Banner Portal
Vol. 9 (2023): Continous Publication
Continous Publication

Editorial

Gildenir Carolino Santos, Maria de Lourdes Pinto de Almeida
e023052
Transformations and innovations in Higher Education: scientific communication and dissemination under debate: Editorial
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8672005
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8672005

Artigos

José Licínio Backes, Ruth Pavan
e023050
Contributions from indigenous people to the construction of a subaltern cosmopolitan curriculum
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8668939
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8668939
Maria Teresa Borges Araújo, Veridiana Resende Novais, Thiago de Amorim Carvalho
e023034
Profile of the use of instagram as a mobile and ubiquitous learning tool by dental students: cross-sectional study
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8668770
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8668770
Giselle Martins dos Santos Ferreira, Gabriela Gonçalves Ozório, Laélia Carmelita Portela Moreira
e023048
Active methodologies in conceptions of teachers in higher education : “a new name that doesn’t say much”?
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8665518
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8665518
Leandro da Costa Santos, Leonardo Rolim Severo, Lindinalva de Alcântara Correia
e023027
Challenges to academic engagement in higher education: an analysis from positions on student satisfaction
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8666403
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8666403
Giselly Cristini Mondardo Brandalise, Marcia Regina Selpa Heinzle
e023024
Internationalization of and higher education : concepts and approaches
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8670113
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8670113
Tarcísia Carolina Roberto Silva Duarte, Lucíola Licínio de Castro Paixão Santos
e023009
Academic performance: perceptions of physics students from a university in Minas Gerais
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8660787
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VIDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8660787
Pauleany Simões de Morais, Marlo Vieira dos Santos e Souza, Jean Clemisson Santos Rosa
e023043
The university teaching: teacher training in the area of Computer Science
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8666190
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8666190
Ceyça Lia Palerosi Borges, Leticia da Costa e Silva , Irene Carniatto
e023044
Curriculum greening in agronomy courses of two Paraná’s universities: an analysis from Aces Network categories
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8667803
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VIDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8667803
Celia Maria Haas, Fernando Mendes Tiago
e023028
The National Commission for Higher Education Assessment (CONAES) between legitimacy and (in) definition of quality: record in minutes from 2016 to 2020
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8665279
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8665279
Enzo Lopes Amaral, Loriane Trombini Frick
e023022
Correlation etween academic engagement and positive mental health in university students
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8665450
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VIDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8665450
Thalles Ricardo de Melo Silva, Lizandro Lui
e023038
The perception of quota students on the curriculum of courses at the Universidade Federal do Rio Grande do Sul with highest density between vacancies and enrolles
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8664095
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8664095
Fernando da Silva Cardoso, Você, Você
e023021
Legal Education and Gender Issues: an analysis based on Pedagogical Projects of Law Programs in the city of Arcoverde, Pernambuco, Brazil
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8669095
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8669095
Rodrigo Costa Batista, Mateus das Neves Gomes, Lucas Barbosa Pelissari
e023047
Computational modeling from the science, technology and society perspective : scenario of the curriculum of mechanical engineering courses in federal institutions
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8665040
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8665040
Sayonara Ribeiro Marcelino Cruz, Eucídio Arruda
e023032
Graduate Studies Stricto Sensu and the Use of Digital Technologies: A Literally Restricted Field?
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8667675
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8667675
Marina Cristina Zotesso, Sandra Leal Calais, Sandra Regina Gimeniz-Paschoal
e023018
Contributions from the literature on the beginning of teaching at a higher level
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8663929
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VIDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8663929
Marcela de Araújo Cavalcanti Maciel, Luciana Marques Andreto, Tatiana Cristina Montenegro Ferreira
e023039
Cross-cultural adaptation of the "Questionnarie to evaluate the quality of PBL problems" for use in Brazil.
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8661400
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8661400
Ricardo Luiz de Bittencourt, Caroline Fenali Fernandes
023029
Continued training in a community university in the teachers 'perspective
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8666552
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8666552
Paulo Fioravante Giareta, Arlete Cristina Motovani Ziliani, Ligiane Aparecida da Silva
e023031
University pedagogy and BNC-formação : the intellectual teacher training in dispute
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8670364
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8670364
José Leonardo Rolim de Lima Severo, Selma Garrido Pimenta
e023033
Formation in pedagogy in Latin América: apointmens about Argentina, Brasil, Colombia and Mexico
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8670012
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8670012
Vitória Emanuela Santos Machado, Ieda Maria Barbosa Aleluia
e023012
Medical students’ knowledge about narrative based medicine: where we are and where we are going?
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8661288
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8661288
Renato Oliveira, Pedro Pereira dos Santos
e023046
The mercantilization process of higuer education in Brazil and the denial of human formation: a critical analysis from István Mészáros
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8663773
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8663773
Emerson Augusto de Medeiros, Giovana Carla Cardoso Amorim
e023025
The sociocultural profile of undergraduate students in education in the Universidade Federal Rural do Semi-Árido field : which subjects in the semi-arid do we speak of?
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8665181
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8665181
Juliana Santos da Conceição, Júlio Emílio Diniz-Pereira
e023011
The University Field at UFMG (Brazil) and at UBA (Argentina):: the clash between scientific capital and pedagogical capital
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8661946
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VIDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8661946
Rachel Myrrha Ferreira, Clésio Gontijo do Amaral
e023042
Quality indicators in pediatric teaching in times of pandemic: a narrative review
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8662761
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8662761
Franciane Ester de Souza, Inajara de Salles Viana Neves
e023026
Voices from teaching experience and management in academic life
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8668125
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8668125
Polyana Raquel Pedroso, Maria Lourdes Gisi
e023040
The experience of students of the University for All Program (PROUNI) in scientific production in theses and dissertations : 2007-2017
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8660632
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8660632
Janaína Rodrigues Reis Nascimento, Barbarah Conrado de Almeida Silva, Mariana Batista do Nascimento Silva
e023023
Innovative practices in higher education
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8669070
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VIDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8669070
Cecília Rosa Lacerda, Marlene Gomes Guerreiro
e023036
Meaningful learning : a study on the view of teachers in Higher Education
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8668162
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8668162
Francisco Regis Vieira Alves
e023016
Sobre o (Ph.D.) (Philosophiae Doctor): o ‘Viva Voce’ e variantes do doutorado acadêmico em um cenário nacional e internacional
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8668327
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8668327
Jordana Rex Braun, Doris Pires Vargas Bolzan
e023010
Professor’s resilience and pedagogical alternation in the beginner professors’ learning: the movements within the emerging contexts
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8664900
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8664900
Marcos B. L. Dalmau, Carolina Suelen da Silva, José Pereira do Canto
e023020
The implementation of the competency management model in Brazilian federal universities: paths taken and challenges faced
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8666622
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8666622
Joviles Vitório Trevisol, Geomara Balsanello, Sherlon Cristina de Bastiani
e023030
The The policies and dynamics of the regionalization of graduate education in Santa Catarina: a study on the West region
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8666782
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8666782
Iron Pedreira Alves , Ivan Faria, Juliana Laranjeira Pereira
e023035
Formative assessment and self-regulated learning in higher education
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8668636
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8668636
Josiane Peres Gonçalves, Maria Cristina de Sousa Benitez
e023003
The (in) existence of male gender students in the course of pedagogy: why do they give up?
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8661264
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8661264
Pricila Kohls-Santos (Reviewer); Patricia Estrada Mejía
e023005
Support mechanisms mediated by technology: a proposal from the speech of students
https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8663771
ESPANHOL (Español (España)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8663771
Ana Paula Gutmann, Zenaide de Fátima Dante Correia Rocha, João Paulo Camargo de Lima
e023006
Inquiry teaching in didactic classes for the chemistry pre-service teacher education
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8661880
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8661880

Pesquisas

Ermita de Souza Santos Rodrigues, Bruna Sola da Silva Ramos
e023014
Entering female student housing : oppression and dehumanization in the context of poor students
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8665690
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8665690
Fernanda dos Santos Paulo
e023019
Pedagogical letters as a methodological instrument for participating research
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8670030
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VIDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8670030
Wellington Tischer, Valério Alecio Turnes
e023045
Dispersion of Postgraduate courses on the hinterland and concentration of excellence: the case of the Southern Region of Brazil: the case of the Southern Region of Brazil
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8663669
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8663669
Maria Angela Boccara de Paula, Alessandra de Cássia Grilo, Maria Auxiliadora Ávila
e023013
Biomedical engineering: professional choice and teaching trajectories
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8660655
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8660655
José Rômulo Batista Xavier, Ana Paula Furtado Soares Pontes, Alan Leite Moreira
e023049
Development and contributions of the internship in Pharmacy at the Lauro Wanderley University Hospital
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8666093
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8666093
Mayara Alves Loiola Pacheco, Antonio Germano Magalhães Junior, Rachel Rachelley Matos Monteiro
e023007
University Teaching: : Training Percuses for Bachelor Teachers
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8659136
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8659136
Claudson Cerqueira Santana, Marinalva Lopes Ribeiro
e023008
University class: interaction and practices in educational relationship
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8660964
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8660964
Janete Francisca Dias, Juliana Cordeiro Soares Branco
e023001
Pedagogical training of university professors: contributions and gaps identified in the process of review of intellectual production
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8665155
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8665155
Ana Luiza de Quadros, Dalva Ester da Costa Ferreira, Roberta Guimarães Corrêa
e023004
I just want to raise fish! the construction of meanings for chemical concepts in an aquaculture course
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8660820
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8660820

Relato de experiências

Jorge Alejandro Santos, Tania Mara Zancanaro Pieczkowski
e023016
Epistemology and educational sciences: classic epistemological concepts in the construction of dissertations
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8669067
ESPANHOL (Español (España)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8669067
Sandra Alves de Oliveira, Jany Rodrigues Prado, Sônia Maria Alves de Oliveira Reis
e023041
The dynamization of playful experiences in early childhood education research and internship classes
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8663785
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8663785
Valeska Virgínia Soares Souza, José Celso Freire Junior
e023037
Internationalization at home as a hub in higher education: a training proposal
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8668387
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8668387
Gabriel Cunha Beato, Lidia Ana Del Valle Carrizo, Maria Rita Marques de Oliveira
e023017
Conceptions and reflections of members of the academic community of the Universidad Nacional de Córdoba on sovereignty and food security in the nutrition curriculum: a report from an academic visit
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8663953
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8663953
Douglas Heinz, Maria José Carvalho de Souza Domingues, Iara Regina dos Santos Parisotto
e023002
The use of business simulators in management education: reporting experience and evaluating results
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8660200
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VIDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8660200

Resenhas

Andréia Aparecida Simão
e023015
Misadventures of teachers in training for capital
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8667189
PORTUGUÊS (Português (Brasil)) ENGLISH ÁUDIO (Português (Brasil)) VÍDEO (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8667189