
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8668513
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH AUDIO (Português (Brasil)) VIDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8668513
Danielle Mello Ferreira, Luciana Mourão, Lara Barros Martins
e024027
Development and initial validity tests of the scale of experiences associated with remote instruction
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8668665
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8668665
Amália Galvão Idelbrando
e024029
The contributions of anarchist educators to freirean pedagogy
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8669136
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH AUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8669136
Dirce Maria Santin, Bernardo Sfredo Miorando, Célia Elizabete Caregnato
e024030
Higher education in Latin American academic literature: characteristics of a multidisciplinary field
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8669371
VÍDEO (Português (Brasil)) SPANISH (Español (España)) ENGLISH AUDIO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8669371
Jean Pablo Guimarães Rossi, Thaíse Fernanda de Lima Mares, Eliane Rose Maio
e024032
Women, teachers and researchers : experiences in pandemic time
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8670871
VÍDEO (Português (Brasil)) PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8670871
Wilmo Ernesto Francisco Junior, Andreza Alves de Souza, Mônica dos Santos Ferreira
e024033
Gender relations in higher education: how do students perceive them?
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8670258
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH AUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8670258

Pesquisas

Verónica Gabriela Silva Piovani, Ieda Parra Barbosa Rinaldi, Jorge Both
e024044
Documents “speak” : the mandatory internship in Physical Education Bachelor courses of Paraná state
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8666543
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8666543
André Pires
e024041
Performance of scholarship and non-scholarship students enrolled in Social Sciences undergraduate course between 2012 and 2015 : graduates and dropouts
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8665302
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8665302
Hayslla Boaventura Piotto, Luciana Calabró
e024001
The MD/PhD program: Brazil and the world
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8662062
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8662062
Eduarda da Silva Lopes, Franciele Siqueira Radetzke, Roque Ismael da Costa Güllich
e024020
Continuing teacher education in higher education: processes, interactions and challenges
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8667147
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH AUDIO (Português (Brasil)) VIDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8667147

Relato de experiências

Wagner Rodrigues Silva
e024012
Scientific education at graduate course: an approach to applied linguistics
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8667236
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH AUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8667236
Adriana Fernandes Coimbra Marigo, Claudia Reyes, Isabela Custódio Talora Bozzini
e024013
Study practices in the digital-academic community: a report of experience
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8667949
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH AUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8667949
Jana Magaly Tesserolli de Souza, Josmaria Lopes de Morais
e024015
Extensionist actions in an environmental education discipline: an extension curriculum experience
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8668251
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8668251
Emília Cristina Benevides de Freitas, Carolina Nascimento Spiegel
e024019
Anatomical canasta: a pedagogical game for teaching human anatomy
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8663947
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8663947

Resenhas

Hélia Bracons (Reviewer)
e024008
The university as it should be
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8661935
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8661935
Bruna Surdi Alves (Reviewer)
e024028
Review on the book "Epistemological positions in research in educational public policies in uncertain scenarios"
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8669063
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH AUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8669063
Rosana Heringer, Bruna Crespo, Jessica Borges (Reviewer)
e024038
An reflection on pedagogical support in Brazilian higher education: book review "Pedagogical support services for students in Brazilian higher education"
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8666934
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8666934

Ensaio

Samuel Penteado Urban
e024035
Popular education, culture and democracy: reflections on the peasant popular university of Timor-Leste
https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8664664
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH VÍDEO (Português (Brasil)) ÁUDIO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8664664