Banner Portal
Transformations and innovations in Higher Education: scientific communication and dissemination under debate
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))

Keywords

Higher education - Editorial

How to Cite

SANTOS, Gildenir Carolino; ALMEIDA, Maria de Lourdes Pinto de. Transformations and innovations in Higher Education: scientific communication and dissemination under debate: Editorial. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e023052, 2023. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8672005. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8672005. Acesso em: 21 may. 2024.

Abstract

One more issue completed! One more achievement obtained by the Revista Internacional de Educação Superior [RIESUP] in complying with the continuous publication modality. We are the only publication in the Portal of Scientific Electronic Journals to be two years ahead with its editions. This is a privilege in academia, to be able to speed up the publication of articles as they are approved. In this issue [volume 9 - 2023] we have 51 works, including 35 articles, 09 research papers, 05 experience reports and 1 review.

https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8672005
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))

References

ALVES, F. R. V. Sobre o (Ph.D.) (Philosophiae Doctor): o ‘Viva Voce’ e variantes do doutorado acadêmico em um cenário nacional e internacional. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023016, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8668327. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8668327. Acesso em: 19 jan. 2023.

ALVES , I. P.; FARIA, I.; PEREIRA, J. L. Avaliação formativa e autorregulação da aprendizagem no ensino superior. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023035, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8668636. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8668636. Acesso em: 19 jan. 2023.

AMARAL, E. L.; TROMBINI FRICK, L. Engajamento acadêmico e saúde mental positiva entre estudantes universitários. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023022, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8665450. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8665450. Acesso em: 19 jan. 2023.

ARAÚJO, M. T. B.; NOVAIS, V. R.; CARVALHO, T. de A. Perfil dos estudantes de odontologia no uso do instagram como ferramenta de aprendizagem móvel e ubíqua: estudo transversal. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023034, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8668770. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8668770. Acesso em: 19 jan. 2023.

BACKES, J. L.; PAVAN, R. Contribuições dos indígenas para a construção de um currículo cosmopolita subalterno . Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023050, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8668939. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8668939. Acesso em: 19 jan. 2023.

BATISTA, R. C.; GOMES, M. das N.; PELISSARI, L. B. Modelagem computacional na perspectiva ciência, tecnologia e sociedade: cenário dos currículos dos cursos de engenharia mecânica em instituições federais. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023047, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8665040. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8665040. Acesso em: 19 jan. 2023.

BEATO, G. C.; CARRIZO, L. A. D. V.; OLIVEIRA, M. R. M. de. Concepções e reflexões de membros da comunidade acadêmica da Universidad Nacional de Córdoba sobre a soberania e segurança alimentar no currículo de nutrição: relato de uma visita acadêmica. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023017, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8663953. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8663953. Acesso em: 19 jan. 2023.

BITTENCOURT, R. L. de; FERNANDES, C. F. A formação continuada em uma universidade comunitária na perspectiva de seus docentes. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, 023029, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8666552. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/

ojs/index.php/riesup/article/view/8666552. Acesso em: 19 jan. 2023.

BORGES, C. L. P.; SILVA , L. da C. e .; CARNIATTO , I. A ambientalização curricular nos cursos de Agronomia em duas universidades paranaenses: uma análise a partir das categorias propostas pela Rede Aces. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023044, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8667803. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8667803. Acesso em: 19 jan. 2023.

BRANDALISE, G. C. M.; HEINZLE, M. R. S. Internacionalização da e na educação superior: conceitos e abordagens. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023024, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8670113. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8670113. Acesso em: 19 jan. 2023.

BRAUN, J. R.; BOLZAN, D. P. V. Resiliência docente e alternância pedagógica na aprendizagem dos professores iniciantes: os movimentos em meio aos contextos emergentes. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023010, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8664900. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8664900. Acesso em: 19 jan. 2023.

CARDOSO, F. da S.; GALINDO, P. T. B.; ALMEIDA NETO, A. L. de. Ensino jurídico e questões de gênero: uma análise a partir de projetos pedagógicos de cursos de direito da cidade de Arcoverde, Pernambuco. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023021, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8669095. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8669095. Acesso em: 19 jan. 2023.

CONCEIÇÃO, J. S. da .; DINIZ-PEREIRA, J. E. O campo universitário na UFMG (Brasil) e na UBA (Argentina): o embate entre capital científico e capital pedagógico . Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023011, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8661946. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8661946. Acesso em: 19 jan. 2023.

CRUZ, S. R. M.; ARRUDA, E. Formação na pós-graduação Stricto Sensu e o uso de tecnologias digitais: um campo literalmente restrito?. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023032, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8667675. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8667675. Acesso em: 19 jan. 2023.

DALMAU, M. B. L.; SILVA, C. S. da .; CANTO, J. P. do . A implementação do modelo de Gestão por Competências nas universidades federais brasileiras: caminhos percorridos e desafios enfrentados. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023020, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8666622. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8666622. Acesso em: 19 jan. 2023.

DIAS, J. F.; BRANCO, J. C. S. Formação pedagógica de professores universitários: contribuições e lacunas identificadas no processo de revisão da produção intelectual. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023001, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8665155. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8665155. Acesso em: 19 jan. 2023.

DUARTE, T. C. R. S.; SANTOS , L. L. de C. P. Desempenho acadêmico: percepções de discentes do curso de Física de uma Universidade Mineira. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023009, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8660787. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8660787. Acesso em: 19 jan. 2023.

FERREIRA, G. M. dos S.; OZÓRIO, G. G.; MOREIRA, L. C. P. Metodologias ativas nas concepções de docentes do ensino superior: “um nome novo que não diz nada”? Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023048, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8665518. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8665518. Acesso em: 19 jan. 2023.

FERREIRA, R. M.; AMARAL, C. G. do. Indicadores de qualidade no ensino da pediatria em tempos de Pandemia : uma revisão narrativa. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023042, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8662761. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8662761. Acesso em: 19 jan. 2023.

GIARETA, P. F.; ZILIANI, A. C. M.; SILVA, L. A. da. A BNC-formação e a formação docente em cursos de licenciatura na Universidade Brasileira: a formação do professor intelectual em disputa. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023031, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8670364. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8670364. Acesso em: 19 jan. 2023.

GONÇALVES, J. P.; BENITEZ, M. C. de S. A (in)existência de estudantes do gênero masculino no curso de pedagogia: por que eles desistem?. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023003, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8661264. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8661264. Acesso em: 19 jan. 2023.

GUTMANN, A. P.; ROCHA, Z. de F. D. C.; LIMA, J. P. C. de. Ensino por investigação em aulas de didática para a formação inicial de professores de química. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023006, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8661880. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8661880. Acesso em: 19 jan. 2023.

HAAS, C. M.; TIAGO, F. M. Comissão Nacional de Avaliação da Educação Superior (CONAES) entre legitimidade e (in) definição da qualidade: registros em atas de 2016 a 2020. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023028, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8665279. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8665279. Acesso em: 19 jan. 2023.

HEINZ, D.; DOMINGUES, M. J. C. de S.; PARISOTTO, I. R. dos S. Uso de simuladores empresariais no ensino de administração: relatando a experiência e avaliando os resultados. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023002, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8660200. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8660200. Acesso em: 19 jan. 2023.

KOHLS-SANTOS, P.; MEJÍA, P. E. Mecanismos de apoio mediados por tecnologia: uma proposta a partir do que dizem os estudantes. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023005, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8663771. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8663771. Acesso em: 19 jan. 2023.

LACERDA, C. R.; GUERREIRO, M. G. Aprendizagem significativa : estudo sobre a visão dos professores no Ensino Superior. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023036, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8668162. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8668162. Acesso em: 19 jan. 2023.

MACHADO, V. E. S.; ALELUIA, I. M. B. O conhecimento do estudante de medicina sobre medicina narrativa: onde estamos e para onde vamos?. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023012, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8661288. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8661288. Acesso em: 19 jan. 2023.

MACIEL, M. de A. C.; ANDRETO, L. M.; FERREIRA, T. C. M. Adaptação transcultural do "Questionnarie to evaluation the quality of PBL problems" para uso no Brasil. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023039, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8661400. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8661400. Acesso em: 19 jan. 2023.

MEDEIROS, E. A. de; AMORIM, G. C. C. O perfil sociocultural dos estudantes da licenciatura em educação do campo da Universidade Federal Rural do Semi-árido: de quais sujeitos do semi-árido falamos?. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023025, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8665181. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8665181. Acesso em: 19 jan. 2023.

MORAIS, P. S. de; SOUZA, M. V. dos S. e; ROSA, J. C. S. A docência universitária: formação do professorado da área de Ciência da Computação. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023043, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8666190. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8666190. Acesso em: 19 jan. 2023.

NASCIMENTO, J. R. R.; SILVA, B. C. de A.; SILVA, M. B. do N. Práticas inovadoras no ensino superior. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023023, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8669070. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8669070. Acesso em: 19 jan. 2023.

OLIVEIRA, R.; SANTOS, P. P. dos. O processo de mercantilização da Educação superior no Brasil e a negação da formação humana: uma análise crítica a partir de István Mészáros. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023046, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8663773. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8663773. Acesso em: 19 jan. 2023.

OLIVEIRA, S. A. de .; PRADO, J. R.; REIS, S. M. A. de O. A dinamização de vivências lúdicas nas aulas de pesquisa e estágio em educação infantil . Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023041, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8663785. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8663785. Acesso em: 19 jan. 2023.

PACHECO, M. A. L.; MAGALHÃES JUNIOR, A. G.; RACHELLEY MATOS MONTEIRO, R. Docência universitária: percursos de formação de professores bacharéis no curso de medicina veterinária. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023007, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8659136. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8659136. Acesso em: 19 jan. 2023.

PAULA, M. A. B. de; GRILO, A. de C.; ÁVILA, M. A. Engenharia biomédica: escolhas profissionais nas trajetórias docentes. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023013, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8660655. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8660655. Acesso em: 19 jan. 2023.

PAULO, F. dos S. Cartas pedagógicas como instrumento metodológico de pesquisas participativas. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023019, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8670030. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8670030. Acesso em: 19 jan. 2023.

PEDROSO, P. R.; GISI, M. L. A experiência dos estudantes do Programa Universidade para Todos (PROUNI) na produção científica em teses e dissertações: 2007-2017. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023040, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8660632. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8660632. Acesso em: 19 jan. 2023.

QUADROS, A. L. de; FERREIRA, D. E. da C.; CORRÊA, R. G. Eu só quero criar peixes! A construção de significados para conceitos químicos em um curso de aquacultura. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023004, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8660820. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8660820. Acesso em: 19 jan. 2023.

RODRIGUES, E. de S. S.; RAMOS, B. S. da S. Adentrando uma moradia estudantil feminina : opressão e desumanização no contexto de estudantes pobres. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023014, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8665690. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8665690. Acesso em: 19 jan. 2023.

SANTANA, C. C.; RIBEIRO, M. L. Aula universitária: a interação e as práticas na relação educativa. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023008, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8660964. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8660964. Acesso em: 19 jan. 2023.

SANTOS, J. A.; PIECZKOWSKI, T. M. Z. Epistemologia e ciências da educação: conceitos epistemológicos clássicos na construção de dissertações. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023016, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8669067. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8669067. Acesso em: 19 jan. 2023.

SANTOS, L. da C.; SEVERO, L. R.; CORREIA, L. de A. Desafios ao engajamento acadêmico no ensino superior : uma análise a partir de posicionamentos sobre satisfação de estudantes. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023027 , 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8666403. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8666403. Acesso em: 19 jan. 2023.

SEVERO, J. L. R. de L.; PIMENTA, S. G. Formação em pedagogia na América Latina: apontamentos sobre Argentina, Brasil, Colômbia e México. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023033, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8670012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8670012. Acesso em: 19 jan. 2023.

SILVA, T. R. de M.; LUI, L. A percepção dos estudantes cotistas sobre os currículos dos cursos da Universidade Federal do Rio Grande do Sul com maior densidade entre vagas e inscritos. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023038, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8664095. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8664095. Acesso em: 19 jan. 2023.

SIMÃO, A. A. Desventuras dos professores na formação para o capital. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023015, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8667189. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8667189. Acesso em: 19 jan. 2023.

SOUZA, F. E. de; NEVES, I. de S. V. Vozes da experiência docente e gestão na vida acadêmica. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023026, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8668125. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8668125. Acesso em: 19 jan. 2023.

SOUZA, V. V. S.; FREIRE JUNIOR, J. C. Internacionalização em casa como hub na educação superior: uma proposta de formação. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023037, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8668387. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8668387. Acesso em: 19 jan. 2023.

TISCHER, W.; TURNES, V. A. Interiorização da Pós-Graduação na Região Sul: dispersão Stricto Sensu e concentração da excelência. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023045, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8663669. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8663669. Acesso em: 19 jan. 2023.

TREVISOL, J. V.; BALSANELLO, G.; BASTIANI, S. C. de. As políticas e as dinâmicas da interiorização da pós-graduação em Santa Catarina: um estudo sobre a região oeste. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023030, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8666782. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8666782. Acesso em: 19 jan. 2023.

XAVIER, J. R. B.; PONTES, A. P. F. S.; MOREIRA, A. L. Desenvolvimento e contribuições do estágio em Farmácia no Hospital Universitário Lauro Wanderley. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023049, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8666093. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8666093. Acesso em: 19 jan. 2023.

ZOTESSO, M. C.; CALAIS, S. L.; GIMENIZ-PASCHOAL, S. R. Contribuições da literatura sobre o início da docência em nível superior . Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, e023018, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8663929. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8663929. Acesso em: 19 jan. 2023.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Gildenir Carolino Santos, Maria de Lourdes Pinto de Almeida

Downloads

Download data is not yet available.